המתיחות בי-ם: מצלמות הותקנו בכניסה להר הבית; הוואקף - "לא נקבל שום אופציות"

נמשכת המתיחות סביב סוגיית הצבת גלאי המתכות בכניסה למתחם הקדוש. כפי שפורסם לראשונה בחדשות 10, השר ארדן הציע לנתניהו חלופה, ונכון להבוקר הוצבו אמצעי התיעוד החכמים שאמורים לזהות נשק חם או קר - במקביל לגלאים. הקבינט יתכנס הערב לדון בסוגיה. ארדן: "מתנגד להסרת הגלאים. זו כניעה לוואקף"

"מצלמות חכמות" שהוצבו בכניסה להר הבית
"מצלמות חכמות" שהוצבו בכניסה להר הבית | צילום: ללא קרדיט

נמשכת המתיחות סביב גלאי המתכות: משטרת ישראל התקינה הלילה (ראשון) מצלמות בכניסה להר הבית, מול שער האריות. מדובר במערכת שאמורה לזהות כלי נשק חמים וקרים, וכבר יש לה שימוש בנמלי תעופה בכל רחבי העולם. לא מדובר בתחליף מיידי לגלאים, אלא כאמצעי נוסף שאם יתברר כי הוא יעיל הוא יחליף את המערכת שבכניסות למתחם.

כזכור בחדשות 10 פורסם בסוף השבוע, כי השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו וביקש ממנו לבחון חלופה לגלאי המתכות. בוואקף מיהרו להודיע כי הם מתנגדים למצלמות החדשות. "לא נקבל שום אופציות", אמרו שם, "צריך להחזיר את המצב לקדמותו".

 

>> המתיחות בהר הבית - כתבות נוספות:

סערת הר הבית: מאות התעמתו עם המשטרה; "פלסטיני נהרג"

מתאם הפעולות בשטחים: "מוכנים לבחון חלופות לגלאי המתכות"

ארדואן קורא לקהילה הבינלאומית להתערב: "לשוב לסטטוס קוו"

"כל הסמכויות הדתיות בירושלים מתנגדות לאמצעי הביטחון הישראליים החדשים במסגד אל-אקצא", הוסיף המופתי של ירושלים, שייח מחמד חוסיין, "על המצב לחזור לקדמותו כפי שהיה לפני יום שישי לפני עשרה ימים. המתפללים המוסלמים צריכים להיכנס מכל השערים בחופש מלא ומבלי כל אמצעי ביטחון או מכשולים".

"מצלמות חכמות" שהוצבו בכניסה להר הבית | צילום: ללא קרדיט

השר לביטחון פנים גלעד ארדן התייחס הבוקר בריאיון לרשת ב' לסוגיה, ואמר כי במתכונת הנוכחית הוא מתנגד להורדת גלאי המתכות. "הוואקף יראה שאנחנו מתקפלים מאיומים", אמר, "גלאים זה לא דבר קדוש אבל המשטרה אומרת שאין לה דרך אחרת למנוע מקרי טרור בהר. אני אגבה אותה ואדרוש שעד שלא תהיה חלופה אפקטיבית הם לא יוסרו".

במקביל עצרו הלילה צה"ל ושב"כ עשרות פעילי חמאס בשטחי יהודה ושומרון, כחלק מגל מעצרים נרחב. "זהו חלק מהמערכה הסיכולית מול ארגוני הטרור וביתר שאת בשבוע האחרון על רקע המתיחות סביב הר הבית וההתססה בשטח", כך נמסר הבוקר מדובר צה"ל. הכוחות פעילו בין השאר בכפר כובר, ממנו יצא מחבל שרצח שלושה מבני משפחת סולומון בישוב חלמיש בליל שישי.

במהלך הלילה התרחשו הפרות סדר מקומיות במקומות שונים בבירה. בראס אל-עמוד ובסילוואן שבמזרח ירושלים נורו זיקוקין והושלכו בקבוקי תבערה ואבנים לעבר כוחות הביטחון. הכוח פיזר את מפירי הסדר, תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

בשעות הערב צפוי הקבינט המדיני ביטחוני להתכנס, על מנת לדון בצעדים להרגעת המתיחות. גורמים מדיניים טענו כי גם אם יהיה אמצעי ביטחון חלופי לגלאי המתכות, שיהווה "מרחק בלימה" וההידרדרות תיעצר. עוד נטען, כי ככל הנראה ההסלמה תימשך עוד ימים ארוכים.