מה הקשר בין פרשת הצוללות לפרשת האמוניה?

בעדותו של איש העסקים מיקי גנור כעד מדינה הוא צפוי לגלות כיצד פעל עם מקורבו של נתניהו דוד שמרון לקדם את התאגיד הגרמני תיסנקרופ ממנו נרכשו הצוללות לבניית מיכל האמוניה החלופי בדרום • וגם: כיצד גזר גנור קופון בתיווך בין בנקים אוסטריים לחברות ישראליות?

איש העסקים מיקי גנור בדיון בית המשפט בהארכת מעצרו
איש העסקים מיקי גנור בדיון בית המשפט בהארכת מעצרו | צילום: חדשות 10

האם יש קשר בין פרשת הצוללות לפרשת האמוניה? לחדשות 10 נודע כי חלק ניכר מהעדות שמיקי גנור ימסור כעד מדינה בפרשת הצוללות נוגע לניגוד עניינים לכאורה שליוו את הרשויות המקומיות בפרשת האמוניה.

רק אתמול מבקר המדינה יוסף שפירא פנה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וקרא לו לפתוח בחקירה פלילית ולבדוק מדוע הרשויות יצאו מגדרן לעזור למפעל חיפה כימיקלים בשורה של החלטות שונות.

לכתבות נוספות בחדשות 10:

נתניהו: "יש כוכבית בעסקת הצוללות; מאמין שתצא לפועל"

האם השהיית עסקת הצוללות על ידי גרמניה תפגע בביטחון ישראל?

פרשת הצוללות: הבכיר לשעבר במשרד הביטחון עמוס גלעד מסר עדות במשטרה

כעת מתגלה כי ככל הנראה גנור יחד עם דוד שמרון, עורך דינו ומקורבו של נתניהו, ניסו לקדם את בחירתה של חברת "תיסנקרופ" כתאגיד שיקדם את בניית מיכל האמוניה החלופי בדרום. גנור מתכוון לספר למשטרת ישראל על ניגודי העניינים שעולים לכאורה ועל האופן בו הוא ושמרון פעלו כדי להתקדם במכרז.

עו
עו"ד דוד שמרון, פרקליטו וקרוב משפחתו של נתניהו | צילום: חדשות 10 - צילום מסך

כמו כן מתברר כי מיקי גנור תיווך בין בנקים אוסטרים לחברות בישראל. הבנקים הללו נתנו הלוואות במאות מיליני יורו לחברות בישראל וגנור גזר קופון שמן על כל עסקה שכזו. אדם שהיה מעורב בניסיון לקבלת הלוואה מגנור אומר כי מוטת שליטה כזו דרמטית של איש פרטי על בנקים אוסטריים הוא לא ראה מעולם וכי אינו מבין מהיכן עוצמה זו של גנור מגיעה.

מוקדם יותר הערב התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לראשונה לדיווחים על האפשרות כי תיסנקרופ יבטלו את עסקת הצוללות ואמר: "יש כוכבית בעסקה - העניינים יתבהרו ומאמין שהעסקה תצא לפועל. הם מחכים לראות איך החקירה תיגמר. אחרי שהחקירה תיגמר - זה ייחתם".

נתניהו, השוהה בימים אלו בהונגריה ונועד היום עם מנהיגי הונגריה, צ'כיה, סלובקיה ופולין, הביע את דעתו כי הפרשה אינה נגועה בשחיתות. "מי אמר לכם שיש שחיתות? תראו לי אדם אחד שהורשע. על מה אתם מדברים? שמרון יתברר כעורבא פרח", ציין ראש הממשלה.