סערת הר הבית: הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס בניסיון להביא לרגיעה

גורמים מדיניים הצהירו שכל עוד לא תימצא חלופה שתשמור על הביטחון במתחם, גלאי המתכות יישארו. מנגד, מגעים מתקיימים עם מצרים, ירדן ואף עם מדינות המפרץ בניסיון למצוא פתרון אחר • וגם: כיצד מתנהל נתניהו במשבר והאם נערך דיון סדור לפני קבלת ההחלטה להצבת גלאי המתכות?

ראש הממשלה נתניהו לצד שר התחבורה כץ בישיבת הממשלה
ראש הממשלה נתניהו לצד שר התחבורה כץ בישיבת הממשלה | צילום: רויטרס

הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס הלילה (שני) על מנת לדון בהמשך ההתנהלות לאור ההתפתחויות סביב סוגיית הר הבית וסידורי הביטחון החדשים. הדיון הסתיים לאחר כ-6 שעות ללא החלטה, ודיון נוסף צפוי להתקיים בצהריים.

גורמים מדיניים הצהירו שכל עוד לא תימצא חלופה שתשמור על הביטחון במתחם, גלאי המתכות יישארו. לצד זאת, מגעים מתקיים עם ארצות הברית, מצרים, ירדן ואף באופן עקיף עם מדינות המפרץ בניסיון למצוא פתרון אחר שיהיה מקובל על העולם המוסלמי, שכן גלאי המתכות מהווים מציאות איתה אינם מוכנים להשלים.

סערת הר הבית - כתבות נוספות:

מאות התעמתו עם המשטרה; "פלסטיני נהרג"
מצלמות הותקנו בכניסה להר הבית; הוואקף - "לא נקבל שום אופציות"
מתאם הפעולות בשטחים: "מוכנים לבחון חלופות לגלאי המתכות"

במהלך השבוע האחרון, וגם במוצאי השבת בעקבות הפיגוע בחלמיש, חברי כנסת ושרים בליכוד ובבית היהודי, המייצגים את הצד הניצי יותר של הקואליציה, התבטאו נגד הורדת גלאי המתכות, אותם הם רואים כהכרחיים.

ראש הממשלה נתניהו בעת ביקורו בבודפשט
ראש הממשלה נתניהו בעת ביקורו בבודפשט | צילום: רויטרס

במידה רבה, נתניהו הוא זה שייקבע את הטון בישיבת הקבינט הערב. לרוב, התנהלותו היא זהירה מאוד בסוגיות ביטחוניות, והוא נוהג לצמצמם את הסיכון למינימום. יחד עם זאת, שותפיו רבים לקואליציה, לרבות שר החינוך נפתלי בנט וחברים רבים במפלגתו, מתנגדים לכל "התקפלות" ישראלית. הלחצים המופעלים על ראש הממשלה, ביטחוניים, מפלגתיים ואלקטורליים, הם עצומים.

בתוך כך, ביקורת מועברת מתוך הקבינט עצמו על אופן קבלות ההחלטות במהלך המשבר. באופן נקודתי, נאמר כי ההחלטה המהותית ביותר על הצבת גלאי המתכות, שנפלה ביום חמישי שעבר, התקבלה ללא דיון סדור. כזכור, הדיון בעניין הגלאים התקיים סמוך לצאתו של ראש הממשלה לצרפת, כאשר שניים מהשרים המתונים יותר, אריה דרעי ומשה כחלון, לא נמצאים.