הזינוק של בן גביר הוא הדאגה של נתניהו

למרות קמפיין הגוועאלד שאם תקום ממשלת ליכוד, נתניהו ימנה את יו"ר עוצמה יהודית לשר לביטחון פנים, הם שוכחים את ההיסטוריה של ראש הממשלה לשעבר שבכל ממשלה שהקים – הוא העדיף "עלה תאנה" מהמרכז-שמאל. צלילה לדפי ההיסטוריה • דעה

זמן צפייה: 04:52

סקר חדשות 13 שפורסם אמש (ראשון) שימח בעיקר אדם אחד. איתמר בן גביר שמו. האיש, ששרף קולות בסבבי הבחירות הראשונים עד שהתאחד עם הציונות הדתית ובצלאל סמוטריץ' ונכנס לכנסת, מוצא עצמו כעת עם סקר שבו הוא מביא יותר מנדטים מסמוטריץ'.

בתרחיש הזה בסקר, הגוש המזוהה עם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו זוכה ב-60 מנדטים, קרוב קרוב למספר שכל כך מחכים לו בימין – 61. אין ספק שהמספרים הללו יביאו להקשחת עמדותיו של בן גביר מול שותפו סמוטריץ' במשא ומתן על הרכב הציונות הדתית בבחירות הקרובות, אלא שהזינוק של בן גביר הוא בדיוק הסיבה לדאגה אצל נתניהו, רק שנתניהו לא יאמר זאת.

יריביו של נתניהו כבר פצחו, עוד לפני פיזור הכנסת, בקמפיין שבמסגרתו הם מזהירים שנתניהו ימנה את בן גביר לשר לביטחון פנים. יכול להיות שזה מה שיקרה, אבל ההיסטוריה מלמדת שנתניהו בסופו של יום לא מאמין בממשלה על טהרת הימין בלבד ותמיד מכניס סוג של "עלה תאנה" לממשלתו מהמרכז-שמאל.

לא מאמינים? הנה צלילה להיסטוריה. שנת 1996, ממשלת נתניהו הראשונה, ובין מרכיביה הייתה "הדרך השלישית" של אביגדור קהלני, סיעה שהוקמה על פני פורשים מ...מפלגת העבודה. ממשיכים: שנת 2009 ונתניהו שוב ראש ממשלה ושותפו? לא אחר מאשר אהוד ברק שמתמנה לתפקיד שר הביטחון.

בנימין נתניהו אהוד ברק
היריבים שהפכו לשותפים בממשלה. נתניהו וברק ב-2012 | צילום: פלאש 90

שנת 2013. השותפה הראשונה שמכניס נתניהו לממשלתו? ציפי לבני. זוכרים אותה? בימין סימנו אותה כשמאל קיצוני. נתניהו מצרף אותה וממנה אותה ללא פחות משרת המשפטים רחמנא ליצלן. בהמשך נולדה ברית האחים המפורסמת של בנט מהימין ולפיד שאינו ימין ומי שכיום עומד בראשות ממשלת המעבר מונה על ידי נתניהו לשר האוצר.

בנימין נתניהו ציפי לבני
נתניהו ולבני ב-2013 | צילום: פלאש 90

אחרי שנתיים מוקמת ממשלת נתניהו הרביעית ומפלגת כולנו של משה כחלון, שזכתה ב-10 מנדטים, היא חלק מקואליציית נתניהו. אמנם כחלון ליכודניק בעברו, אבל במפלגת השלטון מיהרו לצייר אותו כשמאל בשל התנגדותו לחוקים בנושא מערכת אכיפת החוק ומערכת המשפט וגם לא כל חברי מפלגת כולנו היו בהכרח מזוהים עם הימין.

הפעם האחרונה הייתה בממשלה הפריטטית הראשונה של נתניהו עם יו"ר כחול לבן בני גנץ. אותו גנץ שכונה בשלושה קמפיינים של הליכוד כ"שמאל, חלש" ואנשים כמו ניסנקורן ושוסטר שקשה לומר עליהם שהם ימין. גם מפלגת העבודה, עם עמיר פרץ ואיציק שמולי, ישבה באותה ממשלה.

נתניהו וגנץ חתמו על הסכם ממשלות אחדות
נתניהו וגנץ לאחר שחתמו על ההסכם המשותף ביניהם

זו ההיסטוריה ואלה העובדות. האם תקום ממשלת ימין מלא מלא? נראה אחרי הבחירות, אבל נתניהו, שהבטיח ריבונות ביהודה ושומרון, זה אותו נתניהו שנאם על פתרון שתי המדינות בבר אילן. זה אותו נתניהו שהבטיח למוטט את שלטון חמאס, אבל העביר מזוודות של דולרים. זה אותו נתניהו שאומר כל הזמן שיקים ממשלת ימין על מלא, אבל הוכח בספרי ההיסטוריה שהוא לא עושה את זה – ולהערכתי גם לא יעשה.