שבוע לאחר ביקור רה"מ: שר החוץ של עומאן נפגש עם אבו מאזן

יוסוף בן עלווי מסר ליו"ר הרשות איגרת מסולטאן עומאן בן-סעיד שעסקה בתכני ביקור נתניהו במסקט. ראש הממשלה טס לנסיכות לאחר מגעים ממושכים שהתנהלו בין המדינות

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ושר החוץ של עומאן יוסוף בן עלווי
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ושר החוץ של עומאן יוסוף בן עלווי | צילום: צילום: פלסטיני

ביקור דיפלומטי ברמאללה: יוסוף בן עלווי, שר החוץ של עומאן, נפגש היום (רביעי) עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. פגישת השניים נערכת כשבוע לאחר הביקור החשאי של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במסקט, בירת הנסיכות. במהלך הפגישה העביר בן עלווי לאבו מאזן איגרת מסולטאן עומאן, קאבוס בן-סעיד, שעסקה בתכני ביקורו של נתניהו במסקט.

ביום שישי פורסם כי ראש הממשלה נתניהו ורעייתו ערכו ביקור מדיני רשמי בעומאן ונפגשו עם בן סעיד. ראש הממשלה ורעייתו הוזמנו לביקור על-ידי בן סעיד לאחר מגעים ממושכים שהתנהלו בין המדינות. דבר הביקור פורסם לראשונה בחדשות עשר. יש לציין כי יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, ביקר באותו השבוע בעומאן במשך שלושה ימים. גורם ישראלי בכיר אמר לחדשות עשר לאחר הפרסום: "לא מוציא מכלל אפשרות שימוש בעומאן לניהול דיאלוג עם איראן וסוריה".

שר החוץ של עומאן, יוסוף בן עלווי, ויו
שר החוץ של עומאן, יוסוף בן עלווי, ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן | צילום: צילום: פלסטיני

פקיד ישראלי בכיר אמר לחדשות עשר כי על ביקורו של נתניהו הוטל איפול והצנזורה הצבאית הונחתה לפסול כל פרסום בנושא לפני נחיתתו בישראל. השיחות בין נתניהו לסולטן קאבוס החלו ביום חמישי בלילה נמשכו שעות ארוכות והסתיימו לקראת השעה שש וחצי בבוקר ביום שישי. "הם יצאו מגדרם כדי לארח אותנו", אמר פקיד בכיר נוסף לחדשות עשר. "היו שיחות מדהימות אל תוך הלילה".

ג'ייסון גרינבלט, השליח המיוחד של טראמפ למזרח התיכון, התייחס לביקור בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "אנו מקבלים את התחממות היחסים ושיתוף הפעולה בין חברינו באזור. זה צעד שיקדם את מאמצי השלום וחיוני ליצירת אווירה של יציבות, ביטחון ושגשוג בין ישראלים, פלסטינים ושכניהם".

ביקורו של ראש הממשלה נתניהו בעומאן היה המפגש הרשמי הראשון בדרג זה, מאז שנת 1996. יצחק רבין ביקר בסולטנות ב-1994 ושמעון פרס עשה זאת בשנת 1995. היחסים עם הסולטנות נותקו בזמן האינתיפאדה השנייה.

יחד עם ראש הממשלה נתניהו ורעייתו השתתפו בביקור ראש המוסד יוסי כהן, היועץ לביטחון לאומי ור' המל"ל מאיר בן-שבת, מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם, ראש הסגל יואב הורוביץ והמזכיר הצבאי לראש הממשלה תא"ל אבי בלוט. בהודעה המשותפת לסיכום הביקור נמסר כי בפגישה נדונו הדרכים לקידום תהליך השלום במזרח התיכון וכן נדונו מספר נושאים בעלי עניין משותף למען השגת שלום ויציבות במזרח התיכון.