דיווח: "ממשל אובמה מתכנן לשחרר את פולארד כמחווה לישראל"

על פי ה"וול סטריט ג'ורנל", בוושינגטון מתכננים לשחרר את המרגל היהודי הכלוא מאז 1985 בניסיון לרכך את ישראל לאחר חתימת הסכם הגרעין. בדיווח נטען כי מדובר ב"עניין של כמה שבועות או חודשים". תאריך שחרורו הפורמלי המוקדם ביותר של פולארד הוא בנובמבר הקרוב

הפגנה לשחרור ג'ונתן פולארד | צילום: רויטרס

הפיצוי האמריקני לישראל? העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח הלילה (שבת) מפי גורמים רשמיים בממשל בוושינגטון כי ארצות הברית נערכת לשחרורו של המרגל היהודי, ג'ונתן פולארד, הכלוא שם מאז 1985. לפי הדיווח, מדובר במחווה אמריקנית לישראל לאחר החתימה על הסכם הגרעין עם איראן, שעוררה בירושלים אכזבה רבה.

בדיווח נמסר כי שחרורו של פולארד צפוי לשים סוף למאבק בן עשרות השנים שמנהלת ישראל לשחררו, לאחר שנידון למאסר עולם. על פי החוק האמריקני, תאריך השחרור המוקדם ביותר של פולארד חל בחודש נובמבר הקרוב - 30 שנים בדיוק מאז נכלא לאחר שהורשע בריגול למען ישראל. משתסתיים התקופה, תצטרך ועדת השחרורים להכריע מה יעלה בגורלו.

הגורמים הרשמיים בממשל האמריקני, כך נטען, דוחפים בשבועות האחרונים לשחרורו של פולארד. ב"וול סטריט ג'ורנל" ציטטו את הגורמים כי שהעריכו שמדובר בעניין של שבועות ספורים עד שפולארד ייצא לחופשי, בעוד שאחרים סבורים כי יחלפו כמה חודשים עד שהמהלך ייצא אל הפועל.

ברק אובמה ובנימין נתניהו מחוץ לבית הלבן בוושינגטון
ברק אובמה ובנימין נתניהו מחוץ לבית הלבן בוושינגטון | צילום: רויטרס

בידיעה שפורסמה הלילה צוטטו גם גורמים אמריקנים שהכחישו בתוקף כל קשר בין שחרורו של פולארד לבין אכזבתה של ישראל מהחתימה על ההסכם עם איראן. לדבריהם, אם אכן יתבצע השחרור, מדובר יהיה בהחלטה של ועדת השחרורים האמריקנית בלבד. במשרד המשפטים האמריקני סירבו להגיב בנושא עד שתתקבל החלטה רשמית.

פולארד, כיום בן 60, נעצר ב-1985 בגין העברת מסמכים מסווגים לישראל שעה ששירת בצי האמריקני. הוא הועמד למשפט ונמצא אשם בעבירות של ריגול, ובעקבות כך נידון למאסר עולם. בעיתון ציינו כי האופן שבו יתבצע שחרורו של פולארד, אם יתרחש, עדיין איננו ברור, כשללא שום קשר לדיווח הנוכחי הייתה אפשרות שהוא ישוחרר בנובמבר.

הדיווח הנוכחי איננו הראשון בדבר שחרור אפשרי של המרגל הישראלי. בעבר כבר פורסם כי ישנה כוונה לשחרר את פולארד, כמו למשל באפריל בשנה שעברה, אז נטען כי הוא ישוחרר בניסיון להאריך את המשא ומתן בין ישראל לבין הפלסטינים. לאורך כל השנים האחרונות התבטאו בכירים ישראלים, בהם גם ראש הממשלה נתניהו, בדבר הצורך להביא לשחרורו.