המלך עבדאללה הכריז רשמית: השבנו את ריבונותנו לצופר ונהריים

מלך ירדן הכריז לקול תשואות חברי הפרלמנט על סיום החכרת המובלעות לישראל, והדגיש שוב את עמדתו בעד הקמת מדינה פלסטינית. דגל ירדן הונף רשמית באי השלום

זמן צפייה: 01:06

המלך עבדאללה הכריז היום (ראשון) בנאום בפרלמנט הירדני לרגל פתיחת מושב הפרלמנט על סיום החכרת מובלעות צופר ונהריים לישראל והחזרת הריבונות עליהן לירדן. כמו כן, הוא הדגיש את עמדתה הקבועה של ירדן בעד הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67' שבירתה מזרח-ירושלים. בתום הודעתו, חברי הפרלמנט קמו והריעו. עם החלת הריבונות, דגל ירדן הונף באי השלום בנהריים.

לכתבות נוספות בנושא >>

25 שנה לאחר הסכם השלום: מובלעת נהריים הוחזרה לירדן

ירדן לא תאריך את חכירת המובלעות, אך הציעה פיצוי כספי לחקלאים

מלך ירדן עבדאללה השני נואם בפרלמנט בעמאן על סיום החכרת מובלעות צופר ונהריים לישראל
מלך ירדן עבדאללה השני נואם בפרלמנט בעמאן על סיום החכרת מובלעות צופר ונהריים לישראל | צילום: חדשות 13
דגל ירדן מונף באי השלום בנהריים לאחר שירדן החילה עליו את ריבונותה | צילום: רויטרס

כזכור, אתמול, לאחר תום הסכם החכירה שנחתם מול ירדן עם חתימת הסכם השלום לפני 25 שנה, נסגרה מובלעת נהריים והוחזרה לידי עמאן. מאות ישראלים הגיעו לאורך השבת לאי השלום, כדי להספיק לבקר באזור בפעם האחרונה. לאורך היום התקיימו במקום סיורים מודרכים.

ביום חמישי פורסם בחדשות 13 שירדן דחתה את בקשת ישראל להאריך בחצי שנה את פרק הזמן בו יותר לחקלאים ישראלים להמשיך לעבד שדותיהם במובלעות צופר ונהריים, שכאמור שתקופת חכירתן על ידי ישראל פגה לאחר 25 שנה.

בכירים ירדנים ציינו כי שר החוץ הירדני איימן א-ספאדי הציע ליועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת בפגישתם בעמאן ביום שני השבוע כי במקום הארכת משך השימוש בקרקע, ממשלת ירדן תשלם לחקלאים פיצוי כספי על התוצרת שנותרה בשדות.

מעבר הגבול בנהריים
מעבר הגבול בנהריים | צילום: רויטרס

א-ספדי הבהיר לבן-שבת כי לא יהיה עוד הסכם בין ממשלת ירדן לממשלת ישראל לגבי המובלעות. אם יהיו הסכמים כאלה הם יהיו רק בין חברות פרטיות ישראליות או ירדניות או מול החקלאים.

הבכירים הירדנים ציינו כי שר החוץ אל-ספאדי הביע מחאה בפני בן-שבת על היחס הישראלי כלפי ירדן. אל-ספאדי אמר לבן-שבת: "לא רק לכם יש דעת קהל פנימית, גם לי יש. מתסכל אותנו מאוד שאתם לא מתחשבים בנו או במגבלות שקשורות לדעת הקהל שלנו".