חוק ההסדרה עבר בקריאה טרומית

לאחר מאמצים קדחתניים בקואליציה, חוק ההסדרה אושר בקריאה טרומית ברוב של 58 חברי כנסת מול 50

הושג רוב לחוק ההסדרה: לאחר מאמצים קדחתניים של בכירי הקואליציה ולאחר ניסיון אחרון של האופוזיציה להקדים את ההצעה ולבצע מחטף, הצליח ראש הממשלה בנימין נתניהו לשכנע את שר האוצר משה כחלון לתמוך בחוק ההסדרה שאושר בקריאה טרומית ברוב של 58 ח"כים מול 50 מתנגדים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

לאחר המאבקים הפנים קואליציוניים הודיע שר האוצר משה כחלון על תמיכתו בהצעה, תוך הסתייגות הצהרתית מהחלה רטרואקטיבית של החוק. בפגישה בין נתניהו לכחלון הסכימו השניים כי יו"ר הקואליציה דוד ביטן יאמר מעל בימת הכנסת כי החוק לא נועד לפגוע בבית המשפט העליון. "אם נזהה פגיעה בבית המשפט, נעצור את חקיקה", אמר בהצהרה לעיתונאים.

בנט: אין פשרות ואין קיזוזים (חיים הורנשטיין)
בנט: אין פשרות ואין קיזוזים (חיים הורנשטיין)

יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט בירך על אישור החוק במליאה. "כפי שהצלחנו במשימה הזאת, כך נצליח גם להבא - בנחישות, באמונה, ותוך שיתוף פעולה עם ראש הממשלה ושאר מפלגות המחנה הלאומי", אמר השר בנט. "זאת המתנה הכי טובה שיכולנו להעניק במלאת יובל להתיישבות".

דברים ברוח דומה אמרה גם שרת התרבות מירי רגב (ליכוד) שהודיעה עוד בטרם ההצבעה כי תתמוך בחוק. "עם ישראל לא זר בשילה, בבית אל ובעלי, ולא זר בעמונה", טענה רגב. "אין דבר כזה עם כובש בארצו. יש לנו זכות אבות ביהודה ושומרון ועלינו לחזק את ההתיישבות". השרה אף צילמה את ידה בעת ההצבעה, ועליה הכיתוב "עמונה לא תפונה".

ידה של השרה רגב בזמן ההצבעה
ידה של השרה רגב בזמן ההצבעה

"לנפץ את התדמית"

זמן קצר לפני ההצבעה, שרת המשפטים איילת שקד מתחה ביקורת על מפלגות השמאל, ואף האשימה אותם בצביעות. "הגיע הזמן לנפץ את התדמית של אבירי זכויות האדם והדמוקרטיה", אמרה. "השמאל היה מבוני הארץ, הכריז על הקמת המדינה. תנועת העבודה היא מפוארת, בנתה את יישובי חומה ומגדל, בין היתר באמצעות הפקעת אדמות פרטיות. הייתם שותפים מרכזיים לפיתוח יוש וחבל עזה. היום השמאל מנסה להפריד בין ארץ ישראל הקטנה שלפני מלחמת ששת הימים לבין השטחים שנתפסו ב-1967".

חוק ההסדרה יאושר במליאה? (פלאש 90 נועם מוסקוביץ)
חוק ההסדרה יאושר במליאה? (פלאש 90 נועם מוסקוביץ)

"משלא הושגו הישגים השמאל מצא שיטה חדשה להרוס את ההתיישבות: לקעקע את החוקיות של המאחזים", הוסיפה שקד. "במסגרת הצביעות של השמאל נשמעות טענות על פגיעה בבג"ץ. תפקיד הכנסת לקבוע את כללי המשחק, תפקיד בית המשפט לוודא שלא חורגים מאותם כללים. המדינה, ממשלת ישראל, עמצוד ותמלא את הפסיקות של בג"ץ. אני שומעת שבית המשפט הוא נציג השמאל, זה אינו נכון. הוא מתנהל על פי שיקול דעת משפטי. לכן הכנסת שמשנה את חוקי המשחק".

מנגד, ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) מתחה ביקורת על אישור החוק בקריאה טרומית במליאה. "יש לקוות ששום ארגון לא יוציא לממשלה את הערמונים מהאש ולא יעתור לבג"ץ, ושממשלה מופקרת זאת עד אחרון מרכיביה לרבות "כולנו" תתמודד עם תוצאות מעשיה הנלוזים בלי להפוך שוב את בג"ץ לשעיר לעזאזל", אמרה. "עבר חוק מסוכן לבטחון המדינה ולצביונה. לא רק שהוא רומס את שלטון החוק, את מערכת המשפט ואת כללי הצדק והמוסר, אלא שהוא מציב את המדינה בעמדה של עימות קשה מול הקהיליה הבינלאומית כולה ובעקבותיו יבוא שטף הרסני של סנקציות, גינויים וחרמות שיערערו את בטחוננו ויהוו פגיעה אסטרטגית קשה".

בהכנת הידיעה השתתף ירון אברהם.