עומאן: "יכולים לסייע בסכסוך הישראלי-פלסטיני"

שר החוץ התייחס לביקור נתניהו, הביע אופטימיות ביחס לעימות במזה"ת, אך אמר: "ארה"ב - הציר המרכזי". בכיר חמאס: "ישראל היא האויב - ותישאר כזו עד שפלסטין תשוחרר"

ראש הממשלה נתניהו ורעייתו עם שליט עומאן, הסולטן קאבוס בן סעיד
ראש הממשלה נתניהו ורעייתו עם שליט עומאן, הסולטן קאבוס בן סעיד | צילום: חדשות עשר

ביקור נתניהו בעומאן: בעולם הערבי הגיבו הבוקר (שבת) לביקורו ההיסטורי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בעומאן, שלה אין יחסים רשמיים עם ישראל, שהסתיים אתמול. שר החוץ של עומאן הודיע כי "הם אינם מתווכים בין ישראל לפלסטינים", זאת על רקע ביקורו של יו"ר הרשות אבו מאזן, כמה ימים לפני נתניהו.

"האמריקנים הם הציר המרכזי בנושא הישראלי-פלסטיני", אמר שר החוץ, יוסוף בן עלאווי בריאיון לכלי תקשורת מקומי, "אבל אנחנו רואים את עצמנו כמי שיכולים לסייע. הסולטן הסולטן קאבוס בן סעיד, מנהיג המדינה הציג לנתניהו ולאבו מאזן רעיונות. הגורם המרכזי בנושא הוא טראמפ שמגבש את עסקת המאה. אולי נוכל לתת רעיונות שיהפכו את העסקה הזו למקובלת על הצדדים".

מאוחר יותר נאם שר החוץ העומאני בכנס שהתקיים במדינה בהשתתפות מנהיגים ממדינות ערביות. "צריך לשקול מתן יחס שווה לישראל. התורה ראתה אור במזרח התיכון, והיהודים היו חלק מההיסטוריה האסלאמית", אמר, "אני אופטימי לגבי יחסי ישראל-פלסטין. הדרך לא תהיה קלה ורצופה פרחים, אך סיום הסכסוך הוא בעדיפות גבוהה עבורנו".

שר החוץ של בחריין, חאלד בן אחמד חליפה, אמר היום בכנס, כי הם מגבים את מאמציו של הסולטן בן סעיד בנוגע לסכרסוך במזרח התיכון. "מעולם לא פקפקנו בהבנתו של סולטן עומאן, קאבוס בן סעיד בנושא הישראלי-פלסטיני", אמר, "אנחנו מאחלים לו בהצלחה".

שר החוץ הסעודי, עבד אל ג'ובייר, אמר כי "נירמול היחסים עם ישראל הוא המפתח לתהליך השלום". ואילו במשרד החוץ האיראני גינו כצפוי את הביקור של נתניהו בסולטאנות עומאן. בהודעה שפרסם אמש המשרד נכתב: "היישות הציונית מנסה לגרום לפילוג בקרב המדינות המוסלמיות".

בתוך כך, בכיר חמאס, סאמי אבו זהרי, התייחס לביקור רה"מ נתניהו בעומאן: "קבלת הפנים של נתניהו ושל משתתפים נוספים בזירות ערביות שונות היא טעות גדולה. אנחנו מסרבים לדרך שכזו ואנחנו מסרבים לעובדה שהעניין הזה מוצדק כ'סיוע בהגמשת האינטרסים הפלסטינים'". אבו זהרי הוסיף כי "אנחנו קוראים להפסקת ההתנהגות הזו - ישראל היא האויב ותישאר כזו עד שירושלים תוחזר ואדמת פלסטין תשוחרר".

כאמור, אתמול שבו ראש הממשלה ורעייתו מהביקור בן היומיים שנשמר בחשאיות, במהלכו נפגשו עם השליט, הסולטן קאבוס בן סעיד. דבר הביקור פורסם לראשונה בחדשות עשר. גורם ישראלי בכיר אמר לחדשות עשר: "לא מוציא מכלל אפשרות שימוש בעומאן לניהול דיאלוג עם איראן וסוריה".