ההרוג בתקרית הירי: דן מרצבך – רב הישוב עתניאל

מרצבך, בן 53 ואב לחמישה, היה בדרכו לתפילת שחרית במערת המכפלה, כאשר הרכב בו נסע נורה על ידי חייל צה"ל אשר חשב כי מדובר בניסיון פיגוע. הוא היה מורה ואדריכל והשתייך למקימי הישוב. הלוויתו נערכה בהר הזיתים. אחת הפצועות בתקרית שכלה את בעלה בפיגוע ירי בשנת 2000

הרב דן מרצבך, שנורה על ידי כוח צה"ל
הרב דן מרצבך, שנורה על ידי כוח צה"ל | צילום: משפחת ההרוג

המשטרה התירה לפרסם כי ההרוג בתקרית הירי הבוקר (שישי) בדרום הר חברון הוא דן מרצבך, הרב של הישוב עתניאל. מרצבך, בן 53 במותו, נורה על ידי חייל צה"ל שחשב כי מדובר בפיגוע דריסה, לאחר שהרכב בו נסע הרב לא עצר לקריאות שהופנו לעברו. הלוויתו של הרב נערכה בשעות הצהרים בהר הזיתים בירושלים.

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של חדשות 10

הרב דן מרצבך, שנהרג על ידי כוח צה
הרב דן מרצבך, שנהרג על ידי כוח צה"ל | צילום: משפחת ההרוג

רבה של עתניאל, אבל חמישה, היה ממקימי הישוב בשנת 1983. הוא היה אדריכל ומורה והעביר הרצאות לתושבי האזור בנושאי חינוך, שלום בית, שכנים, גישור, לידה וברית מילה, בר מצווה ונישואין. בנוסף, ניתן לומר כעת כי אחת הפצועות בתקרית, היא אשה ששכלה את בעלה בפיגוע ירי סמוך למקום בשנת 2000.

במשרד הביטחון הודיעו לביטוח הלאומי זמן קצר לאחר המקרה, על הכרה בתקרית כאירוע איבה. הודעה נמסרה לביטוח הלאומי על מנת לאפשר מתן סיוע מידי למשפחת ההרוג ולמשפחות הפצועים. בדרך כלל אירועי איבה מוכרים כאשר מדובר בפיגועי טרור המבוצעים על-ידי מחבלים.

מתחקיר ראשוני של צה"ל, שבוצע תחת עינו של מפקד אוגדת חברון, תת אלוף חגי מרדכי, עולה כי החייל שחש כי הוא בסכנת חיים ירה לעבר הרכב הישראלי שמונה כדורים. החייל היורה נסער מאד ולחוקרי צה"ל קשה מאד להוציא ממנו פרטים על האירוע.

רכב שנפגע מירי צה
רכב שנפגע מירי צה"ל בדרום הר חברון, אזרח נהרג | צילום: הצלה יו"ש

גורם צבאי בכיר אמר הבוקר כי החייל שנפגע ממשאית פלסטינית במהלך האירוע יהיה בסדר בכל מה שנוגע לעניין הפיזי וצה"ל יסייע לו גם בכל הקשור למצבו הנפשי. "האירוע הוא קשה מאד - יש לנו פה אזרח הרוג. אין ספק שזו טרגדיה והנסיבות לא פשוטות", אמר הגורם הצבאי.

לדבריו, התקרית התרחשה לפנות בוקר, כאשר הייתה עדיין חשיכה. "זה מרחב מאוים וישנן התרעות לפיגועים. מספיק להיזכר בפיגוע הירי בבית חגי בו נהרגו ארבעה בני אדם אשר היה קילומטר אחד מהנקודה הזו ולכן החיילים היו דרוכים", הוא הוסיף.