נתניהו בסמס לשרים: "מי שיתמוך בחוק ההסדרה - יפוטר מהממשלה"

ראש הממשלה מנסה בכל דרך אפשרית להיאבק בחוק שנועד להסדיר את מעמד המאחזים ומחליט לכפות משמעת קואליציונית. מבדיקת חדשות נענע 10 עולה כי לפחות שמונה ח"כים מהליכוד יתמכו בחוק, בהם השר אדלשטיין. במקביל, מאות בני אדם הפגינו בעד החוק וקראו לח"כים מהימין לתמוך בו

שכונת האולפנה בבית אל
שכונת האולפנה בבית אל | צילום: רויטרס

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החליט (שלישי) להילחם בהצעת חוק ההסדרה מחר והטיל משמעת קואליציונית בהצבעה בכנסת בקריאה טרומית. נתניהו הודיע לשרים ולסגני השרים במסרונים ששלח אליהם כי אם מישהו מהם יתמוך בהצעת החוק הוא יפוטר מהממשלה. במקביל, לפחות שמונה חברי כנסת בהם השר יולי אדלשטיין הודיעו כי בכוונתם לתמוך בחוק. כמו כן, בשעות אלו מתקיימת בקרית הממשלה בירושלים הפגנה בעד חוק ההסדרה.

בהודעתו הערב הודיע נתניהו על החלטתו לכפות את המשמעת הקואליציונית, למרות שבפועל היא נוגעת בעיקר לשרים ולסגני השרים. ככל הנראה ההחלטה חלה בעיקר על השר אדלשטיין וסגנית השר גילה גמליאל. גורמים בלשכת ראש המממשלה אמרו כי הרציונל מאחורי ההחלטה הוא ש"לא ניתן לקיים פעילות ממשלתית וקואליציונית מלוכדת מבלי שכל רכיבי הממשלה מצביעים באותה הדרך".

מבדיקת חדשות נענע 10 עולה כי לא פחות משמונה חברי כנסת מהליכוד יתמכו בחוק ההסדרה בניגוד לעמדת ראש הממשלה. הח"כים הם: יו"ר הכנסת ראובן ריבלין, יו"ר הקואליציה זאב אלקין, דני דנון, ציפי חוטובלי, מירי רגב, חיים כץ והשר יולי אדלשטיין שהודיע שיצביע בעד גם אם יפוטר. סיעת "ישראל ביתנו" טרם החליטה כיצד תצביע, ובש"ס אמרו כי לא יצביעו נגד עמדת הממשלה.

מאות קראו לח"כים מהימין: "הצביעו בעד החוק"

כמו כן, אמרו גורמים בלשכת נתניהו כי ראש הממשלה עדיין ממתין לתשובה מהיועץ המשפטי לממשלה בקשר לכמה הבהרות הקשורות בהעתקת חמשת המבנים בשכונת האולפנה בבית אל. בלשכת נתניהו הסבירו גם שכל עוד התשובות שיקבל נתניהו מיהודה וינשטיין יניחו את דעתו, לא יהיה שינוי באשר למשמעת הקואליציונית. כעת נראה שהמאבק של נתניהו מתנהל בעיקר מול וינשטיין על מנת לקבל אישור שהמהלך אינו מהווה תקדים.

בתוך כך, מאות פעילי ימין, בהם מנהיגים מקומיים ורבנים, הגיעו לרחבת קרית הממשלה בירושלים כשהמטרה היא לסחוף תומכים נוספים בכנסת למען החוק שנועד להסדיר את מעמדם של המאחזים הבלתי חוקיים ביהודה ושומרון ובעקיפין למנוע את הריסת הבתים בבית אל. יושב ראש מועצת יש"ע, דני דיין, אמר בהקשר של המשמעת הקואלציונית: "שר שיפוטר בשל נאמנותו לעקרונותיו יוכל לשאת את הצל"ש הזה בגאווה". בימין עומדים כיום בפני הדילמה כיצד לנהוג כאשר יגיע זמן הריסת הבתים אולם האדם שיכריע אם המאבק יהיה אלים יהיה הרב זלמן מלמד, הרב של בית אל.