מסילמן דרך זועבי ואורבך ועד תקנות יו"ש: כך נפלה הממשלה

רק לפני שבוע ציינה ממשלת האחדות שנה לכהונתה, אך היא לוותה מתחילת דרכה במשברים. אמנם עבר תקציב מדינה, אך כמעט מדי שבוע התמודדה הקואליציה עם ח"כים מורדים ובנט חזה כיצד לשכתו מתפרקת. זו הייתה השנה שהסתיימה במערכת בחירות

זמן צפייה: 12:32

עד שהחוק להתפזרות הכנסת יעבור, עדיין אי אפשר לסתום את הגולל על הכנסת ה-24. עם זאת, נראה שממשלה חלופית לא תצא לפועל ובשבוע הבא החוק יעבור וישראל תצא שוב למערכת בחירות – חמישית בשלוש שנים בלבד.

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר הערב (שני) כי ההחלטה להקים את הממשלה שמורכבת מימין, מרכז ומשמאל הייתה ההחלטה הנכונה. במרוצת השנה האחרונה ראה בנט כיצד לשכתו מתפרקת. זה החל ביועצת המדינית שמרית מאיר, נמשך בראש הסגל טל גן צבי והסתיים בפרישת העוזרת האישית והאחרון הדובר מתן סידי.

אבל לא רק לשכתו של בנט התפרקה אלא גם סיעתו. הראשון היה ח"כ עמיחי שיקלי שהצביע נגד הקמת הממשלה לפני שנה ורק לאחרונה, כחלק מהניסיון להפחיד את שאר הח"כים, הוחלט להפרישו כשהמשמעות היא ששיקלי יצטרך להתמודד ברשימה חדשה ולא יוכל להתמודד בבחירות ברשימה קיימת.

אחריו הייתה זו מי שמונתה על ידו לכהן בתפקיד הרגיש יו"ר הקואליציה, ח"כ עידית סילמן. סילמן, שאמרה חודשים לפני פרישתה כי זו הייתה ההחלטה הנכונה להקים את הממשלה, הודיעה בבוקר אחד עוד לפני שבע בבוקר כי היא פורשת מהקואליציה.

ח''כ עידית סילמן
ח''כ עידית סילמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ההתפרקות רק הלכה והתדרדרה גם ביתר מרכיבי הקואליציה. ח"כ ג'ידא רינאוי-זועבי הספיקה להצביע נגד חוק הגיוס ולהפיל אותו. כתגובה הוחלט למנות אותה לקונסולית בסין – מינוי שלא יצא לפועל. זועבי המשיכה בקו שלה ובהמשך גם היא הודיעה שהיא פורשת מהקואליציה וכעבור שבוע היא שינתה את דעתה והחליטה שהיא נשארת.

אלא שבליבה היא הייתה משוכנעת שזה הסוף. בעת ההצבעה על חוק תקנות יו"ש, היא הצביעה נגד יחד עם ח"כ מאזן גנאים מרע"מ והחוק נפל. בשבועות האחרונים נעשו ניסיונות לשכנע את זועבי וגנאים לפרוש מהכנסת כדי להכניס ח"כים "שיתיישרו" עם הקואליציה, אך ללא הצלחה.

ח''כ ג'ידא רינאוי-זועבי מצביעה נגד תקנות יו''ש
ח''כ ג'ידא רינאוי-זועבי מצביעה נגד תקנות יו''ש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

האחרון היה ח"כ ניר אורבך, מקורבו של בנט. אורבך התלבט והתלבט. היום התברר כי אורבך הודיע לבנט שבשבוע הבא לא יהיה מנוס מבחינתו להצביע בעד פיזור הכנסת – וכאן הגיעה לקיצה הממשלה שהוגדרה ממשלת השינוי.

ח''כ ניר אורבך
ח''כ ניר אורבך | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בתווך היה גם מרד מצידו של ח"כ מיכאל ביטון מכחול לבן וזכורה גם התפטרותו של אלי אבידר, שמונה לשר ללא תיק והתפטר. בשבוע הבא יובא החוק להתפזרות הכנסת. נתניהו הודיע כי עדיין ישנה אפשרות לממשלה חלופית, אך הוא נערך לבחירות. בשבוע הבא נדע סופית אך לפי ההערכות, אחרי חגי תשרי, בחודש אוקטובר, ישראל תצא למערכת בחירות חמישית בשלוש שנים בלבד.