ניצחון לחרדים: מתווה הכותל הוקפא; חוק הגיור עבר

ראש הממשלה נתניהו קיבל את עמדת המפלגות החרדיות ונכון לעכשיו רחבת הכותל תישאר ללא כל שינוי. הנגבי ומזכיר הממשלה הונחו לגבש מתווה חדש. במקביל חוק הגיור הממלכתי אושר בוועדת השרים - למרות התנגדות ליברמן, שיגיש ערר: "רות המואבייה לא הייתה מצליחה לעבור היום גיור"

תפילה בפסח בכותל המערבי בירושלים
תפילה בפסח בכותל המערבי בירושלים | צילום: רויטרס

הח"כים החרדים יכולים לחייך - ולסמן לעצמם שני ניצחונות בקואליציה - ב"מתווה הכותל" וב"חוק הגיור הממלכתי". בישיבת הממשלה שנערכה היום (ראשון) הוחלט כי "מתווה הכותל" הנוכחי יוקפא. המשמעות - רחבת הכותל תישאר ללא שינוי, למרות פעילות התנועות הרפורמיות, "נשות הכותל" ותנועות אחרות, בנושא.

שר הביטחון אביגדור ליברמן ושר האנרגיה יובל שטייניץ הצביעו נגד. לא היו נמנעים. המשמעות היא כי נכון לעכשיו המצב ברחבת הכותל יישאר ללא כל שינוי. ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה את השר צחי הנגבי ומזכיר הממשלה צחי ברוורמן, לפעול לגיבוש מתווה חדש.

 

>> עוד כתבות בחדשות 10:

המורה בטבריה החשוד במעשים מגונים חזר ללמד

פרשת "דיפנסיב שילד": הבעלים גל הירש נחקר בחשד למעורבות במתן שוחד

18 שנים בכלא בגין ניסיון רצח - "שיסף את גרון חברו בעודו מתחנן על חייו"

כזכור, בינואר 2016 אישרה הממשלה הכשרת רחבה חדשה במתחם הכותל המערבי, שבה יוכלו גברים ונשים להתפלל יחדיו ללא מחיצה. על פי ההסכם הוחלט כי לרחבת הכותב תהיה כניסה אחת המחולקת לשלושה נתיבי בידוק: לגברים, לנשים ונתיב מעורב. לאחר הבידוק הביטחוני יוכלו המבקרים לבחור להגיע לרחבה הצפונית, שבה מנהג המקום הוא אורתודוקסי או לרחבה הדרומית, שבה המנהג יהיה בהתאם ליהדות הקונסרבטיבית והרפורמית.

במפלגות החרדיות הביעו את קורת רוחם על ההחלטה. "אני שמח שהממשלה נעתרה לדרישתנו לבטל את המתווה שפוגע במעמדו הקדוש של הכותל המערבי", אמר יו"ר ש"ס, אריה דרעי, "אין ספק כי שמירת הסטטוס קוו גם בנושא הכותל משקפת את רצון רוב העם, הרואה בכותל המערבי את המקום המקודש ביותר לעם היהודי, ואין בו מקום לחוגים הרסניים שכל ייעודם הוא חילול המקום".

גם שר החקלאות, אורי אריאל, בירך על ההחלטה. "שמח שהממשלה אישרה היום את ההחלטה שמחזירה את המצב בכותל לקדמותו, ובכך הצלחנו למנוע פילוג מיותר בעם היהודי ופגיעה במרקם החברתי והדתי בחברה הישראלית ובעם היהודי", אמר אריאל, "נמשיך להגן ולחזק את הסטטוס קוו והזהות היהודית לטובת מדינת ישראל והעם היהודי בתפוצות.״

מנגד, השר ליברמן תקף בחריפות את ההקפאה. "בינואר 2016 אושר מתווה התפילה בכותל, באופן שהובא על ידי מזכיר הממשלה דאז אביחי מנדלבליט, שלא חשוד כמי שמוביל אג'נדה אנטי-דתית או כמי שמתנכל לחרדים", אמר. גם שרי הבית היהודי, נפתלי בנט ואילת שקד, הצביעו אז בעד המתווה. ביטול ההחלטה היום מהווה פגיעה קשה באחדות העם היהודי, בקהילות יהודיות ובמרקם היחסים בין מדינת ישראל ליהודי התפוצות".

ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני), יו"ר השדולה לחיזוק העם היהודי ויו"ר השדולה ליחסי ישראל- ארה"ב, תקף גם הוא את הקפאת המתווה: "ה'פליק פלאק' לאחור שעשתה הבוקר הממשלה נותן לה ציון גבוה באקרובטיקה, אבל מדרג אותה נמוך מאד באמינות. ליהדות ארה״ב, רובה ככולה נגרמו מפח נפש, אכזבה ותחושה של בגידה".

גם בארגון "נשות הכותל" תקפו את ההחלטה, כצפוי. "העובדה שראש הממשלה, שבעצמו יזם והוביל את מתווה הכותל, מתקפל וחוזר בו מההחלטה ההיסטורית היא תעודת עניות לממשלה ובמיוחד לשרות שהתגלו במלוא קלונן כשהשתמשו בקולן כנגד ציבור הנשים", אמרה ענת הופמן, יו"ר הארגון.

שר הביטחון אביגדור ליברמן בכנס הרצליה
שר הביטחון אביגדור ליברמן בכנס הרצליה | צילום: חגי פריד

במקביל, "חוק הגיור הממלכתי", המחמיר את הקריטריונים לגיור, עבר בוועדת השרים - למרות איומים מצד "ישראל ביתנו" בסוף השבוע האחרון, כי יטילו וטו על ההחלטה. עם זאת בסביבת ליברמן טוענים, כי הוא כלל לא היה בישיבת ראשי הקואליציה כיוון ש"נמאס לו מההדלפות", וכי בכוונתם להגיש ערעור על החוק. המשמעות אם כן, שהחוק צפוי "להיקבר" לזמן רב.

"חוק הגיור במתכונתו הנוכחית מרחיק כל מי שמנסה ורוצה להתקרב ליהדות", אמר ליברמן. "החוק הזה פוגע במערך הגיור של רבני צהר, ופוגע בסיכוי של אזרחים רבים בישראל, שעלו לארץ מכוח חוק השבות, משרתים בצבא, עושים מילואים, עובדים ומשלמים מסים - להימנות על העם היהודי. בשנים האחרונות עשה מנהל הגיור הכול על מנת להקטין את מספר המתגיירים, באופן כזה שאפילו רות המואבייה לא הייתה מצליחה לעבור גיור בנוסח הנדרש ממתגיירים היום. השינוי היחידי שדרוש היום בנושא גיור הוא החזרת הסמכות לרבני הערים להקים בתי דין לגיור, ולגייר בכל עיר ועיר, כפי שהיה נהוג עד אמצע שנות התשעים.

בנוסף יעלה להצבעה גם "חוק הג'ובים" של יושב ראש הקואליציה דוד ביטן - אחרי ריכוכו על מנת להגיע להסכמות עם שר האוצר, משה כחלון. החוק, שמטרתו להקל מינויים של שרים, ח"כים וראשי רשויות לשעבר לדירקטורים מטעם המדינה בחברות ממשלתיות, יחול רק על שרים וראשי רשויות גדולות (מעל 50 אלף תושבים) ולא יחול על חברי כנסת וראשי רשויות קטנות.