הקבינט הכריע: גלאי המתכות יישארו; גיל הכניסה לעיר העתיקה יוגבל מ-50 ומעלה

מלשכת רה"מ נמסר כי הוחלט להותיר את גלאי המתכות בכניסה להר הבית: "ישראל מחויבת לשמור על הסטטוס קוו". ברקת: "החלטה אמיצה". לנשים תותר הכניסה למתחם בכל גיל. אמש עשרות מתפללים יידו אבנים והשליכו בקבוקי זכוכית לעבר שוטרים. הפלסטינים דיווחו על 22 פצועים, 2 במצב קשה

שוטרים מוצבים בשער האריות, בדרך להר הבית
שוטרים מוצבים בשער האריות, בדרך להר הבית | צילום: דוברות המשטרה

בתום דיון שארך כ-4 שעות, הקבינט המדיני-ביטחוני הכריע הלילה (שישי), כי גלאי המתכות ישארו על כנם בכניסה למתחם הר הבית.

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "ישראל מחויבת לשמור על הסטטוס קוו בהר הבית וחופש הגישה למקומות הקדושים, ומחויבת לשמור על הביטחון של כל המתפללים והמבקרים בהר הבית". עוד נמסר בהודעת הלשכה כי "הקבינט הסמיך את משטרת ישראל לקבל כל החלטה, על מנת להבטיח את הגישה החופשית למקומות הקדושים, תוך שמירה על הביטחון והסדר הציבורי".

 

>> לכתבות נוספות בחדשות 10

ג'מאל זחאלקה: "לא תהיה רגיעה עם גלאי המתכות"

פרשנות: האם ישראל יכולה למנוע התפרצות אלימה בהר הבית?

סערת הר הבית: "יום זעם" הוכרז ברחבי הגדה המערבית

מפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי החליט כי גיל הכניסה לכיוון העיר העתיקה והר הבית לגברים יוגבל מגיל 50 ומעלה, לנשים תותר הכניסה בכל גיל. 6,000 שוטרים הוצבו בעיר העתיקה וברחבי ירושלים על מנת לשמור על המתחם ולמנוע הפרות סדר אלימות. כמו כן מקורות ערביים דיווחו כי המשטרה עצרה את ראש התנזים בירושלים עדנאן רית' ואת מחזיק תיק ירושלים בפתח חאתם עבד אל-קאדר.

ראש עיריית ירושלים ניר ברקת שיבח את ההחלטה להשאיר את גלאי המתכות: "זו החלטה אמיצה, מכיוון שבשעה הזו בשבוע שעבר כבר נרצחו שני שוטרים בהר. זו לקיחת אחריות כדי לוודא שאירועים כאלו לא יתרחשו שוב. אסור להתקפל בגלל איומים ולתת לטרור להשיג הישגים. גם אם נכונו לנו אתגרים ביטחוניים היום ובהמשך, זו ההחלטה הנכונה, עלינו לגבות את המשטרה ולעמוד מאחוריה. אני קורא לכל התושבים המוסלמים להרגיע את הרוחות, לא לנהוג באלימות ולהישמע להוראות המשטרה. מי שבא להתפלל - אהלן וסהלן, מי שבא לעסוק בטרור ופרובוקציות ייתקל ביד קשה".

עימותים בין כוחות הביטחון למפגינים מוסלמים בסמוך להר הבית
עימותים בין כוחות הביטחון למפגינים מוסלמים בסמוך להר הבית | צילום: רויטרס

אמש, עשרות מתפללים שהיו במעלה מוטה גור יידו אבנים והשליכו בקבוקי זכוכית לעבר שוטרים. הפלסטינים דיווחו על 22 פצועים, 2 מהם במצב קשה. כוחות הביטחון פיזרו את מפירי הסדר. במהלך הפרות הסדר אמש בשער האריות בירושלים נקלע צוות חדשות 10 ללב העימותים. רכבם של הכתב יוסי אלי והמפיק שי שפיגלמן נפגע מאבנים.

לטענת המשטרה, שמגובה על ידי השר לביטחון פנים גלעד ארדן והמפכ"ל רוני אלשיך, הסרת גלאי המתכות עשויה להגדיל את הסיכויים לפיגוע נוסף במקום. מנגד, מערכת הביטחון, בהם צה"ל והשב"כ, טוענים שהשארת גלאי המתכות עשויה להתסיס את השטח.

יו״ר הקואליציה דוד ביטן התייחס גם הוא למתיחות ואמר ש"השארת גלאי המתכות היא מבחן לריבונות שלנו ועלינו להשאירם ולא להכנע לאיומי חמאס להבעיר את השטח, גם אם יפרצו מחר מהומות. להתקפלות שלנו במקרה הזה עשויות להיות השלכות קשות ליכולת לקבל החלטות על סידורי בטחון ומניעת פיגועים. אם נכון הדבר שהשב"כ מבקש להסיר את גלאי המתכות מחשש למהומות אני רואה זאת בחומרה רבה. הנסיון לייצר שקט רגעי עשוי להיות בכייה לדורות. אני קורא לקבינט המדיני בטחוני להפגין את העצמה המתבקשת ולקבל את ההחלטה הנכונה".

בתוך כך, שוחח נשיא המדינה ראובן ריבלין עם נשיא טורקיה רג'פ ארדואן ברקע למהומות האחרונות, זאת אף על פי שבמשרד החוץ המליצו לו שלא לקיים את השיחה. מבית הנשיא נמסר ש"בבית הנשיא התקבלה אמש בקשתו של נשיא טורקיה לשוחח עם נשיא המדינה ראובן ריבלין".

הנשיא ראובן ריבלין בבית הנשיא
הנשיא ראובן ריבלין בבית הנשיא | צילום: חדשות 10

בבית הנשיא ציינו כי במהלך השיחה אמר הנשיא למקבילו הטורקי כי מתקפת הטרור שהתרחשה ביום שישי שעבר בהר הבית היא "חציית קו אדום בלתי מתקבלת המעמידה בסכנה את היכולת שלנו לחיות יחד". הנשיא הזכיר לארדואן כי לאחר מתקפות הטרור בטורקיה, "מהרה מדינת ישראל לגנות בתוקף מעשים נפשעים אלו וכי אנו מצפים לשמוע גינוי דומה גם מטורקיה מפני שטרור הוא טרור בכל מקום בו הוא מתרחש, בירושלים, איסטנבול או פריס".

הנשיא הדגיש כי ישראל שומרת ותמשיך לשמור על הסטטוס קוו במקומות הקדושים והוסיף כי הצעדים שננקטו בהר הבית נועדו להבטיח כי מעשי טרור שכאלה לא ישנו וכי חובתנו הקודמת לכל היא השמירה על חיי האזרחים העולים אליו.

בד בבד, מסרו בבית הנשיא שריבלין עושה מאמצים כבירים, יחד עם ההנהגה בישראל כולה, להרגעת הרוחות באזור ולהשבת השקט ושגרת הביטחון לאזרחי ישראל. "צר לנו כי גופים האמורים גם הם להיות שותפים לאותה המשימה, מעדיפים להשחיר את פניו של הנשיא במקום לפעול למען טובת המדינה", הוסיפו.