תיאוריית הקצר: הבית השני שנשרף בדומא הגביר את החשדנות ברשת

שריפת הבית של משפחת דוואבשה בדומא לפני כחודש זיעזעה את המדינה והעולם, אבל כשהצטרפו אליה דיווחים על שריפות נוספות בכפר, כולן של אותה משפחה - עלו ברשת תהיות לגבי האפשרות לקשר בין המקרים. עם זאת, סבה של המשפחה טוען: "עד עכשיו שרפו מכוניות, לא אנשים. אין לנו סכסוכים עם אחרים, יש רק שתי משפחות בכל הכפר"

בית של משפחת דוואבשה בכפר דומא שנשרף "בשל קצר חשמלי"
בית של משפחת דוואבשה בכפר דומא שנשרף "בשל קצר חשמלי" | צילום: חדשות 10

עוד שריפה אירעה בכפר הפלסטיני דומא, ושוב מדובר בבית של משפחת דוואבשה. נגיד מראש שבמשטרה הגיעו לבדוק את המקרה והם מסרו לנו ש"מדובר בקצר חשמלי שהתפתח לשריפה", כשדווח רק על נזק לרכוש בלי נפגעים. אבל...

ברשת, המקרה של השריפה מהלילה כבר התחיל לעורר לא מעט תהיות - ומסקנות לגבי קשר לכאורה בין השריפה הנוכחית לבין המקרה הקשה לפני כחודש, בו הוצת בית אחר של משפחת דוואבשה ושני בני משפחה נרצחו. הספקות הללו התחברו לביקורת על הסיקור בחודש האחרון, ועל המסגור של האירוע כ"טרור יהודי".

לחגיגה הצטרף גם חבר הכנסת אורן חזן, שבמכתב לשר הביטחון - שהגיע לידי כתבנו בכנסת עקיבא נוביק - הוא העלה גם את אותן תהיות בנוגע לקשר לכאורה בין המקרים, כמו גם אזכור שמועות על סכסוך בין משפחות בכפר. "האם בידי כוחות הביטחון מידע בנושא שיכול לשפוך אור על הפרשה? ואם כן, מדוע המידע אינו מגיע לידי ידיעת הציבור?", שאל חזן.

"היו הצתות של מכוניות, לא של אנשים"

המקרה האחרון הוביל את אתר חדשות 0404 לפרסם עוד שני מקרים בחשיפה ראשונה, גם כן של הצתות לכאורה: הראשון קרה בפברואר האחרון בבית נוסף של בן משפחת דוואבשה, מקרה שגם נגמר ללא נפגעים אבל לנזק רציני לבית עצמו, ובנוסף, ביוני הוצת רכב של בן משפחה אחר. "בכפר הזה היו כמה וכמה אירועים שלא שמענו עליהם", אומר עורך האתר בועז גולן, "כל האירועים האלה שייכים לאותה משפחה, ומישהו צריך לבחון ולבדוק את זה. אנחנו לא יכולים לדעת אם יש קשר בין הדברים, אבל צריך לבחון".

חוסיין דוואבשה, סב המשפחה, מאשר כי בכפר היו מקרי הצתות שונים, אבל מסתייג: "אלה היו מקרים של מכוניות, לא של אנשים. במכוניות אפשר להתחדש, באנשים אפשר להתחדש? הלוואי שזה היה קורה באוטו. אין לנו סכסוכים עם משפחות אחרות. יש רק שתי משפחות בכל הכפר".

ובתוך כל השמועות שרצות ברשת, חשוב לציין שבמשטרה ובגורמי הביטחון מבהירים שהחקירה בעיצומה, ורק בשבוע האחרון שר הבטחון בוגי יעלון אמר לחדשות 10 שיש התפתחויות בחקירה - "אין לי ספק שעצרנו במעצרים מנהליים את האנשים הנכונים". נזכיר גם כי לצד ההצתה בחודש שעבר, היו על הקיר כתובות תג מחיר שמחזקות את הטענה שמדובר בטרור יהודי.

ועוד פרט חשוב אחד: כמו ששמענו קודם, בכפר דומא יש רק שתי משפחות ובני משפחת דוואבשה מונים כ-2,000 איש, מה שאומר שכמעט כל מקרה של שריפה בבית בכפר, יהיה ככל הנראה בבית של מישהו ממשפחת דוואבשה. כל הנתונים הללו מחלישים משמעותית את הטענות לקשר בין מקרי השריפה השונים וההצתה בחודש שעבר.