רוצחיו של ברוך מזרחי: פעיל חמאס ממשוחררי עסקת שליט, יחד עם בנו

כחודשיים לאחר שקצין המשטרה והמודיעין המצטיין נרצח בדרך לארוחת ליל הסדר במחסום תרקומיא, הותרו היום לפרסום פרטי הרצח: האב ובנו "רצו להיות שאהידים", הבן היה אחראי על ביצוע התצפיות, והאב רצח את מזרחי ביריות ברובה קלצ'ניקוב. השניים נעצרו לפני כחודש וחצי על ידי השב"כ והימ"מ

ברוך מזרחי
ברוך מזרחי | צילום: חדשות 10

כחודשיים לאחר רציחתו של סגן ניצב ברוך מזרחי במחסום תרקומיא, בדרכו עם משפחתו לשולחן ליל הסדר בקרית ארבע, הותרו היום (שני) לפרסום פרטי פיענוח הרצח.

מהפרטים עולה כי השב"כ והימ"מ עצרו ב-7 במאי, לפני חודש וחצי, את שני החשודים לאחר שכיתרו את ביתם והם יצאו ללא כל התנגדות. האב זיאד עוואד (42) ממשוחררי עסקת גלעד שליט ובנו עז א-דין (18), שניהם אנשי חמאס מהכפר אידנא הסמוך לחברון. הם סיפרו בחקירה כי רצו להיות שאהידים. הבן הוא שביצע את התצפיות על האזור הרלוונטי, והסגיר את רובה הקלצ'ניקוב בעזרתו בוצע הרצח.

האב, זיאד עוואד, נכלא בעבר בגין רצח פלסטינים בהם חשד בשיתוף פעולה עם ישראל. הוא רכש אופנוע והשיג קלצ'ניקוב כדי לבצע את הפיגוע, ושבוע לפני ביצועו, הגיע למקום הפיגוע כדי לאסוף מידע ולתצפת על הצומת. בערב ליל הסדר הוא ירה עשרות כדורים לערב כלי רכב, והביא למותו של מזרחי.

השניים נעצרו בעקבות מידע מודיעיני מדויק שסיפק השב"כ, כאשר כוח ימ"מ הגיע למקום, כיתר את הבית וכרז למחבל לצאת - והאחרון הסגיר את עצמו ללא התנגדות. על גבי מחסניות הכדורים שנמצאו בזירה, נמצאו טביעות אצבע ושרידי DNA, דרכם הגיעו החוקרים לרוצח.

לאחר הפיגוע, על פי הפרסום, אמר עוואד לבנו שהמניע לביצוע הפיגוע הוא דתי: "על פי האסלאם, כל מי שהורג יהודי מגיע לגן עדן". הפרקליטות הצבאית הגישה כתבי אישום חמורים נגד המעורבים.

הלווייתו של סגן ניצב ברוך מזרחי, שנהרג בפיגוע ירי בהר חברון
הלווייתו של סגן ניצב ברוך מזרחי, שנהרג בפיגוע ירי בהר חברון | צילום: רויטרס

"מי יאהב את הילדים עד בלי די?"

מזרחי, תושב תל אביב בן 47, שירת את המדינה במשך 25 שנים וביצע מגוון תפקידים מבצעיים וטכנולוגיים. הוא הגיע לדרגת סגן אלוף ביחידת המודיעין 8200, עיצב את מחלקת הסיגינט של חטיבת המודיעין ובבניית מערך כוח האדם בתחום הטכנולוגיה המבצעית במשטרה, ושימש כראש מדור טכנולוגיות באגף החקירות של חטיבת המודיעין במשטרת ישראל.

הוא הותיר אחריו אשה, הדס, וחמישה ילדים, והובא למנוחות בטקס ממלכתי. "אהוב שלי, לא ברור איך נקלענו לסיטואציה בה אני נפרדת ממך ומספידה אותך", אמרה הדס מעל קברו של בעלה. "במקום להזדקן יחד כפי שתכננו ולגדל את ילדינו, בשריקת כדור איבדתי אותך, את אהבת חיי. נותרתי רק עם כאב ושבר שקשה לבטא. הילדים שואלים ובוכים ולא מאמינים כמוני. מי ילמד אותם במסירות והתמדה? מי יאהב אותם עד בלי די?".

"הוא היה אדם מדהים, צנוע", סיפרה רחל סיימונס, אחותה של האלמנה, על מזרחי, ותיארה את פרטי ההתנקשות והרגעים שאחרי. "היא הבינה ישר מה קרה שם. ברוך ראה את המחבל ולחץ על הגז כדי להצליח לברוח ממנו, והוא נפגע ישר. היא, בתושיה שאין כמוה, הצליחה לעצור את הרכב כדי שלא יידרדר".

המפכ"ל, רב-ניצב יוחנן דנינו, אמר בהלוויית מזרחי: "במסגרת תפקידך הטבעת חותם ותרמת למשטרה ולאזרחי המדינה. פיגועי הטרור לא ישיגו את מטרתם". הוא הוסיף ופנה לאלמנה: "ברוך בלט והוערך כקצין מקצועי, חרוץ ובעל מוטיבציה גבוהה, שהצליח להוביל ולרתום את פקודיו להצלחה בעמידה ביעדי המשטרה, וזאת בצניעות האופיינית לו, בגישה שירותית, בתבונה וברוחב לב. הכרתי אותך בנסיבות טראגיות אלו כאישה גיבורה ואמיצה. בשיחותיי איתך לאחר האירוע הנורא, נפעמתי מעוז הרוח ומהדרך שבה גוננת על ילדיכם היקרים".

הלווייתו של סגן ניצב ברוך מזרחי, שנהרג בפיגוע ירי בהר חברון
הלווייתו של סגן ניצב ברוך מזרחי, שנהרג בפיגוע ירי בהר חברון | צילום: רויטרס