נתניהו לאחר פגישתו עם פוטין: "איראן מנסה להעביר צבא לסוריה - לא נישאר אדישים לכך"

רה"מ יצא מהפגישה עם הנשיא הרוסי ואמר כי הביע בפניו את חומרת ההתבססות האיראנית באזור: "הכוונה של איראן להשתמש באחיזה בסוריה נגדנו לא מוסתרת, אם היא לא תהיה שם יש סיכוי למנוע מלחמה" • פרשנות: נתניהו דרש מפוטין לגרש את איראן – אך מה הציע בתמורה?

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא ולדימיר פוטין
פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא ולדימיר פוטין | צילום: AFP

בתום פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין היום (רביעי) אמר רה"מ כי הביע בפני הנשיא את דאגתו מהתבססות איראנית באזור. "איראן מנסה להתבסס בסוריה מעבר לתשתית טרור. היא מנסה להעביר צבא לסוריה, לעשות 'לבנוניזציה' של סוריה".

עוד לדברי נתניהו, "אמרתי לפוטין כי יש סיכוי למנוע מלחמה עתידית עם איראן, אם תצא מסוריה". לטענתו, "הכוונה של איראן להשתמש באחיזה באזור נגד ישראל אינה מוסתרת. אנחנו לא נישאר אדישים לכך". הניסיון של איראן ליצור תשתית צבאית-ימית, או להעביר מפקדות של דיוויזיות - אלה דברים שלא נוכל להסכים אליהם והעברתי זאת בשיחה", אמר.

>> כתבות נוספות בנושא:

הציפיות לא גבוהות: פגישת נתניהו-פוטין מחר היא פעולת ריכוך בלבד

בצהריים: נתניהו ייפגש ברוסיה עם הנשיא פוטין - ויבקש להגביל את איראן בסוריה

נתניהו בפתח פגישתו עם פוטין: "דריסת הרגל של איראן בסוריה - איום על העולם"

"אני יכול לומר לגבי הפגישות בעבר עם הנשיא פוטין שכל שיחה כזאת שירתה את ביטחון ישראל ואת האינטרסים הישראלים, אני מאמין שגם את האינטרסים של רוסיה", הוסיף רה"מ. "על סמך השיחה הזאת היום אני חושב שאני יכול לומר את אותם דברים גם עליה".

נתניהו דרש מפוטין לגרש את איראן - אך מה הציע בתמורה?

רה"מ בא לפגישה עם פוטין במטרה לדון באיום האיראני ובהמשך ההתבססות הרפובליקה האסלאמית באזור. הוא הולך על כל הקופה בדרישותיו, עם אסטרטגיה של הכל או כלום. מבחינתו ישראל לא רוצה לראות אף איראני - לא בחאלב ולא בקונייטרה. זו דרישה שנדמית כאינה ריאלית, וככל הנראה מדובר בטקטיקת משא ומתן - לדרוש 100% ולקבל 70%.

איראן אינה בת בריתה של רוסיה בתחומים רבים, אך אין ספק שבמאמץ העיקרי לשמר את משטר אסד היא אולי השותפה המרכזית, ובמובן הזה לא סביר להניח שפוטין ייצא נגד שותפיו לצאת מסוריה.

כבר בהצהרות הפתיחה ניתן לראות שהשניים כלל לא מדברים על אותו הדבר. מבחינת פוטין האינטרסים הם רחבים הרבה יותר. הוא קשוב לדאגה הישראלית, אך יכולתו להיענות לה מוגבלת מאוד. עם זאת, עצם קיומה של הפגישה הוא הישג. העובדה שיש דלת פתוחה ברוסיה היא משמעותית מבחינת ישראל.

רוסיה בתחושה שהיא הצליחה לייצב את המצב בסוריה, הפסקת האש עובדת, אין לחימה במקומות שזו הוכרזה. לכן קשה יהיה להסביר לרוסים מה הבעיה עם איראן מאחר ומבחינתם הם אלו שעזרו להביא יציבות לאזור. עם זאת הרוסים מבינים את הדאגה שלנו. את הדאגה הזו מבינים גם בוושינגטון, אבל להם אין קשב או פנאי להתעסק איתה. שני נושאים שהציבו הישראלים לפוטין - הנמל האיראני שהולך ומוקם בסוריה וגם המפעלים האיראניים. שתי נקודות שישראל לא תוכל לחיות איתם.

בווידאו: נתניהו בתדרום לעיתונאים לאחר פגישתו עם פוטין

 

[brightcove_iframe video_id='ch10archive_news20817netanyahu_1800' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_rad2yuxr' duration='54'']

השאלה המרכזית היא - האם נתניהו הביא לפוטין משהו מעבר? אם לא יקבל תמורה כלשהי, כמו למשל הבטחה למהלך אמריקני באוקראינה, הוא ככל הנראה לא יפעל למהלך לקראת ישראל בסוריה. המטרה היא למנוע גלישה של כוחות איראניים לאזור רמת הגולן. מאז שהוכרזה הפסקת אש, הכוחות האיראניים לא זזו. 6 מחלקות של הצבא הרוסי נפרסו בקווי החיכוך, ולא נראתה זרימה של מיליציות שיעיות.

ההרחקה של איראן מחזית רמת הגולן הייתה כבר למעשה בתוך ההסכם שנחתם בתחילת הקיץ בין ארה"ב לרוסיה, אבל מבחינת ישראל זה מאוד לא מספק. הבעיה אינה כוחות לוחמים שירו על סיור של צה"ל בירי ישיר, אלא התבססות איראנית באזור והקמת תשתית פיגועים וחיזוק חיזבאללה.

בסופו של דבר, יהבה של ישראל עדיין נתון לארה"ב שכשהיא תצא מסוריה, אחד התנאים לכך יהיה הסכמה רוסית בעניין האיראני.