רה"מ עונה לאיראן: מי שינסה לתקוף אותנו יספוג מכה מוחצת ביותר

נתניהו התייחס לאיומי טהראן לאחר מתקפת הטילים על בסיסים אמריקניים בעיראק: "איראן רוצה לחנוק ולחסל אותנו". שגריר ארה"ב פרידמן: "הערכה - אין נפגעים בתקיפת משמרות המהפכה"

זמן צפייה: 21:37

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר (רביעי) למתיחות עם איראן ואמר: "אנחנו עומדים איתן מול מבקשי נפשנו, עומדים בנחישות ובעוצמה. מי שמנסה לתקוף אותנו – יספוג מכה מוחצת ביותר". את הדברים אמר בכנס הצהרת פומפאו של פורום קהלת ופורום שילה שנערך במרכז מורשת מנחם בגין בירושלים.

"האסלאם הרדיקלי בהובלת איראן, שמבקש ללפות חלקים גדולים מהמרחב באמצעות טרור רצחני, ולחנוק אותנו ולחסל אותנו, כי הם מבינים שהכוח החזק ביותר של תרבות המערב מצוי פה בישראל", אמר נתניהו.

על חיסולו של סולימאני, מפקד כוח קודס, אמר: "סולימאני היה אחראי למותם של אין ספור חפים מפשע. הוא ערער את היציבות של מדינות רבות במשך עשורים. הוא זרע פחד ואומללות והוא תכנן דברים גרועים אף יותר. צריך לברך את הנשיא טראמפ על שפעל באומץ נגד הטרוריסט הזה, נגד הארכיטקט של הקמפיין של איראן לטרור במזרח התיכון ובעולם. ישראל עומדת לחלוטין לצד ומאחורי ארה"ב".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

חמינאי: "המתקפה על הבסיסים בעיראק – סטירת לחי לארצות הברית"

טראמפ: "ארצה להחזיר כוחות אמריקניים מעיראק בשלב מסוים"

פוטין ביקר בסוריה כדי לאותת לאיראנים: אני בצד שלכם • פרשנות

בנימין נתניהו בכנס הצהרת פומפאו
בנימין נתניהו בכנס הצהרת פומפאו | צילום: חדשות 13

שר החוץ, ישראל כץ, נאם גם הוא בכנס ואמר: "אני רוצה לחזק את ידה של ארה"ב, תומכים בה ועומדים לצידה במאבק מול הטרור האיראני. אין מוצדקת ונכונה להחלטת הנשיא טראמפ להורות על סיכולו של סולימאני. הוא היה מקדם הטרור מספר אחת באזור ובעולם, ובלעדי סולימאני המזרח התיכון יהיה מקום בטוח יותר"

"ישראל תמיד הקפידה לקבל את ההחלטות הנדרשות ולפעול בעצמה מול כל איום אפשרי, וכך תעשה גם הפעם הזאת. איראן לא יכולה להרשות לעצמה לאיים ולפעול נגד ישראל, ואם תעשה כן תקבל את המענה המתאים", הוסיף.

Katzam
שר החוץ ישראל כץ בכנס הצהרת פומפאו | צילום: חדשות 13

לפני כן, שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, נאם בכנס והתייחס למתקפה האיראנית על בסיסים אמריקנים בעיראק: "אנחנו עוקבים מקרוב אחר האירועים באזור. ההערכות הראשונות הן שאין נפגעים אמריקנים". את הדברים אמר בכנס הצהרת מזכיר המדינה האמריקני בדבר חוקיות ההתיישבות ביהודה ושומרון, הנערך במרכז מורשת מנחם בגין בירושלים.

עוד הוסיף פרידמן כי "אני בטוח שתחת הנהגת הנשיא טראמפ, נביס את האיום הגדול ביותר של זמננו, ונביא שלום וצדק לעולם".

שגריר ארה''ב דיוויד פרידמן
שגריר ארה''ב דיוויד פרידמן | צילום: חדשות 13

בתוך כך, ראש ממשלת עיראק, עאדל עבד אל-מהדי, התייחס למתקפה האיראנית ואמר כי אתמול, לקראת חצות, הוא קיבל מסר מאיראן שבו נאמר כי תגובה על חיסול סולימאני התחילה. לטענתו, טהראן אמרה שתפגע רק באזור שבהם נמצאים צבא ארה"ב, אך לא נמסר איפה. אל-מהדי סיפר כי באותו הזמן, הוא קיבל שיחה מארצות הברית על טילים שפגעו בבסיסים אמריקניים.

נוסף לכך, ראש ממשלת עיראק מסר כי הוא לא קיבל דיווחים על פצועים או הרוגים מהכוחות האמריקנים או העיראקים, והוסיף כי הוא קורא לצדדים להימנע מהסלמה ולכבד את הריבונות העיראקית.

עאדל עבד אל-מהדי, ראש ממשלת עיראק
עאדל עבד אל-מהדי, ראש ממשלת עיראק | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, התייחס למתקפה הלילה על הבסיסים האמריקניים בעיראק, ואמר כי "מדובר בסטירת לחי לארצות הברית - המתקפה הייתה מוצלחת". "התקיפה שינתה את הכיוון אליו הולך העולם, שינויים גדולים הולכים לקרות". הוסיף חמיאני בנאומו בעיר קום. "לאיראן יש את היכולת והמוכנות להגיב על כל תוקפנות".

כאשר ברקע קריאות מוות לארה"ב ולישראל, המנהיג העליון אמר כי שתי המדינות והמערב בכלל, הן האויבות של איראן. לטענתו, "ארצות הברית מנסה לחסל את חזבאללה, כוח ההתנגדות החזק בלבנון, כדי לסייע לישראל להגיע לביירות".

הלילה, כאמור, נורו טילי קרקע-קרקע מאיראן לעבר יעדים אמריקניים בעיראק, בהם הבסיס אירביל שבצפון המדינה וכן הבסיס האווירי "עין אל-אסד" שבמערבה, שבהם נמצאים כוחות צבאיים אמריקניים. גורם רשמי בארה"ב מסר כי "לא ידוע על נפגעים כתוצאה מהתקיפה האיראנית, אך אנו עדיין אומדים את המצב". הטלוויזיה האיראנית, מנגד, מיהרה להודיע ש-80 אמריקנים נהרגו בתקיפה.