מתיחות בהר הבית - רה"מ יקיים הערכת מצב; ריבלין לארדואן: "מצפים לגינוי הטרור"

נתניהו נחת בישראל, וכינס דיון מיוחד בקריה בת"א על רקע האירועים. מאוחר יותר יתכנס גם הקבינט. הערב שוחח הנשיא עם מקבילו הטורקי: "הפיגוע הוא חציית קו אדום. ישראל גינתה את הטרור שהיה בטורקיה". זחאלקה ל"לונדון את קירשנבאום": "לא תהיה רגיעה עם גלאי המתכות"

מוסלמים מתפללים מול שוטר מג"ב ישראלי בכניסה להר הבית
מוסלמים מתפללים מול שוטר מג"ב ישראלי בכניסה להר הבית | צילום: רויטרס

המתיחות בהר הבית: ראש הממשלה בנימין נתניהו שב היום (חמישי) מבודפשט שבהונגריה וכינס דיון הערכת מצב בנוגע למצב בהר הבית בקריה בתל אביב. מדובר בהערכת מצב שלישית שמתקיימת ביומיים האחרונים. בשעה 22:30 יתכנס הקבינט המדיני-ביטחוני.

בצל הערכת המצב ישנה מתיחות בנוגע להצבתם של גלאי המתכות. לטענת המשטרה, שמגובה על ידי השר לביטחון פנים גלעד ארדן והמפכ"ל רוני אלשיך, הסרת גלאי המתכות עשויה להגדיל את הסיכויים לפיגוע נוסף במקום. מנגד, מערכת הביטחון, בהם צה"ל והשב"כ, טוענים שהשארת גלאי המתכות עשויה להתסיס את השטח.

>> לכתבות נוספות בנושא

סערת הר הבית: "יום זעם" הוכרז ברחבי הגדה המערבית

לקראת שישי מתוח: הווקף יסגור את המסגדים בי-ם

פרשנות: האם ישראל יכולה למנוע התפרצות אלימה בהר הבית?

חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת) תקף בשיחה עם "לונדון וקירשנבאום" את ההתנהלות הישראלית סביב האירועים האחרונים. "מילת המפתח באל-אקצא היא הסכמה", אמר זחאלקה, "אסור לעשות דברים בכפייה".

"לא תהיה רגיעה עם גלאי המתכות", הוסיף זחאלקה, "בגלל המגנומטר צריך לחכות שעות רבות עד שאתה יכול להיכנס לאל-אקצא. הוואקף מנסה להגיע להבנות , אבל הפשרה היחידה שאני רואה היא להוריד את גלאי המתכות. אנשים באים להתפלל. אנו לא קוראים לאלימות, אלא קורבנות שלה. התנהלות המשטרה יכולה להוביל לאסון".

עימותים בין כוחות הביטחון למפגינים מוסלמים בסמוך להר הבית
עימותים בין כוחות הביטחון למפגינים מוסלמים בסמוך להר הבית | צילום: רויטרס

בתוך כך, שוחח נשיא המדינה ראובן ריבלין עם נשיא טורקיה רג'פ ארדואן ברקע למהומות האחרונות בהר הבית, זאת אף על פי שבמשרד החוץ המליצו לו שלא לקיים את השיחה. מבית הנשיא נמסר ש"בבית הנשיא התקבלה אמש בקשתו של נשיא טורקיה לשוחח עם נשיא המדינה ראובן ריבלין".

בבית הנשיא ציינו כי במהלך השיחה הבהיר הנשיא למקבילו הטורקי כי "מתקפת הטרור שהתרחשה ביום שישי שעבר בהר הבית, מקום קדוש עבור כולנו, היא חציית קו אדום בלתי מתקבלת המעמידה בסכנה את היכולת שלנו לחיות יחד".

הנשיא הזכיר לארדואן כי לאחר מתקפות הטרור בטורקיה, מהרה מדינת ישראל לגנות בתוקף מעשים נפשעים אלו וכי "אנו מצפים לשמוע גינוי דומה גם מטורקיה מפני שטרור הוא טרור בכל מקום בו הוא מתרחש, בירושלים, איסטנבול או פריס".

הנשיא הדגיש כי "ישראל שומרת ותמשיך לשמור על הסטטוס קוו במקומות הקדושים והוסיף כי הצעדים שננקטו בהר הבית נועדו להבטיח כי מעשי טרור שכאלה לא ישנו וכי חובתנו הקודמת לכל היא השמירה על חיי האזרחים העולים אליו".

בד בבד, מסרו בבית הנשיא שריבלין עושה מאמצים כבירים, יחד עם ההנהגה בישראל כולה, להרגעת הרוחות באזור ולהשבת השקט ושגרת הביטחון לאזרחי ישראל. "צר לנו כי גופים האמורים גם הם להיות שותפים לאותה המשימה, מעדיפים להשחיר את פניו של הנשיא במקום לפעול למען טובת המדינה", הוסיפו.

ארדואן שוחח מוקדם יותר בטלפון עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בנוגע לאירועים האחרונים באל-אקצא. יו"ר הרשות ביקש מהנשיא הטורקי לקיים מגעים עם הצד האמריקני על מנת לשוחח עם ישראל במטרה שתיסוג מצעדיה בהר הבית בשבוע האחרון. לפי דיווחים בתקשורת הפלסטינית, שני המנהיגים סיכמו שימשיכו להתייעץ ולתאם עמדות בסוגיה.

בווידאו: ריאיון עם ח"כ זחאלקה ב"לונדון וקירשנבאום"

 

[brightcove_iframe video_id='ch10archive_lk200717zahalka_1800' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_7n8qgljo' duration='767'']