בצל המגעים להסכם: ישראל הודיעה במפתיע על סגירת מעבר ארז

ליברמן אישר את הדיווחים על סגירת המעבר בצפון הרצועה "בשל האירועים האלימים על הגדר". במקביל, דווח כי הפלגים הפלסטיניים הנועדים בקהיר אישרו את הסכם הפסקת האש בעזה

פלסטינים בהפגנות יום השישי בגדר הגבול בעזה
פלסטינים בהפגנות יום השישי בגדר הגבול בעזה | צילום: חדשות עשר

דובר המשרד לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, מוחמד אל-מקאדמה, אמר הלילה (ראשון) כי שלטונות ישראל הודיעו לפלסטינים "בצורה מפתיעה" כי מעבר ארז שבצפון רצועת עזה ייסגר היום, למעט במקרים הומניטריים דחופים. כך מסר אל-מקאדמה לסוכנות הידיעות הטורקית "אנדולו". זאת בניגוד לדיווחים על התקדמות במגעים להסכם רגיעה בין ישראל לחמאס בתיווך מצרי.

בדיווחים נוספים בכלי תקשורת ערביים דווח כי הסיבה שסיפקה ישראל לסגירת המעבר היא המשך צעדות השיבה ביום שישי האחרון, והמשט הימי שיצא מהרצועה אמש ונבלם על ידי כוחות צה"ל. לאחר הדיווחים, נמסר מטעמו של שר הביטחון אביגדור ליברמן כי הוחלט על סגירת המעבר לאחר הערכת מצב שנערכה אמש. זאת, על פי הודעת ליברמן, בשל האירועים האלימים על הגדר ביום שישי האחרון.

בצל הדיווח על סגירת המעבר, מקור ביטחוני מצרי טען הלילה כי היחסים בין הרשות הפלסטינית לבין מצרים "מתוחים מאוד". זאת בצל סירובו של יו"ר הרשות, אבו מאזן, לקבל את הבנות הפסקת האש האפשרית בין חמאס לישראל. על פי המקור, שמסר את הדברים לעיתון "אל-חיאת" היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית, ההכרזה על ההבנות צפויה להתרחש ביום שבת השבוע, מיד לאחר חג הקורבן.

אבו מאזן עם שחרורו מביה
אבו מאזן עם שחרורו מביה"ח ברמאללה (שיאהב) | צילום: שיאהב

כתבות קשורות


"לא בשר תותחים": ההסדרה מתעכבת - תושבי עוטף עזה מחו בת"א |18.08.18
שליחת כוח חמוש והרחבת הסיוע: דוח האו"ם להגנה על תושבי עזה |18.08.18
אבו מאזן: "או שנקבל את השליטה ברצועה - או שחמאס ישלוט בגדה" |18.08.18

עוד דווח ב"אל-חיאת" כי כל הפלגים הפלסטיניים שנמצאים כעת בקהיר אישרו את הסכם הפסקת האש, למעט "החזית העממית", שרואה את ההסכם כשני בחשיבותו להסכם הפיוס הפנים-פלסטיני. אבו מאזן, כך לפי הדיווחים, עומד בתוקף על השגת פיוס שיכלול מסירה של רצועת עזה לידי פתח באופן מלא.

בכלי תקשורת נוספים דווח כי בכוונת אבו מאזן "להפסיק לנהל יחסים עם רצועת עזה" אם המגעים להפסקת אש ימשיכו להתנהל ללא הרשות הפלסטינית, ואם המצרים ימשיכו "במדיניותם הנוכחית כלפי חמאס ועזה". המשמעות בפועל של איומי אבו מאזן היא הפסקת תשלום המשכורות של פקידי הרשות בעזה והפסקת הסיוע החודשי למערכות הבריאות והחשמל לרצועה.

מצרים צפויה לפי הדיווחים לשלוח משלחת נוספת לרמאללה בשבוע הבא במטרה לשוחח עם אבו מאזן ולהציג בפניו את ההבנות שהושגו עם הפלגים הפלסטיניים ועם ישראל על מנת להשיג את אישורו.

בהמשך דווח כי בפתח דורשים שהסכם הפסקת האש עם ישראל ייחתם על ידי בכיר הארגון, עזאם אל-אחמד, שהיה זה שחתם על הסכם הפסקת האש עם ישראל לאחר מבצע "צוק איתן", בשנת 2014. אל-אחמד אמר במהלך דיוני הפיוס הפלסטיני כי "אנחנו משהים את ההכרה שלנו בישראל, ונבטל אותה אם ישראל לא תכיר במדינת פלסטין".

בתוך כך, כמה אלפי פלסטינים התאספו ביום שישי אחר הצהריים באזור גדר הרצועה. זאת בהמשך לקריאת הוועד המארגן של צעדות השיבה בעזה להגיע ולהשתתף במה שמכונה שם "צעדת מהפכנית למען ירושלים ואל-אקצא". הטלוויזיה הפלסטינית דיווחה כי שני בני אדם נהרגו, משרד הבריאות בעזה מסר כי למעלה מ-250 בני אדם נפצעו, 26 מהם נפצעו כתוצאה מירי של צה"ל. מצה"ל נמסר כי מספר בקבוקי תבערה ומטענים מאולתרים הושלכו לעבר גדר המערכת. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. עוד נמסר כי מספר חשודים זוהו חוצים לשטח ישראל ושבים על עקבותיהם באופן מיידי. לוחמי צה״ל הגיבו לפעולות אלה באמצעים לפיזור הפגנות ובירי בהתאם להוראות הפתיחה באש. במערכת הביטחון הגדירו את יום ההפגנות כשקט ביותר מאז שאלה החלו ב-30 במארס.

ארגון חמאס הודיע בערב שבת כי סבב ההתייעצויות של הפלגים הפלסטיניים בנוגע להסכם הרגיעה עם ישראל הסתיים בשלב זה וכי הדיונים יתחדשו לאחר חג הקורבן. "סיימנו היום בקהיר סבב התייעצויות עם הפלגים הפלסטינילם בנוגע לרגיעה ולפיוס. הבהרנו כי אנחנו עומדים על כך שכל הצעדים יהיו במסגרת הלאומית, הצגנו את החזון שלנו בנוגע לרגיעה ושמענו רעיונות והערות חשובים מהאחים בפלגים. המאמצים יחודשו לאחר החג אינשאללה", כתב בטוויטר חבר הלשכה המדינית של חמאס עיזת א-רישק.

במקביל, הודיע חוסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית של חמאס: "השיחות בקהיר התרכזו במנגנוני ייצוב הפסקת האש משנת 2014 באופן שיביא לשבירת המצור על רצועת עזה ושיערוב להסרת הסבל מבני עמנו העומד איתן. השיחות התאפיינו ברצינות ובשקידה גדולה על הגשמת השאיפות של בני עמנו ותקוותיו. הוסכם שהפלגים יחדשו את הפגישות שלהם בקהיר לאחר חופשת חג הקורבן".

המשט מעזה שניסה לפרוץ את הגבול הימי (חדשות עשר)
המשט מעזה שניסה לפרוץ את הגבול הימי (חדשות עשר) | צילום: חדשות עשר

בד בבד, גורם ביטחוני בכיר אמר בסוף השבוע לחדשות עשר כי שר הביטחון עתיד היה להחליט ביום שבת אם יימשכו מאמצי ההסדרה לקראת הסכם עם חמאס. לדבריו, ההערכה המודיעינית היא שארגון הטרור החליט לפעול בכיוון של הסדרה.

עוד אמר הגורם כי אם המצב ידרדר לאלימות פעם נוספת, מעבר כרם שלום יסגר. מנגד, אם השקט ישמר לאורך כל השבוע הבא, ישראל תכניס לרצועה עוד דלק וגז. לדברי הגורם, המשא ומתן מתנהל בעל פה ובתיווך של מצרים והאו"ם שמעבירים מסרים. עם זאת, הבעיה המרכזית הוא הריב הפנימי בין הפלסטינים והתנגדותו של אבו מאזן להסכם. חבר הלשכה המדינית של חמאס בעזה ח'ליל אל-חיה התראיין הערב לרשת "אל-מיאדין" ואמר כי כל עוד ישראל מתחייבת להפסקת האש לפי תנאי ההבנות שהושגו בשנת 2014 אז גם חמאס מחויב אליה.