לאחר שנסגר עקב הפיגוע: הר הבית ייפתח היום בהדרגה למתפללים

יומיים לאחר הפיגוע הרצחני, המתחם ייפתח מחדש למבקרים בשעות הצהריים. מפקד מחוז י-ם: 8 נעצרו בחשד למעורבות בפיגוע. מחקירת האירוע עולה כי ייתכן שאחד מאנשי הוואקף סייע למחבלים בהסתרת כלי הנשק מבעוד מועד. מגנומטרים הוצבו בכניסה למתחם. נתניהו שוחח עם מלך ירדן, שגינה את הפיגוע וביקש לפתוח את המתחם עבור המתפללים

שוטרי מג"ב בכניסה להר הבית הסגור למתפללים
שוטרי מג"ב בכניסה להר הבית הסגור למתפללים | צילום: ללא קרדיט

בווידאו: הצבת מכשירי המגנומטר הבוקר, בכניסה למתחם

המשטרה ממשיכה לחקור את הפיגוע הרצחני שהתרחש שלשום (שישי) במתחם הר הבית: הנשקים בהם בוצע הפיגוע הוחבאו מספר ימים לפני האירוע ברחבה, ככל הנראה בסיועו של אחד מאנשי וואקף הר הבית.

נכון לשעות הבוקר המתחם עדיין סגור למתפללים, וגם למאבטחי הוואקף  - אך החל משעות הצהריים ייפתח בהדרגה. מפקד מחוז ירושלים במשטרה, יורם הלוי, אמר בראיון לגל"צ כי עד כה נעצרו 8 חשודים הקשורים לפיגוע, ארבעה מהם מאום אל פחם ואחד מהם חשוד בסיוע לביצוע הפיגוע. בנוסף, נודע כי החלה התקנת השערים המגנומטרים בכניסות למסגד אל-אקצא.

הפיגוע בהר הבית - כתבות נוספות:

חמאס קורא לאינתיפאדה: "סגירת הר הבית - מלחמת דת"

לפיגוע במקום הנפיץ ביותר במזה"ת יכולות להיות השלכות אזוריות

רצים במתחם הר הבית חמושים - ויורים בשוטרים: תיעוד רגעי הפיגוע

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קיים אתמול הערכת מצב טלפונית בנושא ההערכות הביטחונית במתחם. הוחלט לפתוח את ההר למתפללים, מבקרים ותיירים בהדרגה, החל מהיום בצהריים. כמו כן, הוחלט שבשערי הכניסה יוצבו מגנומטרים. מצלמות יותקנו מחוץ להר, שיתעדו את הנעשה במתחם. ייתכן שהבמשך ינקטו צעדים נוספים.

לשכת ראש הממשלה אישרה כי נתניהו גם שוחח עם המלך עבדאללה בעקבות ההידרדרות המצב הביטחוני בהר הבית. סוכנות הידיעות הרשמית של ירדן דיווחה כי בשיחת הטלפון שנערכה בין שני המנהיגים, גינה המלך הירדני את הפיגוע, הדגיש את מניעת ההסלמה במתחם וביקש מנתניהו לפתוח את מסגד אל-אקצא למתפללים מיידית.

אנשי הוואקף מחוץ להר הבית
אנשי הוואקף מחוץ להר הבית | צילום: ללא קרדיט

אחד מאנשי הוואקף נעצר לאחר שנצפה במצלמות האבטחה והעלה את חשדות החוקרים. כמו כן, הוריהם של מבצעי הפיגוע, מוחמד אחמד מוחמד ג'בארין, מוחמד חאמד עבד אללטיף ג'בארין, ומוחמד אחמד מפדל ג'בארין נחקרו במשטרה לבחון אם הם קשורים בצורה כלשהי לפעולת ילדיהם.

בעקבות הפיגוע החמור בוצעו כמה פעולות חסרות תקדים על ידי המשטרה, החריגה בהן היא סגירת מתחם אל-אקצא למתפללים מוסלמים. פעם אחרונה שממשלת ישראל נקטה בפעולה זו הייתה ב-1969. ארה"ב התייחסה להחלטת ישראל: "הפיגוע אילץ את ממשלת ישראל לסגור באופן זמני את הר הבית לצורך החקירה. ישראל הבטיחה לעולם כי אין לה כוונה לשנות את הסטאטוס קוו - אמירה אשר אנו מריעים לה ומברכים עליה".

הממשלה החליטה גם על בידוק בעיר העתיקה והתירה את הכניסה רק למי שגר במקום. בנוסף, נשקלת האפשרות להציב מצלמות שיצלמו את המתחם במשך 24 שעות ביממה. ממשלת ירדן מתנגדת לכך.

 

בווידאו: הנמתיחות בהר הבית - כל העדכונים ממבזק הבוקר

 

[brightcove_iframe video_id='ch10archive_mag150717sidra_1800' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_ubjyxmxh' duration='53'']

בתוך כך, כוחות הביטחון פשטו על בית בכפר בית אומר כדי לתפוס כספים שניתנו על ידי חמאס לאביו של מחבל שביצע פיגוע דריסה באזור ב-27 בנובמבר 2015, בו נפצעו חמישה חיילים. כחלק מהמבצע נתפס רכב בשווי אלפי שקלים. במהלך הלילה נעצרו שני מבוקשים באיו"ש, מבוקש פעיל מחמאס בחברון ומבוקש החשוד במעורבות בפעילות טרור בדורא. גם המחבל שביצע אתמול בבוקר את פיגוע הירי בבנימין חוסל בניסיון המעצר שלו.

במקביל לחקירת המשטרה, הרחוב הפלסטיני מתלהט. אמנם על פי דיווח פלסטיני עומר אלכסוואני, מנהל מסגד אל-אקצא, הובא לסיור במקום במהלך הלילה, אך כל יום שבו אין על הר תפילת מוסלמים - מהווה עילה להלהטת הרוחות. "זהו מראה כואב ומעציב כשחיילי צבא הכיבוש עומדים בפתחי כל השערים. המסגד מופקר", אומר אלכסוואני.

בגדה וירושלים לא נרשמו אירועים חריגים, אך בעזה חמאס מנצל את המצב לקריאה לפיגועים נוספים. "סגירת אל-אקצא ומניעת התפילה בו היא פשע שהינו המשך למלחמת הדת של האויב נגד העם שלנו", כתב דובר חמאס פאוזי ברהום.

גם בירדן החלו להתארגן הפגנות המוחות הגד סגירת אל-אקצא לתפילה. קנה המידה עדיין קטן, אך בכל פעם שהמסגד ייסגר, הן צפויות לגדול.