גורמי ביטחון לחדשות 10: "המשבר בהר הבית לא הסתיים"

על רקע החלטת השרים להשאיר את המצלמות בכניסה למתחם, השב"כ וגורמים נוספים הזהירו מפני חזית אחידה של איראן, סעודיה וטורקיה נגד ישראל. גורם מדיני העריך כי התנהלות נתניהו מקשה על הירדנים להנמיך את הלהבות • הערכה במשטרה: גם המצלמות החכמות לא יותקנו

התקנת מעקות בצורת מעברים בשער האריות, כתחליף לגלאי המתכות בהר הבית
התקנת מעקות בצורת מעברים בשער האריות, כתחליף לגלאי המתכות בהר הבית | צילום: ללא קרדיט

המשבר סביב הר הבית: גורמי ביטחון העריכו היום (שלישי) כי המשבר לא הסתיים. השב"כ וגורמים נוספים הציגו בפני חברי הקבינט המדיני-ביטחוני אפשרות שהשארת המצלמות החכמות בכניסה למתחם תוביל לחזית אחידה מול ישראל, שאליה יחברו איראן, סעודיה וטורקיה.

הגורמים טוענים כי פירוק גלאי המתכות שהותקנו לאחר הפיגוע שבוצע בהר, לא מספיק על מנת להנמיך את הלהבות. בתוך כך טען גורם מדיני בכיר כי התנהלות ראש הממשלה בנימין נתניהו גם היא לא תורמת להנמכת הלהבות מול ירדן, החלק המשלים של הפתרון למשבר.

>> לכתבות נוספות בחדשות 10:

סיום המשבר עם ירדן: שר החוץ הירדני מכחיש שקיימת עסקה עם ישראל

ניצול הקשרים עם מקורבי המלך וישיבת הקבינט הגורלית: כך נפתר המשבר בירדן

הירדנים קיבלו את גרסת המאבטח בשגרירות: הדוקר תקף ראשון

לטענתו, התנהלותו של נתניהו, שהפך את המצב המביך למסע יחסי ציבור, כשפגש את המאבטח לאחר ששב ארצה, מביכה את הירדנים שמנסים להנמיך את הלהבות. בינתיים מעריכים במשטרה כי למרות החלטת השרים, המצלמות החכמות לא יותקנו גם בוד חודשיים או שלושה.

ביבי נתניהו ועבדאללה מלך ירדן
ביבי נתניהו ועבדאללה מלך ירדן | צילום: קובי גדעון, לע"מ

גם מימין נשמעת ביקורת נגד נתניהו, על כך שנכנע ללחץ של העולם הערבי והמוסלמי והסכים לפרק את גלאי המתכות. מקורב לראש הממשלה הזהיר אותו כי הוא עלול לשלם מחיר פוליטי על ההחלטה. נתניהו מצידו טוען כי לא נותרה לו ברירה, משום שפפעולה אחרת עלולה להצית את המזרח התיכון.

למרות שאנשי מפלגת הליכוד "רותחים" על נתניהו, הוא הבין ככל הנראה שהמצב הגיע לנקודה שהיא מעבר לפוליטיקה, ולכן עשה את "סיבוב הפרסה". אנשי הבית היהודי, נפתלי בנט ואיילת שקד, תמכו בהסרת הגלאים אך התנגדו להסרת המצלמות, כך שיוכלו להציג התנגגות כלשהי לכניעה ועדיין לאפשר להחלטה לעבור.

הלילה אכן הוסרו הגלאים, והמואזין של מסגד אל-אקצא קרא למתפללים, אבל אלה לא נכנסו. אנשי הוואקף החליטו לוודא כי כל האמצעים שהותקנו מאז הפיגוע הוסרו, ובהם גם המצלמות. "נמשיך להתפלל ברחבת העיר העתיקה", אמר המופתי של ירושלים, רק כשהתנאים שהצבנו יתממשו ניכנס להתפלל במסגד".

צילום: רויטרס

סכסוך חדש עם טורקיה?

באותו נושא שלחה היום לשכת ראש הממשלה תגובה רשמית לדבריו של נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, שקרא למוסלמים להגן על מסגד אל-אקצא מפני "החיילים הישראלים שמטנפים את המסגד". לשכת נתניהו מסרה: "מעניין מה ארדואן יאמר לתושבי צפון קפריסין ולכורדים. ארדואן הוא האחרון שיכול להטיף לישראל".

ארדואן נאם היום בפרלמנט הטורקי, שם הוסיף כי "חוסר העזרה המספקת שלנו למסגד אל-אקצא גרמה לחיילים הישראלים לטנף אותו בנעליים שלהם ולשפוך את דם המוסלמים בו". עוד אמר כי ישראל מנסה "לכפות צעדים חדשים או הסדרים חדשים על המתפללים בו".

מוקדם יותר תקף משרד החוץ הישראלי את דבריו של ארדואן. "דבריו של נשיא טורקיה, היום בפני פעילי מפלגתו, הם הזויים, מופרכים ומעוותים", אמר דובר המשרד, "מוטב לו כי ישכיל לעסוק בבעיותיה ובקשייה של מדינתו", הוסיף. דובר המשרד הוסיף ותקף את ארדואן בפרט: "מי שחי לו בארמון של זכוכית, מוטב לו שלא ישליך אבנים".