הסכם ממשלת החירום: אלה התנאים שיאפשרו לנתניהו לספח שטחים

יו"ר כחול לבן, שמתנגד להחלת החוק הישראלי על הגדה המערבית, לא יקבל זכות וטו על הסוגייה. נתניהו יוכל להביא את הסיפוח לאישור החל מה-1 ביולי, אך לשם כך ייאלץ לבצע שורה של צעדים

זמן צפייה: 01:20

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ הגיעו היום (שני) בין היתר גם להסכמה על סעיף סיפוח השטחים. גנץ מתנגד לסיפוח בסדר גודל שעליו מדבר נתניהו, ועכשיו אומרים אנשיו שהוא ושר החוץ גבי אשכנזי ינסו להשפיע מבפנים.

החל מה-1 ביולי נתניהו יוכל להביא את ההסכמה שתושג עם ארה"ב בעניין הסיפוח של בקעת הירדן וחלקים בגדה המערבית לדיון בקבינט ובממשלה ולאישור בממשלה ו/או בכנסת.

ההתנחלות פסגות מאחורי גדר תיל
ההתנחלות פסגות מאחורי גדר תיל | צילום: רויטרס

בניגוד לכמעט כל נושא אחר בהסכם – בנושא הזה הובהר במפורש שלגנץ לא תהיה זכות וטו על סוגיית הסיפוח. אבל נתניהו יצטרך לעשות שורה של צעדים: נתניהו יצטרך לקיים דיונים והתייעצויות עם גנץ, ולקבל הסכמה אמריקנית ולסיים את תהליך המיפוי עם האמריקנים של החלקים שיסופחו. זאת, בזמן שארה"ב עסוקה כולה במשבר הקורונה, וספק אם יגיעו לשלב הזה עד ל-1 ביולי.

כמו כן, נתניהו יצטרך לקיים הידברות בין-לאומית – עם אירופה וכן עם מדינות ערב. נתניהו יצטרך לוודא שהמהלך שומר על אינטרסים ביטחוניים ואסטרטגיים – כלומר לבצע עבודת מטה של מערכת הביטחון שלא בוצעה עד כה. עוד הוא יצטרך להראות כי המהלך לא פוגע ביציבות האזורית או בהסכמי השלום עם מצרים וירדן.

נתניהו וגנץ חתמו על הסכם ממשלות אחדות
נתניהו וגנץ חתמו על הסכם ממשלות אחדות

נתניהו וגנץ חתמו על הסכם לממשלת חירום

בתום 17 חודשי ממשלת מעבר - יו"ר כחול לבן בני גנץ וראש הממשלה בנימין נתניהו חתמו הערב (שני) על הסכם ממשלת חירום לאומית במהלך פגישתם במעון רה"מ בבלפור. השניים סיכמו על רוטציה כאשר הראשון לכהן יהיה נתניהו וכהונתו תימשך שנה וחצי. לאחר מכן גנץ יחליפו לתקופת זמן זהה. הממשלה, כולל נתניהו, תמנה מספר תקדימי של 36 שרים משתי המפלגות כולל נתניהו. בפגישה נכחו גם ח"כ גבי אשכנזי וח"כ אבי ניסנקורן, שאמר בתום הפגישה: "היה מורכב אבל זו ממשלת אחדות".

U.s. President Trump And Israel's Prime Mininister Netanyahu Deliver Joint Remarks On Middle East Peace Plan Proposal At The White House In Washington, U.s., January 28, 2020. Reuters/joshua Roberts?
ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא האמריקני דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

כזכור, הוועדה לבחירת שופטים היוותה נושא מרכזי במשא ומתן בין המפלגות, כאשר נתניהו דרש לקבל ווטו בוועדה, והוא הצליח להשיג הישג לא מבוטל בנושא. הוסכם כי בוועדה ישבו שני חברי ליכוד וח"כ צביקה האוזר. גורמים בליכוד מסרו: "שומרים על דמותו של בית המשפט כבית משפט שהוא לא אקטיביסטי לפי עקרונות הימין". לפי החוק כדי למנות שופט צריך רוב של שבעה מבין תשעת חברי הוועדה, ועל פי הסיכום שבוועדה יהיו לפחות שלושה נציגים בעלי עמדה שמרנית. המשמעות היא שיהיו חייבים להתחשב בשלושת חברי הוועדה השמרנים כך שכל חברי המינוי לעליון יהיה חייב להיות כרוך בהסכמת שני המחנות.

עוד סוכם כי כחול לבן תקבל לידה מחצית מהתיקים ומהזכויות - כמות זהה לליכוד. תיקי הביטחון, החוץ, המשפטים, התקשורת, התרבות והכלכלה יהיו בידי כחול לבן ושותפותיה, מה שמשאיר את נתניהו עם מספר יחסית קטן של תיקים משמעותיים. בשלב הבא הוא יצטרך להתמודד מול חברי מפלגתו שרבים מהם יאבדו את תפקידם כשרים כתוצאה מההסכם.

יריב לוין ברגע חתימת הסכם ממשלת החירום בין נתניהו לגנץ | צילום: חדשות 13

בני גנץ ייכנס לתפקידו כראש הממשלה שנה וחצי מיום השבעת הממשלה ללא צורך בהשבעה, ויקבל מהרגע הראשון מעמד של ראש ממשלה ולא ניתן להעלות שום נושא לסדר היום ללא אישורו. במידה ונתניהו מפזר את הכנסת בני גנץ נכנס לתפקידו, ורק חצי שנה לאחר מכן יתקיימו בחירות, כשהוא מכהן כראש ממשלת המעבר. יו"ר הכנסת לא יהיה יולי אדלשטיין. ועדת השרים לחקיקה תהיה בהובלתו של שר המשפטים מכחול לבן. יוקם קבינט פיוס בראשות גנץ ונתניהו שיפעל לאיחוי הקרעים בחברה הישראלית.

כמו כן, הסעיף מעורר המחלוקת לא הוסר מההסכם: גם ממלא מקום ראש הממשלה יהיה זכאי למעון רשמי. מההסכם עולה כי ממלא מקום ראש הממשלה יהיה זכאי לסידורי דיור, משרד, אבטחה וכל הנגזר מכך באופן ישיר ועקיף.