יעלון נגד הסכם הסיוע: "לא יספיק לצורכי הביטחון"

שר הביטחון לשעבר ביקר את ההסכם שנחתם אתמול בין ישראל וארצות הברית. "אני לא מאמין ש-38 מיליארד דולרים יספיקו לכל הצרכים", אמר בכינוס בוושינגטון. אהוד ברק תקף בראיון לחדשות 10: "התערבות נתניהו בפוליטיקה האמריקנית עלתה למדינת ישראל שבעה מיליארד דולר". הליכוד: "ברק הוא האחרון שיכול למתח ביקורת"

יעלון בהצהרה על התפטרותו
יעלון בהצהרה על התפטרותו | צילום: רויטרס

יממה בלבד לאחר החתימה על הסכם הסיוע האמריקני, הביקורת גוברת: שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון, ביקר הערב (חמישי) במהלך כנס בארצות הברית את ההסכם וטען כי לעמדתו אינו עונה על צורכי הביטחון של ישראל. במקביל קודמו בתפקיד, אהוד ברק, המשיך בראיון לחדשות 10 את המתקפה שהחל בה אתמול על ההסכם וטען כי "ההתערבות בפוליטיקה האמריקנית עלתה לישראל שבעה מיליארד דולר".

עוד על הסכם הסיוע:

במהלך כנס ב"מכון וושינגטון", טען יעלון כי כבר בחודש אוקטובר 2015 סיכם עם מקבילו האמריקני אשטון קרטר על רשימת יכולות שצריכות להיות זמינות לישראל. "אם לנסח את זה בפרספקטיבה הנכונה, אני לא מאמין ש-38 מיליארד דולר יוכלו לספק את כל היכולות או את כל הצרכים", אמר יעלון. "עכשיו ניאלץ בישראל לייצר תהליך של סדרי עדיפויות כדי להחליט מה נוכל לקנות ועל מה נעדיף לוותר".

החתימה על הסכם הסיוע האמריקני
החתימה על הסכם הסיוע האמריקני | צילום: רויטרס
יעלון בהצהרה על התפטרותו
יעלון בהצהרה על התפטרותו | צילום: רויטרס (ארכיון)

בארצות הברית שוהה בימים אלה גם ברק שפרסם אתמול מאמר ב"וושינגטון פוסט" שבו טען ש"ישראל תקבל 3.8 מיליארד דולר בשנה - תרומה חשובה לביטחון שלנו, אבל הרבה פחות ממה שיכולנו להשיג לפני שראש הממשלה בחר להתערב באופן בוטה בפוליטיקה האמריקנית". בשיחה עם חדשות 10, הוא הבהיר כי מאמרו לא נועד לסמן את חזרתו לזירה הפוליטית, אלא להביע דאגתו מהמתרחש.

"ראש הממשלה משתמש באופן אגרסיבי ובוטה בפוליטיקה האמריקנית ועושה מניפולציות לא פשוטות על הציבור היהודי באמריקה ועל הממשל האמריקני", טען ברק. "מה שקרה עם הסיוע הוא דוגמה חיה ובוטה. מתעתעים בציבור לגבי מה שקרה בסיוע באמת. ההתערבות בתוך הפוליטיקה האמריקנית עלתה למדינת ישראל שבעה מיליארד דולר".

ברק התנער מהתגובות שפרסמו לאורך היום מטעם מפלגת השלטון. "אני על תגובות הליכוד לא מגיב. זה דבר מביך. תגובות נתניהו ילדותיות ומבוהלות", אמר ברק והבהיר: "אני מודאג מאוד ממה שקורה במדינה ואני מתכוון לפעול בהרבה דרכים להוביל לכך שהשלטון יתחלף. אני חושב שאת הממשלה הזו צריך להחליף באחת שלא קבורה במנהרה של פסימיות וחרדה. יש על ישראל המון איומי, אף אחד לא קיומי".

מהליכוד מסרו בתגובה: "אהוד ברק היה ראש הממשלה הכושל ביותר בתולדות ישראל. ביקורתו של ברק על הסכם הסיוע הצבאי עם ארה"ב מגוחכת ומונעת מרצונו לחזור לתודעה הציבורית באמצעות קמפיין פאתטי מטעם עצמו. ישראל מצויה בתקופה של פריחה מדינית אדירה שמוביל ראש הממשלה נתניהו באסיה, אפריקה, אמריקה הלטינית. גם עם ארה"ב היחסים מצוינים. כפי שהסבירו הן בישראל והן בבית הלבן, זהו הסכם הסיוע הגדול ביותר שהעניקה ארה"ב למדינה כלשהי אי פעם. זוהי עדות ברורה לעומק היחסים בין המדינות. באשר לניהול הפנימי של המדינה, אהוד ברק, שאפילו חברי ממשלתו שלו הקיאו והוקיעו אותו, הוא האחרון שיכול להעביר ביקורת".