דרמה ברגע האחרון: בל"ד הודיעה כי תתמודד לבד

הרשימה המשותפת מתפרקת לאחר שבבל"ד החליטו שלא לרוץ עם חד"ש ותע"ל. הלילה נסגרו הרשימות, וכשנותרו חודש וחצי לבחירות - המפלגות יתפנו כעת לקמפיינים

זמן צפייה: 01:34

חודש וחצי לבחירות: בוועדת הבחירות המרכזית הסתיימה הלילה (בין חמישי לשישי) הגשת הרשימות לקראת הבחירות לכנסת ה-25, ואם חשבנו שהפעם זה יעבור בשקט - דרמה של הרגע האחרון התרחשה ברשימה המשותפת, שם הוחלט על פיצול: חד"ש-תע"ל ירוצו יחד - ובל"ד בראשות ח"כ סאמי אבו שחאדה תתמודד לבד.

סגן יו"ר בל"ד, יוסף טאטור, אמר לחדשות 13: "עכשיו אנחנו מגישים את הרשימה של בל"ד. אנחנו נרוץ לבד". יו"ר מפלגת חד"ש איימן עודה אמר לאחר הגשת הרשימות: "נהיה המפלגה הכי חשובה בבחירות. יום אחרי הבחירות כולם יבואו אלינו".

איימן עודה באולפן
איימן עודה באולפן | צילום: חדשות 13

מפלגתו של ראש הממשלה יאיר לפיד, יש עתיד, הגישה הערב את רשימתה, והשרה אורנה ברביבאי מסרה: "גאה להיות חלק מנבחרת מנצחת המייצגת את מגוון החברה הישראלית. בעלת הייצוג הנשי הגדול ביותר, פריפריה ומרכז, דתיים וחילוניים, נציגי קהילות ומגזרים. נבחרת שמוכיחה לאורך שנים עשייה ציבורית משמעותית ומובילה את העשייה בכנסת ובממשלה. בהנהגתו של ראש הממשלה יאיר לפיד, נמשיך לשמור על ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית למען חברה שוויונית משגשגת".

השרה קארין אלהרר, שהגישה את הרשימה ביחד עם ברביבאי, אמרה: "בזמן שנתניהו מפלס את דרכם של הקיצוניים והחשוכים לכנסת וממזג בין רשימות רק לטובתו האישית, היום הגשנו את הרשימה הכי טובה והכי ערכית שתגן על המדינה ועל הערכים החשובים לכולנו בהובלתו של ראש הממשלה יאיר לפיד. ככל שיש עתיד תהיה גדולה וחזקה, כך נוכל להגן על הדמוקרטיה ולהמשיך לשמור עליה מפני אלה שמבקשים להרוס אותה".

ראש הממשלה יאיר לפיד בכנס המשפט
ראש הממשלה יאיר לפיד בכנס המשפט | צילום: גדעון מרקוביץ', פלאש 90

בין המפלגות האחרונות שהגישו את הרשימה הייתה גם רשימת הבית היהודי, שרק השבוע התאחדה עם איילת שקד שהוצבה בראש הרשימה. כאשר במקום השני שובץ יו"ר הבית היהודי יוסי ברודני, במקום השלישי אמיתי פורת ובמקום הרביעי ניצנה דרשן-לייטנר. במקום החמישי הוצב ח"כ יום טוב כלפון.

גם בסיעת ש"ס לא נרשמות הפתעות גדולות, כאשר יו"ר התנועה אריה דרעי במקום הראשון - והוא יחזור לכנסת לאחר הפרישה הקצרה בעקבות הסדר הטיעון שנחתם עמו. במקום השני ברשימה הוצב ח"כ יעקב מרגי, במקום השלישי ח"כ יואב בן צור ובמקום הרביעי ח"כ מיכאל מלכיאלי.

לאחר העימות בין דגל התורה ואגודת ישראל, שכמעט והוביל לריצה נפרדת של המפלגות בבחירות, אתמול נחתם ההסכם שקבע כי יהדות התורה תרוץ שוב ברשימה מאוחדת. יו"ר המפלגה, הרב יצחק גולדנופף, שהחליף בתפקיד יו"ר אגודת ישראל את יעקב ליצמן, אמר הערב: "אני שמח שעלה בידינו שוב לרוץ יחד, באחדות ובשילוב ידיים".

המחליף של ליצמן. יצחק גולדקנופף
המחליף של ליצמן. יצחק גולדקנופף | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חברי הכנסת גלעד קריב ונעמה לזימי הגישו את רשימת העבודה לכנסת, ולזימי מסרה: "אם אנחנו רוצים לשמור על ההישגים של השנה האחרונה – אנחנו חייבים לתמוך במפלגת העבודה". ח"כ קריב אמר: "במערכת הבחירות הזו, מפלגת העבודה היא היחידה שמציגה תוכניות ונלחמת על האמת ועל הערכים שלנו".

עם הגשת רשימת מרצ לבחירות אמרה יו"ר המפלגה זהבה גלאון: "בבחירות הקרובות מרצ תתמודד בגאווה עם נבחרת מצוינת של מועמדים ומועמדות, מתוך בטחון בבוחרות ובוחרים שלנו, וברבים שמצטרפים אלינו בשבועות האחרונים. נרוץ מתוך אמונה מלאה בדרך שבחרנו ומתוך גאווה בהישגים של מרצ במסגרת ממשלת השינוי, ומתוך ידיעה שהפעם יש לנו הזדמנות אדירה לעשות שינוי בסדר העדיפויות".

איוב קרא וגדי יברקן
איוב קרא וגדי יברקן | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בליכוד הגישו כבר אתמול את הרשימה לכנסת, והותירו לא מעט מועמדים ממורמרים שכבר לא חוששים למתוח ביקורת על יו"ר המפלגה בנימין נתניהו. על נתניהו הופעלו לא מעט לחצים מצד קהילת יוצאי אתיופיה, ומי שקיבלה את השריון בסופו של דבר היא הסופרת צגה מלקו.

מי שנשאר מאוכזב בחוץ הוא ח"כ גדי יברקן, שבהקלטות שהופצו היום הוא לא הסתיר את כעסו. "הם לחצו עליי שאקח את מקום 37", אמר יברקן לפעילים, "אם לא אז הם אמרו שייתנו את המקום ה-28 למישהו אחר מהקהילה שלנו, הם ניסו לאיים עליי עם זה כל הערב".

"הם חשבו לתת את מקום 28 ל'פרנג'" (כינוי לאדם לבן)", הוסיף יברקן, "המטרה שלהם הייתה שאקח את מקום 37 ברשימה. ה'הבשה' (אתיופים) יבואו להצביע לי ואז אשאר מחוץ לרשימה. הם הפרו הבטחה שישריינו את מקום 28 ברשימה ל'הבשה', בסוף הם שריינו את צגה (מלקו) במקום 37, בשביל התמונה".

ח''כ עידית סילמן
ח''כ עידית סילמן | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

התנועה לאיכות השלטון הגישה הערב עתירה לוועדת הבחירות המרכזית בדרישה לפסול את מועמדותה של עידית סילמן, ששוריינה במקום ה-16 בליכוד. לטענת התנועה, שריונה של סילמן מהווה הפרה מוצהרת וגורפת של הוראות סעיף 57א לחוק הבחירות לכנסת, האוסר על שריון חבר כנסת ממפלגה אחת למפלגה אחרת, שלא בתוך 90 יום מהבחירות.