התקריות האלימות ביצהר – כרוניקה ידועה מראש • פרשנות

כבר שנים שהממשלה מביעה זעזוע, ראשי ההתנחלויות משחררים גינוי והרמטכ"ל משותק מפחד ומדבר על חציית קו אדום. אבל כמו בכל פעם, הכלבים נובחים והשיירת עוברת – עד הפעם הבאה

זמן צפייה: 01:23

מקרי האלימות של מתנחלי יצהר כלפי כוחות הביטחון או הפלסטינים המתגוררים בשכנות אליהם אינה חדשה, וגם התגובה אליהם כבר הפכה לכרוניקה ידועה מראש.

ביוני 2013 בעקבות גל פשעי השנאה המכונים "תג מחיר" שהמוקד שלו היה ביצהר התכנס הקבינט לדיון חירום. שר הביטחון משה יעלון, שרת המשפטים ציפי לבני, השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ', ראש השב"כ, מפכ"ל המשטרה והיועץ המשפטי לממשלה תמכו בהכרזה על המתנחלים הקיצונים המכונים "נוער הגבעות" כארגון טרור.

עוד בחדשות 13:

תקרית אלימה נוספת ביצהר: מתנחלים זרקו אבנים לעבר לוחמי מג"ב

הרמטכ״ל גינה את התקיפות ביצהר; בישוב דורשים מהנערים לעזוב

אירועי האלימות ביצהר: "נחצה פה קו אדום, לא נעבור לסדר היום"

מפקד פיקוד מרכז, מפקד אוגדת יהודה ושומרון ומפקד החטיבה המרחבית ''שומרון''
מפקד פיקוד מרכז, מפקד אוגדת יהודה ושומרון ומפקד החטיבה המרחבית ''שומרון'' | צילום: דובר צה''ל

המתנגד הבולט למהלך היה ראש הממשלה בנימין נתניהו. בשל שיקולים פוליטיים קואליציוניים, נתניהו ריכך את ההחלטה שהגדירה את אותם קיצונים רק כ"התאחדות בלתי מותרת".

שנה לאחר מכן פרץ גל פשעי שנאה נוסף באזור, שוב התקיים דיון חירום באותה מתכונת, ומערכת הביטחון רצתה להכריז על נוער הגבעות כארגון טרור – ונבלמה. כך היה גם לאחר רצח משפחת דוואבשה בדומא, וביולי 2018 כשמתנחלים יידו אבנים ופצעו שוטרת מג"ב – אפילו לא התקיים דיון חירום.

תגובת הממשלה לאלימות המתנחלים הקיצוניים הפכה לריטואל קבוע. מתנחלים קיצונים פועלים באלימות, פעם נגד פלסטינים ופעם נגד חיילים. הממשלה מביעה זעזוע, ראשי ההתנחלויות לעיתים מגנים, אלוף פיקוד מרכז והרמטכ"ל שמשותקים מפחד מדברים על "קומץ" ועל חציית קו אדום – אבל הכלבים נובחים והשיירה עוברת – עד הפעם הבאה.

הצהרת ראש הממשלה נתניהו
הצהרת ראש הממשלה נתניהו | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר הערב, השליכו כעשרה מתנחלים המתגוררים סמוך ליצהר אבנים לעבר לוחמי משמר הגבול, שהובאו לגזרה כדי לתגבר את הכוחות בשל רצף האירועים האלימים. הלוחמים השליכו שני רימוני הלם על המתפרעים, ואלה נמלטו. לא נערכו מעצרים. זאת, לאחר שמוקדם יותר היום אירעה תקרית דומה נוספת, שבמהלכה השליכו מתנחלים אבנים על הכוחות באותו אזור. הלוחמים הגיבו בירי גז מדמיע.

בתוך כך, במהלך החג הוחלט במערכת הביטחון להכריז על גבעת "קומי אורי", שממנה נזרקו האבנים בתקרית אתמול, שטח צבאי סגור. משמעות הדבר היא שלמעט תושבי המקום, אין אפשרות להגיע למקום. בפעם האחרונה שהוטל שטח צבאי סגור הייתה ביוני 2018, לאחר פציעתה של לוחמת מג"ב באותו אזור.