עימות בין אוחנה ליועמ"ש על אי חיסון אסירים: "ההחלטה תישאר"

המשנה ליועמ"ש שלחה מכתב לשר והבהירה כי החלטתו שלא לחסן אסירים בבתי הכלא "ניתנה בחוסר סמכות". אוחנה השיב: "רוצים להחליט? התמודדו לכנסת". העמותה לזכויות האסיר תעתור לבג"ץ נגד ההחלטה

אמיר אוחנה ואביחי מנדלבליט
אמיר אוחנה ואביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס, משרד המשפטים

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עורכת הדין עמית מררי, שיגרה היום (שישי) מכתב לשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה בו מחתה על החלטתו שלא לחסן אסירים בבתי הכלא, והבהירה לו כי היא ניתנה בחוסר סמכות. אוחנה השיב במכתב משלו כי ההחלטה לא תשתנה.

במכתבה מררי כתבה לשר לביטחון הפנים כי משרד היועץ המשפטי לממשלה סבור שההחלטה לא לחסן אסירים "לא יכולה לעמוד". "זכותם של אסירים ועצורים לקבלת טיפול רפואי מעוגנת בחוק ובפסיקה, ובהתאם לכך – על שירות בתי הסוהר לספק להם שירות רפואי באופן שיבטיח כי זכות זו לא תיפגע כתוצאה מכליאתם", הסבירה המשנה ליועמ"ש. "אין בחקיקה כל מקור סמכות המאפשר לפגוע בזכות זו בהנחיה המנוגדת למתווה משרד הבריאות בנושא זה".

השר אמיר אוחנה באולפן חדשות 13
השר אמיר אוחנה באולפן חדשות 13 | צילום: חדשות 13

"משניתנו ההנחיות של משרד הבריאות בנושא זה והוקצו במשרד הבריאות מנות החיסון הנדרשות עבור העצורים והאסירים, בדומה לכלל האוכלוסיה – הרי שעל שירות בתי הסוהר לפעול לחיסונם של העצורים והאסירים ללא דיחוי, בכפוף להיערכות הלוגיסטית הנדרשת לשם ביצוע החיסונים", כתבה.

המשנה ליועמ''ש, עורכת הדין עמית מררי | צילום: חדשות 13

כאמור, אוחנה השיב שלא יהפוך את ההחלטה. "יש לכם, ולכל מי שמעוניין בכך, עד ה-21 בפברואר להגיש את שמכם באחת מרשימות המועמדים לכנסת ה-24 ,ובמידה ותיבחרו לכנסת ולממשלה, בהחלט תוכלו לעשות כן", כתב. "עד אז, הואיל והאחריות על כלל הגופים הכפופים למשרד הבט"פ מונחת על כתפיי, ואת הדין וחשבון לציבור אתן אני, ולא אתם - החלטתי תעמוד בעינה".

ביום ראשון תעתור העמותה לזכויות האסיר לבג"ץ, נגד החלטת אוחנה. את העתירה יגישו עורכי הדין אביגדור פלדמן ובן מרמרלי.

עו''ד אביגדור פלדמן
עו''ד אביגדור פלדמן

כזכור, לפני כשבועיים הודיע אוחנה על החלטתו. "השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה הנחה את שירות בתי הסוהר כבר ביום חמישי ה-24 בדצמבר שאך ורק נשות ואנשי הסגל יקבלו חיסון לנגיף הקורונה וכי אין לחסן אסירים ביטחוניים ללא אישור ובהתאם להתקדמות החיסונים בציבור הכללי", נמסר מטעמו.

את ההחלטה קיבל בניגוד למתווה לפיו בעדיפות הראשונה ייכללו אסירים וסוהרים, שפורסם ב-31 בדצמבר. משרד הבריאות החליט במסמך שפרסם כי הוחלט שבעדיפות הראשונה לחיסונים ייכללו אסירים וסוהרים, עובדי הגופים המורשים לטיפול בנפטרים ועובדי המתקנים היעודיים לטיפול בנפטרי קורונה, וכן מאושפזים במחלקות גריאטריות.