שגריר ארה"ב בישראל בראיון מיוחד: "לא עמדנו מאחורי ההחלטה באו"ם - לא פעלנו מנקמה"

לאחר הימנעותה של ארה"ב בהחלטת מועצת הביטחון נגד ההתנחלויות ויום לאחר נאום קרי, התראיין השגריר האמריקני בחדשות 10: "לא קיבלנו החלטה שלא להטיל וטו עד לקבלת הטקסט הסופי של הצעת ההחלטה" • סקר חדשות 10: מה חושבים הישראלים על ההימנעות האמריקנית ועל תגובת רה"מ להחלטה?

דן שפירו, שגריר ארה"ב בישראל, בכנס המכון למדיניות נגד טרור
דן שפירו, שגריר ארה"ב בישראל, בכנס המכון למדיניות נגד טרור | צילום: תומר נויברג

יום לאחר נאומו התקיף של שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, העניק שגריר ארה"ב בישראל דן שפירו הערב (חמישי) ראיון מיוחד לחדשות 10 בו התייחס להימנעות ארה"ב מהטלת וטו על החלטת מועצת הביטחון נגד ההתנחלויות.

"אנחנו מבינים למה זה פוגע בישראלים לשמוע דברים קשים. העיתוי היה לפי ההחלטות של מדינות אחרות ולא כנקמה", אמר שפירו.

לכתבות נוספות בחדשות 10:

חשיפה: מאיר שמיר הודה שנסחט באיומים על ידי קרוב משפחה של אברג'יל
"חמותי לא יכולה לעמוד יותר": צפו - תורי ענק בכניסה לארץ בנתב"ג
גבורת האמא: הלכה 50 ק"מ בשלג ואכלה זרדים כדי להציל את משפחתה

שפירו התייחס לדיווח בעיתונות המצרית כי הייתה פגישה חשאית בינם לבין הפלסטינים בה תכננו השניים את נוסח ההחלטה. "שמעתי על ההוכחה שארה"ב עמדה מאחורי ההחלטה ואני לא מאמין לזה. המסמך שפורסם בעיתון מצרי לא מהווה הוכחה לדבר, הפגישה בין ארה"ב לפלסטינים שתוארה במסמכים לא התקיימה. לא קיבלנו החלטה שלא להטיל וטו עד לקבלת הטקסט הסופי של הצעת ההחלטה במועצת הביטחון", אמר השגריר.

עוד הוא הוסיף כי מהיכרותו עם נשיא ארה"ב ברק אובמה זה לא האופן בו הוא מקבל החלטות. "הוא לא מתייחס בנקמנות. הגישה של קרי תמיד הייתה לעבוד עם ראש הממשלה נתניהו ואבו מאזן אך הגענו למסקנה בקיץ שעבר שהמשא ומתן לא ימשיך בתקופתנו".

כשנשאל על החיכוכים שהיו בין הממשל האמריקני לזה בישראל לאורך 8 שנות אובמה הגיב השגריר שפירו בדיפלומטיות: "העובדה היא שהיו אי הסכמות בין הממשל בארה"ב לישראל. היו עימותים. אם אני אכתוב ספר על זה, מבטיח שתוכלו לקרוא על כך".

בנימין נתניהו וברק אובמה נפגשים בניו יורק
בנימין נתניהו וברק אובמה נפגשים בניו יורק | צילום: קובי כהן - לע"מ

סקר חדשות 10: 39 אחוזים - ארה"ב נמנעה באו"ם בשל עוינות לישראל

בסקר של חברת סטט-נט בו השתתפו 615 בני אדם נשאלו הנסקרים שתי שאלות לגבי המשבר הדיפלומטי עם הממשל האמריקני. בשאלה הראשונה נשאלו הנסקרים מה הניע את ארה"ב להימנע מהטלת וטו במועצת הביטחון של האו"ם?

הרוב - 39 אחוזים - השיבו כי הם עשו זאת בשל עוינות לישראל, 31 אחוזים חושבים כי מדובר באינטרס אמריקני ורק 13% חושבים כי הם רצו בטובתה של ישראל וכי מדובר באינטרס ישראלי שגרם להימנעות.

סקר חדשות 10 על המשבר מול ממשל אובמה
סקר חדשות 10 על המשבר מול ממשל אובמה | צילום: חדשות 10

בשאלה השנייה נשאלו הנסקרים האם צעדי הענישה של ראש הממשלה נגד המדינות שתמכו בהחלטה תורמים למדיניות החוץ של ישראל. 49% השיבו כי צעדים אלו לא תורמים בעוד32% סבורים כי הצעדים הללו תורמים למדיניות החוץ.

סקר חדשות 10 על המשבר מול ממשל אובמה
סקר חדשות 10 על המשבר מול ממשל אובמה | צילום: חדשות 10