בעקבות החלטת בג"ץ: צה"ל החל בפירוק גדר ההפרדה בבלעין

שש שנים לאחר תחילת ההפגנות בכפר הפלסטיני סמוך לגדר ההפרדה, החלו כוחות הצבא לפרק אותה בהתאם להחלטת בג"ץ. ההחלטה יצאה לפועל לאחר שבחודש ספטמבר 2007 קיבל בית המשפט העליון את עתירת תושבי בלעין והורה לשנות את תוואי הגדר באזור. לפי ההערכה, עלות הפרויקט היא כ-31 מיליון שקלים, אשר כוללים את בניית התוואי החדש וכן פירוק ושיקום הישן

פירוק גדר ההפרדה ליד בילעין
פירוק גדר ההפרדה ליד בילעין | צילום: דובר צה"ל

(1:45 דקות)

צה"ל החל היום (ראשון) לבצע עבודות הנדסיות לפירוק גדר ההפרדה באזור הכפר בלעין, סמוך לרמאללה. הסרת הגדר החלה שש שנים לאחר תחילת ההפגנות השבועיות במקום, וכארבע שנים לאחר פסיקת בג"ץ, לפיה יש להזיז את תוואי הגדר.

עם זאת, בפיקוד מרכז מעריכים כי ההפגנות לא יפסקו גם לאחר הזזת תוואי הגדר מכיון שהפכו לסמל המתומרץ בכסף זר, המשולם לפעילים הפלסיטינים בכפר.

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של חדשות 10 »

בתגובה לדברים מסר מוחמד ח'טיב מהוועדה העממית של הכפר: "הסיבה היחידה שבגללה ימשכו ההפגנות היא העובדה שכ-1,350 דונם מאדמות הכפר נותרות עדיין מאחורי הגדר, גם בתוואי החדש, ומסופחות למעשה לטובת ההתנחלות מודיעין עילית. כל טענה אחרת היא לא יותר מניסיון עקר להלבין את אחריות הצבא לגזל האדמות ולהתעלם מכישלונו בהתמודדות עם המאבק העממי".

התוואי החדש נבנה בהתאם לפסיקת בג"ץ, ועלות הפרויקט מוערכת בכ-26 מיליון שקלים, אשר כוללים את בניית התוואי החדש ופירוק התוואי הישן, וכן 5 מיליון שקלים נוספים למטרות שיקום קרקע התוואי הישן והכשרתה לעבודה חקלאית. כחלק מפרויקט שינוי התוואי, העתיק צה"ל את מיקומם של עשרות עצי זית פלסטינים, כולל נטיעתם מחדש.

בג"ץ: לשנות את תוואי גדר ההפרדה

בניית גדר ההפרדה באזור בילעין הושלמה בסוף שנת 2005. היא נועדה להפריד בין התושבים הפלסטינים המתגוררים בגדה המערבית לבין יישובים ישראליים ולמנוע בכך חדירת מחבלים. מאז שהושלמה בניית הגדר, זרמו לאזור בילעין מפגינים רבים, חלקם פעילי שמאל ואזרחים זרים, ויידו אבנים לעבד כוחות הביטחון. ההפגנות פוזרו בידי כוחות צה"ל, תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות ובהם גז מדמיע.

בחודש ספטמבר 2007 קיבל בג"ץ את עתירת תושבי הכפר הפלסטיני והורה לשנות את תוואי גדר ההפרדה באזור. השופטים, בראשות נשיאת בית המשפט העליון דורית בייניש, קבעו כי לא שוכנעו שחיוני מטעמים ביטחונים לשמור על התוואי הנוכחי.

לפיכך, הורו לממשלה ולצה"ל לשקול מחדש את התוואי הקיים ולבחון תוואי חלופי, שיוכל להבטיח את הביטחון של התושבים ושפגיעתו בתושבי בילעין תהיה קטנה יותר. התוואי החדש של הגדר צפוי להחזיר לכפר מאות דונמים מאדמותיו.