"איך מנחמים חמישה יתומים?": אלפים בהלוויית בני משפחת סלומון

הלווייתם של יוסף סלומון בן ה-70 וילדיו חיה בת ה-40 ואלעד בן ה-36, שנרצחו בפיגוע בביתו של האב, נערכה בבית העלמין במודיעין. "אתם קדושים וטהורים, נהגתם בגבורה", ספד להם רן מנזלי, קרוב משפחתם

הלווית הנרצחים בפיגוע בחלמיש, בבית העלמין במודיעין
הלווית הנרצחים בפיגוע בחלמיש, בבית העלמין במודיעין | צילום: עיריית אלעד

בווידאו: ההתפתחויות האחרונות בעקבות הפיגוע

הלוויתם של שלושת בני משפחת סלומון, שנרצחו בפיגוע בהתנחלות חלמיש בערב יום שישי, נערכה בבית העלמין במודיעין. יוסף בן ה-70, וילדיו חיה בת ה-40 ואלעד בן ה-36 הובאו למנוחות כשהם מלווים על ידי בני משפחתם, קרובים, ואנשי היישוב.

"חיה, נהגת בגבורה בכך שלאחר שנדקרת רצת בשארית כוחותייך להזעיק עזרה מבחוץ. צעקות אלה ללא ספק מנעו טבח גדול יותר", ספד רן מנזלי, הנשוי לאחת מבנות משפחת סלומון. "לא זכית לבעל ולילדים משלך, אך כולנו יודעים שחינכת בנות שנים רבות. חיה, בנות אלה הן בנותייך. היית כמו אמא בשבילן", אמר.

 

>> עוד כתבות בנושא:

הפיגוע בחלמיש: "מיכל ראתה את בעלה שרוע על הרצפה"

"המבחן האמיתי - להיות אדם עם מידות": התעודה שהכינה הנרצחת בחלמיש

החייל שירה במחבל מחלמיש: "הייתי במקום הנכון ובזמן הנכון"

"מי ינחם את מיכל, איך מנחמים חמישה ילדים מתוקים?", ספד מנזלי לאלעד. "נלחמת בגבורה במחבל הארור ולא אפשרת לו לעלות במדרגות ולהגיע למיכל והילדים. מסרת את הנפש למענם. אתה גיבור, אתה קדוש. יוסי, חיה ואלעד, אתם קדושים וטהורים".

"מה אפשר להגיד לאם שמגוננת על ילדיה מפני מלאך המוות המרקד בקומה למטה?", אמר ישראל פרוש ראש העיר אלעד, שבה התגורר הנרצח אלעד יחד עם אשתו מיכל, שניצלה עם חמשת ילדיהם בעקבות הסתתרותם בחדר אחר בבית בהתנחלות שבבנימין. "איך אפשר לנחם חמישה ילדים שנותרו עכשיו יתומים?".

הלווית הנרצחים בפיגוע בחלמיש, בבית העלמין במודיעין
הלווית הנרצחים בפיגוע בחלמיש, בבית העלמין במודיעין | צילום: עיריית אלעד

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נאם בטקס אזכרה ממלכתי לזאב ז'בוטינסקי בהר הרצל ודיבר על הפיגוע הקשה. "אנחנו בירושלים, ולִבנו בהלווייתם של בני משפחת סלומון במודיעין", אמר. לדבריו, "ראינו בליל שבת מחזה קורע-לב של טרור אכזרי, פרי שנאה תהומית חסרת-רסן ליהודים. זה מאה שנים שאנו מתמודדים עם הטרור הרצחני - ויכולים לו. הטרור לעולם לא ינצח אותנו. נמשיך לחזק את מדינתנו, נמשיך לבנות את ארצנו".

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, שלח מילות נחמה למשפחת סלומון בנאום שנשא בטקס לזכרו של זאב ז'בוטינסקי, במלאת 77 שנים למותו: "לבנו, לב העם בישראל עם המשפחה". עוד אמר: "ברגעים כאלו של אבל וטלטלה, הלב מחשב להישבר, אך לנציגי הציבור ולנבחריו, אין את האפשרות לידום בעת הזו. את מעשי הטרור, את האלימות, בהר המקודש ליהודים ולערבים ומחוצה לו, יש לגנות בתקיפות ויש לבלום".

בפיגוע ביום שישי נפצעה בינוני טובה, אשתו של יוסף, ופונתה לביה"ח "שערי צדק" בירושלים. הפיגוע התרחש בביתו של יוסף וטובה בחלמיש. אלעד ומשפחתו התגוררו כאמור באלעד, מול ביתו של אייל יפרח, אחד מ"שלושת הנערים" שנרצחו לפני מבצע "צוק איתן" בשנת 2014. את הפיגוע ביצע עומר עבד אל-ג'ליל, בן 19 מהכפר כובר הסמוך לחלמיש.

בתחקורו אמר כי המניע לפיגוע היה הפגיעה הישראלית באל-אקצא. הוא הגיע באופן רגלי אל בית המשפחה עם סכין שקנה יומיים לפני, והעלה פוסט לפייסבוק בעוד בדרכו אל היישוב, בו פירט על הדבר אותו עומד לעשות. הוא נורה על ידי חייל "עוקץ" שהיה בחופשה והיה בארוחה משפחתית ביישוב.

הלווית הנרצחים בפיגוע בחלמיש, בבית העלמין במודיעין
הלווית הנרצחים בפיגוע בחלמיש, בבית העלמין במודיעין | צילום: עיריית אלעד

מערכת הביטחון עדיין חוקרת את נסיבות הפיגוע ומתוך חקירה זו עולות מספר שאלות הדורשות תשובה. באופן ספציפי, נבדק איפה הייתה כיתת הכוננות ב-14 דקות מהרגע שגדר היישוב התריעה על נגיעה בה ועד לסיום האירוע? שנית, נבדקת היכולת של הצבא לנטר ולהתריע על פוסט הפייסבוק של המחבל, שהיה באוויר במשך שעה וחצי לפני ביצוע הפיגוע.

בתוך כך, הקבינט ייתכנס הערב על מנת לדון בהמשך הצעדים סביב אירועי הר הבית וההתחממות בירושלים ובשטחים. נכון לשעה זו, הממשלה לא צפויה להחליט על הסרת גלאיי המתכות ממתחם הר הבית מחר. אמנם קיים רצון למצוא חלופה שתהיה מקובלת יותר על הצד הפלסטיני ותביא לרגיעה, אך הממשלה והממשלה לא מוכנים להתפשר על הביטחון. כמו כן, ישנה סברה ש"להתקפל" עלול להביא יותר נזק מתועלת בשלב זה.

מנגד, האווירה בחברה הפלסטינית היא של קונצנזוס בהתנגדות שלה לגלאי המתכות באל-אקצא. בכפרו של המחבל, קובר, השיח הוא של הסלמה וציפייה לפיגועים נוספים. במהלך הלילה צלצל איסמעיל הנייה, ראש השלכה המדינית של חמאס, לאביו של המחבל ובירך אותו על הפיגוע. אביו הודה לו.