אבו מאזן באו"ם: "אם יהיה סיפוח - כל ההסכמים עם ישראל יבוטלו"

יו"ר הרשות הפלסטינית אמר בעצרת הכללית כי "הגיע הזמן שהקהילה הבינ"ל תעצור את התוקפנות של ישראל". עוד הוסיף: "ברגע שאשוב מניו יורק - אכריז על בחירות בגדה, בעזה ובירושלים"

זמן צפייה: 00:42

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס אבו מאזן נאם היום (חמישי) בעצרת הכללית של האו"ם ואמר כי "אנו דוחים את הצהרת החלת הריבונות של נתניהו. אם ממשלה ישראלית כלשהי תבצע צעד כזה - כל ההסכמים ביננו לבין ישראל יהיו מבוטלים. לא משנה אם נתניהו יעשה זאת או מישהו אחר, צעד כזה יביא לביטול ההסכמים". עוד הוסיף אבו מאזן כי "נתניהו סירב לשלוש הזמנות שיזמה רוסיה להיפגש איתנו שוב ולחדש את המו"מ לפתרון שתי המדינות".

כמו כן, הנשיא הפלסטיני הצהיר כי יכריז על בחירות כלליות ברשות הפלסטינית. "ברגע שאשוב מניו יורק לשטחי הרשות הפלסטינית, אכריז מיד על בחירות כלליות בגדה המערבית, ברצועת עזה ובירושלים", אמר.

אבו מאזן פנה לקהילה הבין-לאומית ואמר "מה הייתם עושים אם מישהו היה גוזל מכם את אדמתכם? הגיע הזמן שהקהילה הבינ"ל תיקח אחריות לעצור את התוקפנות וההתעמרות של ישראל. יש ליישם החלטה אחת לפחות שננקטה נגד ישראל במוסד הזה. עלינו להכריז יחדיו על סיום הכיבוש, ולעשות ככל הניתן כדי ליישם זאת בפועל".

לכתבות נוספות בנושא >> 

"אבו מאזן על הבחירות בישראל: 'עמדתנו – נגד נתניהו'"

משפחת מנגיסטו נפגשה עם אבו מאזן: "הבטיח שיעשה הכול להחזירו"

נועה רוטמן ועיסאווי פריג' נפגשו עם אבו מאזן ברמאללה

יו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נואם בעצרת האו''ם
יו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נואם בעצרת האו''ם | צילום: Getty Images

"ישראל אינה מכבדת אף הסכם שחתמה עם הרש"פ", המשיך יו"ר הרשות הפלסטינית לתקוף את המדיניות הישראלית,  "אנו מבקשים מכם לחייב אותה לכבד את הדין הבינ"ל. אנו מבקשים מכם למנוע ממנה לגרש תושבים מבתים, להרוס בתי אזרחים, ולפרסם חוקים גזעניים כמו חוק הלאום - המבחין בין אזרחים במדינה על סמך הגזע, הלאום והדת שלהם".

אבו מאזן התייחס גם להכרה האמריקנית בירושלים בירת ישראל ואמר כי בצעד הזה היא "פגעה ברגשות העם הפלסטיני וברגשות של מיליוני מוסלמים. ירושלים, למרות כל הצעדים הללו, תמשיך להיות הבירה הנצחית של העם הפלסטיני". לסיכום הוא שיבח את השהידים והאסירים של העם הפלסטיני ואמר: "אנו נמשיך להגן על זכויותיהם כפי שעשינו עד כה. אנו נמשיך לשלם את הקצבאות שלהם עד הגרוש האחרון שלנו".

הצהרת ראש הממשלה נתניהו
הצהרת ראש הממשלה נתניהו | צילום: חדשות 13

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, מסר בתגובה לנאום: "יו״ר הרש״פ מסרב להבין כי נאומים ממוחזרים בניו יורק לא יביאו לפתרונות ברמאללה. עבאס מעדיף להשקיע יותר מאמץ באו״ם נגד ישראל מאשר במאבק נגד ההסתה והטרור היוצאים מהרש״פ תחת הנהגתו. התשואות שליוו את דבריו הנחרצים בעד תשלום משכורות למחבלים מעידות על המורשת אותה ישאיר אחריו".

ארגון חמאס מסר בתגובה לנאום אבו מאזן: "באשר לדבריו בדבר כוונתו לערוך בחירות כלליות מיד עם שובו לרמאללה, אנו מוכנים לערוך מיד בחירות כלליות לנשיאות הרשות, למועצה המחוקקת הפלסטינית ולמועצה הלאומית של אש"ף".

"לאור העובדה כי אבו-מאזן הודה בכך שההסדר לשלום נכשל, ובכך בכירי הכיבוש מתנכרים לכל ההסכמים שחתמו עליהם עם הרשות, על הרשות להפסיק את המגעים להסדר מדיני ולהתנער מהסכם אוסלו, ולאחר מכן עליה לתת יד בגיבוש אסטרטגיה לאומית למאבק בתוכניות שהכיבוש מגבש עם ארה"ב כדי לחסל את הסוגיה הפלסטינית, כמו 'עסקת המאה', נמסר.

עוד נכתב בתגובת חמאס: "למרות התעלמותו של אבו-מאזן משביתת הרעב של האסירים הביטחוניים בבתי הכלא של הכיבוש, אנו בכל זאת קוראים לו למלא את הבטחתו לחדש את התשלום של מאות קצבאות למשפחות של אסירים, פצועים ושהידים, אשר קוצצו לאחרונה. כמו כן, אנו קוראים לו להיענות ליוזמה של הפלגים הפלסטיניים לחידוש המאמצים להשגת פיוס פנים פלסטיני, כשלב לפני הסרת הסנקציות של הרשות על עזה וגיבוש תכנית לאומית לשבירת המצור עליה".

כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז מוקדם יותר החודש כי "אם אבחר - אחיל את הריבונות הישראלית על בקעת הירדן וצפון ים המלח". את הדברים אמר בהצהרה מיוחדת שמסר לתקשורת בכפר המכבייה.

נתניהו הדגיש כי אם הוא ייבחר לראש הממשלה הבא, ויקים קואליציה המחויבת למדיניות ולעקרונות שלו, הוא יבצע את הצעד. כמו כן, רה"מ הסביר את חשיבות המהלך: "זה הגבול המזרחי של מדינת ישראל. זוהי חגורת הביטחון שלנו במזרח. זה קיר המגן המזרחי, שמבטיח לעולם לא נחזור להיות מדינה ברוחב של כמה קילומטרים ולצורך זה צה"ל חייב לשבת בכל בקעת הירדן".

ראש הממשלה הציג מפה "המבוססת על השטח שמערכת הביטחון הגדירה כמעניק ביטחון מרבי לישראל. המפה מבטיחה עומק אסטרטגי לישראל ושטחים שולטים כלפי מזרח. היא מתחילה סמוך לבית שאן בעמק אלון וממשיכה עד עין גדי. היא כוללת את כל היישובים הישראליים, ולא יכלול את יריחו וקוג'ה וקומץ כפרים פלסטיניים בשטחי B. היא לא מספחת פלסטיני אחד, אך היא מאפשרת להם צירי גישה חופשיים מזרחה ומערבה".