הבית היהודי נגד החוק הצרפתי

מכה קשה ליוזמה שתמנע חקירת ראש ממשלה מכהן אותה מנסים לקדם בכל הכוח ביטן ואמסלם. יו"ר סיעת הבית היהודי קוראת שלא להעלות את הצעת החוק

"הבית היהודי" נגד "החוק הצרפתי" שיאסור על חקירת ראש ממשלה מכהן: במכתב ששיגרה יו"ר הסיעה, חברת הכנסת שולי מועלם-רפאלי ליו"ר הקואליציה וממקדמי החוק, חבר הכנסת דוד ביטן, הסבירה כי ההסכם הקואליציוני מונע את קידום החוק ללא אישורם.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

חברת הכנסת הזכירה לביטן במכתבה כי "ההסכם הקואליציוני כולל בתוכו את סעיף 35: 'הצדדים מסכימים, כי חוקי יסוד חדשים או שינוי בחוקי יסוד קיימים יוגשו ויחוקקו אך ורק בהסכמת כל אחת ואחת מסיעות הקואליציה'".

עוד הסבירה מועלם-רפאלי כי לאחר דיון מעמיק בהצעת החוק בסיעת הבית היהודי, "נתגלעו חילוקי דעות משמעותיים בין חברי הסיעה ולא הושגה הסכמה". משכך, לאור חילוקי הדעות ובהתאם לסעיף בהסכם הקואליציוני, "אני מבקשת לא להעלות את הצעת החוק בשלב זה".

אתמול הבהיר גם היועץ המשפטי לממשלה כי הוא מתנגד להצעת החוק. "האמת צריכה להיאמר - עצם העובדה שצריך להסביר מדוע הדבר איננו מתקבל על הדעת, היא כשלעצמה איננה מתקבלת על הדעת", אמר מנדלבליט בכנס "קהלת". "לפי הצעת החוק, תיאורטית, גם אם קיימות ראיות חד-משמעיות על כך שראש ממשלה מכהן שילם - טרם בחירתו - שוחד לאדם אחר, או קיבל שוחד בתפקידו כראש ממשלה מאדם אחר, לא תיפתח חקירה בעניינו למשך תקופת כהונתו", הסביר מנדלבליט. "תפקיד ראש הממשלה, התפקיד החשוב ביותר במדינה, יהפוך ל'עיר מקלט' עבור אותו עבריין. זוהי פגיעה מהותית בשלטון החוק, בעיקרון השוויון בפני החוק, ובאמון הציבור".

מנדלבליט. מתנגד נוסף (מארק ישראל סאלם, FLASH 90)
מנדלבליט. מתנגד נוסף (מארק ישראל סאלם, FLASH 90)

עוד הוסיף היועמ"ש כי המצב המשפטי הקיים במדינת ישראל משקף איזון עדין בין האינטרסים השונים הנוגעים לחקירה של נבחרי ציבור, ובהם ראש הממשלה. "פתיחתה של חקירה נגד רה"מ מותנית באישורו האישי של הגורם הבכיר ביותר במערכת אכיפת החוק - היועמ"ש, וכך גם החלטה על הגשת כתב אישום. יתר על כן, ההחלטות הללו מתקבלות מטבע הדברים ביסודיות ובזהירות. לעיתים קודמת לפתיחה בחקירה בדיקה מקדימה שנועדה להבטיח כי טענות סרק, או חשדות ברמה נמוכה שאינם עולים כדי חשד סביר לביצוע מעשה עבירה, ייבחנו היטב, וכאשר אין הצדקה לפתיחה בחקירה פלילית, הטענות לא יובילו לפתיחה בחקירה פלילית".

"הצעת החוק המתוארת, לעומת זאת, נעדרת כל איזון", תקף מנדלבליט. "פגיעתה בשלטון החוק ובאמון הציבור היא קשה וחד משמעית. תוצאתה האפשרית היא ראש ממשלה מכהן, שעל ראשו רובצת 'עננת חשדות' בלתי מבוררת. חמור מכך - ייתכן כי שותפיו של אותו ראש ממשלה תיאורטי למעשה העבירה, ייחקרו ואף יורשעו בדין, באופן שמכתים אותו בצורה ברורה במעשה העבירה, בעוד שהוא עצמו ימשיך לכהן בתפקיד למשך פרק זמן משמעותי של מספר שנים. ובחלוף השנים, לאחר סיום הכהונה, כאשר המשטרה תהא רשאית לחקור את החשדות, האם יישארו ראיות לאסוף, שטרם זוהמו או נעלמו? במדינה דמוקרטית שלטון החוק הוא אחד לכל אדם - מהאזרח הפשוט, ועד לראש הממשלה. כך היה, וכך ראוי שימשיך להיות".