מנכ"ל משרד החוץ על השנאה ברשתות: "אם לא בהבנה, נפנה לחקיקה"

יובל רותם מספר בראיון בלעדי ל"רשת דיגיטל" על בנייה של קואליציה עם הגרמנים והאיחוד האירופי: "כשנגיע כקבוצה לעמוד מול פייסבוק וטוויטר יהיה הרבה יותר קשב"

זמן צפייה: 06:19

מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם סוגר קצת יותר מחצי שנה בתפקיד מלא אתגרים, ובראיון בלעדי ל"רשת דיגיטל", בכנס מיוחד שמבקש למצוא את הדרכים להילחם בשנאה הגוברת ברשת נגד ישראל, הוא מספר: "יש מערכות ניטור לכל החברות האלה, לפייסבוק, לטוויטר. אנחנו בקשר איתם ואנחנו מבקשים מהם להוריד את אותם שאנחנו מזהים כבעלי פוטנציאל מאד בעייתי של שנאה והסתה", ומוסיף: "אם לא נוכל להגיע להבנה אמיתית, אנחנו נצטרך להגיע למהלך של חקיקה".

הפעם ישראל מבקשת להכניס שחקנים נוספים למלחמה במתרחש ברשתות החברתיות: "בנייה של קואליציה עם מדינות אחרות, עם הגרמנים, עם האיחוד האירופי. שביחד כשנגיע כקבוצה לעמוד מול הסיפור של פייסבוק או הסיפור של טוויטר יהיה הרבה יותר קשב כשאת מגיעה בקואליציה רחבה וגדולה, מאשר כשחקן בודד".

רותם סירב להתייחס ישירות לדיווח ב"טיימס" הלונדוני לפיו ערב הסעודית וישראל מנהלות מגעים על מנת לכונן יחסים דיפלומטיים בין שתי המדינות, אך הביע שביעות רצון בעניין הקשרים של ישראל עם מדינות ערב המתונות ואמר כי "הנושאים האלה מתפתחים בכיוונים הרצויים. כל המימדים האלה של חיבורים וקשרים מטופחים לאורך שנים. כולם נמצאים במקום ובמשבצות שהן צריכות להיות - והן מתקיימות".

מצליחים לנטר "מאות פוסטים בשנה"

לדבריו של רותם, ישראל מצליחה לזהות, לנטר ולהסיר מהרשתות החברתיות "מאות פוסטים בשנה, במספר חשבונות שאנחנו חושבים שלפי דעתנו הם בעייתיים". רותם מסכים שמדובר במספר נמוך ביחס לתנועה ברשתות אבל מבטיח שיש מגמת שיפור מתמדת: "הצלחנו בדיאלוג שלנו עם פייסבוק ועוד אחרים שעוזרים לנו, לוקחים את זה בצורה מאד רצינית ומצליחים, אבל זה ממש רחוק מלספק את המימד האמיתי של הסכנה שמתפשטת בתוך הפייסבוק".

רק השבוע הזדעזעו שוב בישראל מציוץ מוטה ומטעה של רשות השידור הציבורית הבריטית ה-BBC, שכתבה על הפיגוע בירושלים - "שלושה פלסטינים נהרגו אחרי דקירה קטלנית". לטענתו של רותם, השינוי בכותרת של ה-BBC ומחיקת הציוץ של ענקית התקשורת, נבעה מהתערבות משרדו: "העובדה שהציוץ וגם הידיעה השתנתה היא נובעת קודם כל מהתערבותו של משרד החוץ דרך השגרירות בלונדון, על פי הבנתו והוראתו של ראש הממשלה. אנחנו לא מסתפקים בתיקון, אנחנו דורשים גם התנצלות כי בדיוק זה המימד שמייצר את הטשטוש המאד בעייתי בין אלו שתוקפים לבין הקרבנות", חורץ רותם.

בעקבות הציוץ המוטה, בישראל "ביקשו פגישה עם ראשי ה-BBC"

הציוץ של ה-BBC על הפיגוע בירושלים
הציוץ של ה-BBC על הפיגוע בירושלים | צילום: טוויטר

רותם חושף כי ישראל פנתה לראשי ה-BBC בבקשה להיפגש איתם על מנת לוודא שניסוחים מסוג זה לא יחזרו על עצמם: "השגרירות הישראלית בלונדון אמונה על המהלך הזה, היא כבר ביקשה את הפגישה עם ראשי ה-BBC. זו לא טעות ראשונה שקורית ב-BBC ואנחנו עומדים על כך שהדבר הזה יתוקן, קודם כל על ידם, כדי שלא נצטרך לבצע פעולות ניטור כל הזמן ולהעיר להם".

האתגרים בתפקיד של מנכ"ל משרד החוץ מגיעים גם מבפנים: מאבק עובדי המשרד נמשך במשך שנים, והמנכ"ל מבקש להביע תמיכה בעובדיו: "הוא מאבק צודק, הוא מאבק נכון. המשרד בהרבה מובנים תומך בתביעות של הוועד. אנחנו נמצאים בתקופה שבה מאז 2014 לא נחתם הסכם שהיה אמור להיחתם באותו היבט שנחתם וסוכם אז, ואנחנו מבקשים לפתור את הבעיה הזאת". רותם אומר כי בימים האחרונים מתקיימת סדרת פגישות בין הממונה על השכר באוצר לבין ההסתדרות וגם יחד עם ראשי משרד החוץ במטרה להביא בשורה, "מקווה שבימים הקרובים", כדבריו.

רותם התייחס גם לתקרית המביכה בטקס קבלת נשיא ארה"ב טראמפ, במהלכה ח"כ אורן חזן, שלא היה אמור ללחוץ את ידו של האיש החזק בעולם, הצליח לחמוק אל השורה הראשונה ואפילו לצלם סלפי יחד עם מנהיג ארצות הברית: "הדברים האלה כבר נדונו, אנחנו לא נחזור עליהם. החוכמה היא ללמוד מהדברים האלה לעתיד ואני מקווה שכאשר תראו את הביקור של ראש הממשלה ההודי בקרוב, אתם תראו את למידת הלקחים שכל ארגון אמור לעשות אחרי כל ביקור ואחרי כל אירוע משמעותי" סיכם.

רותם התראיין במסגרת הכנס שקיים משרד החוץ בנושא: "שנאה ברשת". לכנס הגיעו מומחים בינלאומיים וישראלים בעלי שם עולמי כולל הרצאה מדן שפט, המוביל את המאבקים המשפטיים מול ענקיות הטכנולוגיה ומיעץ לממשלות וארגונים באירופה בנושא זה. כמו כן הגיעו להרצות מומחים בנושאי טכנולוגיה, טרור, פוליטיקה וזכויות אדם. בנוסף, דיקן מכון ויזנטל, רבי אברהם קופר הציג את הדו"ח הנרחב של המכון לשנת 2017 הסוקר את נושא "שנאה ברשת" וכולל תעודת ציונים לרשתות החברתיות השונות. הכנס התקיים במסגרת הפעילות והאג'נדה הבי"נל של משרד החוץ אל מול האתגרים של העולם המקוון (הסתה, שנאה, גזענות וטרור). הכנס התקיים בשיתוף עם קרן קונרד אדנאוור שטיפטונג הגרמנית ומכון ויזנטל.

יואב אדלר, מנהל יחידת המחקר ופיתוח בתחום הדיפלומטיה הדיגיטלית, משרד החוץ, הוסיף ואמר: "אנו נמצאים בעידן בו לרשתות החברתיות תפקיד מכריע בגיבוש תפיסות העולם והאמונות של הציבור, דבר המחייב התאמה של הפעילות הדיפלומטית המסורתית. בשל כך, משרד החוץ מוביל פיתוחים טכנולוגיים לפעילות במרחב המקוון שמטרתם לעכב את התפשטותם של נרטיבים אנטי ישראלים אלימים ברחבי הרשת מחד, והגברת השיח סביב נרטיבים קונסטרוקטיביים מאידך".