המסר של עבאס לקואליציה: מתנגדים להנצחת הכיבוש - דנים על התקנות

לאחר שהשר סער קרא לכל השותפות בקואליציה לתמוך בתקנות יו"ש, יו"ר רע"מ אמר כי במפלגתו עדיין לא החליטו כיצד להצביע. בקואליציה עדיין אופטימיים לגבי היכולת להביא את האצבעות של עבאס וחברי מפלגתו, וגם את האצבע של ח"כ זועבי ממרצ, שמתואמת במידה רבה עם רע"מ יותר מאשר עם מפלגתה

זמן צפייה: 01:45

לאחר ששר המשפטים גדעון סער קרא לכל השותפות בקואליציה לתמוך בחוק תקנות יהודה ושומרון, יו"ר רע"מ מנסור עבאס התראיין הערב (חמישי) ברדיו א-נאס, ואמר כי "אנחנו מתנגדים לכל חוק שמנציח את הכיבוש", אך הוסיף כי במפלגתו מקיימים דיונים בנוגע להארכת תוקף תקנות יו"ש, שאמורות להגיע להצבעה במליאה ביום שני, ובהמשך הם יחליטו איך להצביע.

באמירותיו הערב עונה עבאס לסער, שיצא בקריאה מאוד ברורה לכל השותפות בקואליציה, מהן הוא מצפה לתמוך בתקנות - לא רק כדי שהן יעברו, אלא כי זה מבחן מבחינתו ליכולת של הקואליציה להמשיך לתפקד.

גורמים בקואליציה אומרים גם היום כי הם עדיין אופטימיים לגבי היכולת להביא את האצבעות של עבאס וחברי מפלגתו, וגם את האצבע של ח"כ ג'ידא רינאוי-זועבי ממרצ, שמתואמת במידה רבה עם רע"מ יותר מאשר עם המפלגה שלה. יחד עם זאת, בקואליציה מבינים שהמבחן יהיה עם ח"כ עידית סילמן, שעדכנה אתמול כי הם מתכוונת להתנגד.

יש לציין כי גם אם החוק יפול - התקנות בתוקף עד סוף יוני, מה שיביא למירוץ נגד הזמן גם בהליך של הכרזה על סילמן כפורשת, וגם בניסיון להשיג איזשהו רוב כדי לאפשר את העברת התקנות.

יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, ח"כ יריב לוין אמר כי "מספר ראשי מועצות ביו"ש פנו הערב לראשי המפלגות הציוניות בכנסת, בדרישה לתמוך בחוק תקנות יו"ש כשיעלה להצבעה. לא במקרה, אלה אותם ראשי מועצות שלא עשו דבר כדי למנוע את הקמת ממשלת השמאל, וחלקם אף תמכו ופעלו להקמתה.

"במקום לקרוא לגדעון סער, לניר אורבך ולחבריהם לעזוב מיידית את הממשלה הרעה הזו, שבכיריה רואים ביו"ש שטח כבוש, הם שוב עובדים כדי להציל את ממשלת בנט-עבאס-מרצ. הכאב שלי הוא לא על המכתב המביש שלהם. הכאב הוא על הנזק הנורא שהם עושים לתדמית מפעל ההתיישבות ולמתיישבים החלוצים, בעיני מליוני תומכי המחנה הלאומי, שבלעדי תמיכתם כל המפעל האדיר הזה יימצא בסכנה גדולה. אני יכול לומר בבטחון מלא שהם לא מייצגים את הרוב המוחלט של המתיישבים, אשר קולם נשמע היטב בהודעתם הברורה והראויה להערכה של ראשי סניפי הליכוד ביו״ש.

"אגב, כשפעלנו להחיל ריבונות על כל ההתיישבות היהודית ביו״ש, דבר שהיה מבטיח את עתידה ולא היה מצריך יותר חקיקה דוגמת חוק התקנות, חלק מאותם ראשי מועצות נסעו עד וושינגטון כדי להכשיל את המהלך. כמו אז גם עכשיו, הם לא רואים את התמונה הגדולה ולא מסוגלים להתעלות לגודל המשימה. הנזק הרוחבי, העצום, בכל תחומי החיים, כתוצאה מקיום הממשלה הזו גדול לאין שיעור מכל חוק שיעבור או לא יעבור.

"את הממשלה הזו יש להחליף - ומיד. אנו פועלים לשם כך, ונמשיך לפעול ללא מורא כדי להקים ממשלה לאומית ואחראית. זו הדרך היחידה לדאוג באמת למפעל ההתיישבות. זו הדרך היחידה לדאוג באמת למדינת ישראל כולה. זו צריכה להיות האחריות של כולנו".