אבו מאזן במתקפה חסרת תקדים על טראמפ: "ייחרב ביתך"

יו"ר הרשות הפלסטינית תקף את הנשיא האמריקני, וטען כי הצהרותיו מזיקות לסיכוי להסכם בין ישראל והפלסטינים: "ירושלים ירדה מהשולחן במחי ציוץ של טראמפ"

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, במהלך מסיבת עיתונאים לאחר פגישתו עם הנשיא האיטלקי
יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, במהלך מסיבת עיתונאים לאחר פגישתו עם הנשיא האיטלקי | צילום: רויטרס

יושב ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, התייחס הערב (ראשון) להצהרותיו של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ בנוגע למצב בין ישראל והפלסטינים. בנאום שנשא בפגישת הוועד המרכזי של פתח, הוא תקף את טראמפ וקילל אותו: "ייחרב ביתך".

"ירושלים ירדה מהשולחן במחי ציוץ טוויטר של טראמפ", אמר אבו מאזן, שטען כי ארצות הברית מנסה להסיר את סוגיית הפליטים משולחן המשא ומתן. בכך התייחס יו"ר הרש"פ להצהרת ירושלים בנוגע להעברת השגרירות האמריקנית לעיר וההכרה בה כבירת ישראל.

הוא התייחס גם להצהרותיו של נשיא ארה"ב שטען בעבר כי ישיג "עסקה" במזרח התיכון, ואף כינה אותה "עסקת המאה". "אמרנו לטראמפ, לא נקבל את תוכניתך", אמר הערב אבו מאזן, "עסקת המאה היא סטירת המאה - ואנחנו נהדוף אותה".

יו"ר הרש"פ המשיך וטען כי "ישראל למעשה ביטלה את הסכמי אוסלו". הוא הסביר כי כוונתו לנטילת הסמכויות מידי הרשות הפלסטינית בשטחי הגדה. הוא הכריז כי בשל פעולות ישראל, על הפלסטינים להחליט מה הם עושים. בתחילת החודש אמר דוברו כי "חוק ירושלים" שעבר לאחרונה בכנסת, וכן הכרזת ירושלים של טראמפ הן הכרזות מלחמה נגד העם הפלסטיני.

כמו כן התייחס אבו מאזן לאירועים היסטוריים הקשורים למצב בישראל, כשטען שלפלסטינים מגיעה התנצלות מצד בריטניה בשל הצהרת בלפור. בנוסף לכך האשים את האמריקנים בתמיכה במדינת ישראל: "ארה"ב העבירה 50 אלף יהודים מתימן אל פלסטין בשנת 1949 במטוסים".

בשבוע שעבר דווח בעיתון "אלחיאת" הרואה אור בלונדון בשפה הערבית, כי אבו מאזן פנה לאיחוד האירופי וביקש סיוע במציאת מסלול דיפלומטי חלופי לזה שמעניקה ארצות הברית לתהליך השלום. על פי הדיווח, אבו מאזן יצא בסוף החודש לפגישה עם שרי מדינות האיחוד האירופי בבריסל, שם יבקש מהם להכיר במדינה פלסטינית שבירתה ירושלים המזרחית, לפעול להפיכת הרשות לחברה מלאה באו"ם ולהגדיל את הסיוע הכלכלי לפלסטינים - במידה והאמריקנים יממשו את איומיהם ויעצרו הזרמת כספים לארגונים השונים הפועלים בשטחי הרש"פ.

לעומת זאת, מקורות דיפלומטיים באירופה מסרו לעיתון כי האיחוד האירופי אינו רואה שהפלסטינים מפגינים עד כה מידה רבה של רצינות בשאיפה להחליף את ארה"ב כמתווכת בתהליך השלום. "תמיד ביקשנו מהצד הפלסטיני להציג עמדה ברורה בנוגע לחסות הבינלאומית על תהליך השלום", אמר דיפלומט בכיר, "אך הם תמיד היו קרובים לצד האמריקני. היום הפלסטינים אינם שבעי רצון מעמדת ממשל טראמפ אך אנו רואים כי הם מעדיפים להמתין עד שממשל זה יתחלף, יותר משהם רוצים להחליף את האמריקנים כנותני חסות לתהליך השלום".

נשיא ארה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפגישתם בוושינגטון | צילום: רויטרס

לאחר שהעצרת הכללית של האו"ם הצביעה ברוב קולות נגד ההצהרות טראמפ בנוגע לירושלים, אמר אבו מאזן כי לא יסכים לשום תוכנית שלום שתוצג על ידי ארצות הברית. הוא אמר את הדברים על רקע פגישתו עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. "ארצות הברית אינה מתווך הוגן", הסבירו מקורביו, "היא מוטה לכיוון ישראל".

העצרת הכללית של האו"ם אימצה את ההצעה המשותפת לטורקיה ותימן, המתנגדת להכרה של ארה"ב בירושלים בירת ישראל. 128 מדינות הצביעו בעד, 9 הצביעו נגד, 35 נמנעו, ו-21 מדינות יצאו מהאולם ולא הצביעו. מטעמו של אבו מאזן נמסר לאחר ההצבעה: "הצבעת העצרת הכללית של האו"ם היא ניצחון לפלסטין".

בתוך כך אמרו בכירים בוושינגטון כי ממשל טראמפ מתכנן לשלול עשרות מיליונים מתקציב ארה"ב לסוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים, אונר"א. על פי הדיווח בסוכנות הידיעות AP, ככל הנראה יועברו רק 60 מיליון דולר מתוך 125 מיליון שעוברים בכל שנה. עם זאת הוסיפו כי הנשיא טראמפ טרם הכריע סופית בנושא וכי עדיין מתנהלים דיונים בנושא.