השופט בתיק זדורוב חצה גבול – תפרוש או תבהיר דברייך • דעה

הקרב בין השופט אשר קולה לפרקליטות בתיק זדורוב עלה מדרגה. השופט תקף בצורה אישית את התביעה ואז האשים את הפרקליטות בקמפיין תקשורתי נגדו. גם הדרישה להביע בו אמון או לבקש פסילה תמוהה. זה לא סקר בטוויטר. יש תיק? תנהל אותו או שיתכבד ויפרוש

זמן צפייה: 01:30

נתחיל מהשורה התחתונה, השופט אשר קולה חייב מבחינה מקצועית, אתית, ציבורית להבהיר למה התכוון בדיון הקודם במשפט החוזר של רומן זדורוב שהוא מנהל לאחר שאמר ש"נעשו כאן דברים שלא ייעשו במדינה מתוקנת". אסור לשופט להשאיר את האמירה הזו בחלל האוויר.

אנחנו מדברים כאן על משפט פלילי, אחד המשפטים המתוקשרים במדינה. אמירות כמו מה שאמר השופט קולה הן תוספת בעירה לקונספירציות שבין כה וכה לא מפסיקות בפרשת זדורוב. לשופט אסור היה להתבטא בצורה כזו אם הוא לא מפרש את דבריו.

באותו דיון לפני יומיים פנה השופט קולה ואמר שהוא לא בטוח שהוא יכול לשפוט בנפש חפצה. יתכבד כבודו לפרוש מהתיק או להבהיר את דבריו. זו לא הפעם הראשונה שהוא נוהג כך: גם בדיונים הקודמים התפרץ השופט קולה כלפי הפרקליטות, תוקף בצורה אישית ומשלים במקומם שאלות ותשובות ששואלים עדים.

סיקרתי בחיי הרבה משפטים פליליים. התנהלות כזו של שופט לא ראיתי. צריך לשמור על כבוד בית המשפט ועל כבוד השופט קולה. אבל אם השופט לא מסוגל להתמודד עם ביקורת תקשורתית כשמדובר בתיק שהיה ברור שירכז הרבה תשומת לב, יתכבד כבודו להודיע לנשיאת העליון ויפרוש מהתיק.

להאשים את הפרקליטות בהאשמות חמורות בקמפיין תקשורתי נגדו, אלה האשמות שאסור שיהיו אלא אם כן יסביר למה הוא מתכוון. מותר ורצוי לבקר את התנהלות בית המשפט בצורה לגיטימית. אם עובר הגבול, יש משמר בתי המשפט, יש משטרה. השופט חייב להתלונן. עם זאת, ביקורות ענייניות חייבות להיאמר. אני לא יודע על מה השופט מדבר באומרו שיש קמפיין תקשורתי נגדו.

הפרקליטות צדקה כשפנתה אליו וביקשה ממנו שיבהיר את הדברים. זה בסדר גמור להתערב בתיק, אבל השופט מתערב בצורה גסה בעבודת הפרקליטות. זכותו של השופט אם הוא חושב שצריך לזכות את זדורוב לעשות זאת. הבעיה היא בדרך. השופט קולה ושופט נוסף בהרכב בחרו בדרך לא דרך. אפשר לגעור בתובע, אבל יש דרך.

הערת השופט לפרקליטות שיביעו בו אמון או שיבקשו לפסול אותו גם לא במקומה. זה סקר בטוויטר? יש תיק, תנהל.

גורמים בכירים בפרקליטות אומרים היום כי אמירות השופט מצדיקות הבהרה מצידו. כרגע, אין כוונה מצד הפרקליטות להגיש בקשה לפסול את השופט קולה. הם אומרים כי אם הוא לא מסוגל להתמודד, שיפרוש. "לא עשינו שום קמפיין", אומרים הגורמים. "אנחנו שומרים על כבוד בית המשפט".