גורמים במערכת הביטחון: "חברי הכנסת הערבים מסיתים לאלימות בהר הבית"

בצל המתיחות בהר הבית והחלטת הקבינט להשאיר את גלאי המתכות בכניסה למתחם, נרשמו עימותים ספורים של מפגינים עם המשטרה סמוך לשער האריות, אך במתחם נשמר שקט יחסי • שר הביטחון ליברמן הצביע בעד השארת גלאי המתכות - נגד עמדת מערכת הביטחון

הפרות סדר סביב שער האריות והר הבית
הפרות סדר סביב שער האריות והר הבית | צילום: החדשות החמות

המתיחות בהר הבית: לאחר שבדיון קבינט לילי הוחלט כי גלאי המתכות בכניסה למתחם יישארו, בכירי הווקף, חברי כנסת מהרשימה המשותפת והמופתי של ירושלים קראו היום (שישי) למתפללים המוסלמים "לא להיכנס למסגד אל-אקצא דרך גלאי המתכות" ועימותים נרשמו לסירוגין בין מתפללים לכוחות משטרה.

6,000 שוטרים הוצבו בעיר העתיקה וברחבי ירושלים על מנת לשמור על המתחם ולמנוע הפרות סדר אלימות. השוטרים שמרו על איפוק ולא השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות כמו רימוני הלם. במהלך היום נשמר השקט היחסי במתחם, זאת על אף שמאות מתפללים לא הורשו להיכנס ולהתפלל בהר הבית. בסיום התפילה ותחילת פיזור המתפללים החלו ליידות אבנים לעבר הכוחות. הם פוזרו על ידי הכוחות תוך שימוש באמצעים.

לכתבות נוספות בנושא:

הקבינט הכריע: גלאי המתכות יישארו; גיל הכניסה לעיר העתיקה יוגבל מ-50 ומעלה
המשבר בהר הבית: דיווח - לחצים אמריקניים וערביים לסיים את המשבר לפני יום שישי
פרשנות: האם ישראל יכולה למנוע התפרצות אלימה בהר הבית?

חברי כנסת מ"הרשימה המשותפת" צעדו לכיוון שער האריות ומספר עימותים של מפגינים נרשמו עם המשטרה ברחוב סלאח א-דין. המשטרה מסרה כי: "נוצרה התלהמות בעקבות הגעתם של אישי ציבור אשר שילהבו את המתגודדים במקום, ניסו לפרוץ את המחסום המשטרתי ויידו אבנים לעבר הכוחות. הכוח השיב את הסדר על כנו תוך פיזור פורעי החוק".

מוסלמים מתפללים מול שוטר מג
מוסלמים מתפללים מול שוטר מג"ב ישראלי בכניסה להר הבית | צילום: רויטרס

גורמים במערכת הבטחון אמרו כי "חברי הכנסת הערבים והמנהיגים הדתיים שלקחו חלק עכשיו בתפילות באזור השערים משלהבים את הקהל ומסיתים אותו לאלימות הם אלה אחראים לשפיכות דמים אם תהיה".

מקורות יודעי דבר מסרו כי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן קיים הלילה התיעצות ביטחונית עם ראש המודיעין הפלסטיני מאג'ד פרג. השניים דנו במצב הביטחוני בשטחים לאור העימותים בהר הבית והחלטת ישראל לא להסיר את גלאי המתכות.

יו"ר הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה התייחס לעימותים בדרשה בעזה ואמר: "מטרתנו להכשיל את תוכניות הכיבוש הציוני באל-אקצא ובירושלים. הקרב על ירושלים הוא הקרב של העם הפלסטיני. אני רוצה להצדיע לגיבורי הפיגוע האחרון (בשישי בהר הבית) בני משפחת ג׳בארין מאום אל פחם. פיגוע זה ודומיו מכשילים את תוכניות האויב באל-אקצא. לולא ההתנגדות בפלסטין ולולא הפיגועים ההרואיים האויב כבר מזמן היה בולע את מסגד אל-אקצא".

הפרות סדר סביב שער האריות והר הבית
הפרות סדר סביב שער האריות והר הבית | צילום: ללא קרדיט

המופתי של ירושלים מוחמד חוסיין שלהב אף הוא את הרוחות ואמר: "נמשיך להתפלל כל הזמן בקרבת הר הבית ואל-אקצא. עד שיוסרו גלאי המתכות לא נוותר. על הכיבוש להבין שהעם הפלסטיני ימשיך להתנגד לגלאי המתכות עד שיוסרו. החלטת ישראל להשאירם היא שחצנית ומתגרה".

ראש עיריית ירושלים ניר ברקת שיבח היום את ההחלטה להשאיר את גלאי המתכות: "זו החלטה אמיצה, מכיוון שבשעה הזו בשבוע שעבר כבר נרצחו שני שוטרים בהר. זו לקיחת אחריות כדי לוודא שאירועים כאלו לא יתרחשו שוב. אסור להתקפל בגלל איומים ולתת לטרור להשיג הישגים. גם אם נכונו לנו אתגרים ביטחוניים היום ובהמשך, זו ההחלטה הנכונה".

בהצבעה על ההחלטה להשאיר את גלאי המתכות הצביעו בעד: ראש הממשלה בנימין נתניהו, אביגדור ליברמן (נגד עמדת צה"ל והשב"כ שתמכו בהסרת המגנומטרים), ישראל כץ, גלעד ארדן, אריה דרעי, נפתלי בנט, איילת שקד, וזאב אלקין. דרעי הצביע בעד טלפונית משום שהוא חולה. השרים יואב גלנט ויובל שטייניץ הצביעו נגד.

לטענת המשטרה, שמגובה על ידי השר לביטחון פנים גלעד ארדן והמפכ"ל רוני אלשיך, הסרת גלאי המתכות עשויה להגדיל את הסיכויים לפיגוע נוסף במקום. מנגד, מערכת הביטחון, בהם צה"ל והשב"כ, טוענים שהשארת גלאי המתכות עשויה להתסיס את השטח.

ח״כ ג׳מאל זחאלקה כינה החלטת הקבינט להעביר עניין גלאי המתכות למשטרה،כאחיזת עיניים. הוא אמר שהפלסטינים דוחים את ההחלטה ודוחים כל ההצעות שאינן כוללות הסרת המגנומטרים, ודורשים להחזיר את המצב לקדמותו לפני הצבתן. זחאלקה אומר שנתניהו נושא באחריות אישית להתדרדרות המצב היום ובתקופה הקרובה.

אמש, עשרות מתפללים שהיו במעלה מוטה גור יידו אבנים והשליכו בקבוקי זכוכית לעבר שוטרים. הפלסטינים דיווחו על 22 פצועים, 2 מהם במצב קשה. כוחות הביטחון פיזרו את מפירי הסדר. במהלך הפרות הסדר אמש בשער האריות בירושלים נקלע צוות חדשות 10 ללב העימותים. רכבם של הכתב יוסי אלי והמפיק שי שפיגלמן נפגע מאבנים.

הפרות סדר סביב שער האריות והר הבית
הפרות סדר סביב שער האריות והר הבית | צילום: החדשות החמות