מקרון התמקד באוקראינה – והאזרח הצרפתי העניש אותו

לה פן קיבלה פי 10 מושבים משהיו למפלגתה מהימין הקיצוני, היריב משמאל הפך לגדול באופוזיציה והנשיא המכהן ייאלץ בכהונתו המחודשת להעביר רפורמות ללא רוב – בדומה לישראל. והאם יהודי צרפת יושפעו? פרשנות

זמן צפייה: 02:40

"הסטירה" - זו הכותרת שקיבל נשיא צרפת עמנואל מקרון מהעיתון "ליברסיון" המזוהה עם השמאל. גם בעיתונות הימנית לא מוותרים לנשיא, כש"לה-פיגארו" מכנה את הנשיא - "ראש מדינה שאינו מסוגל למשול". למעשה, הקונצנזוס העיקרי שהצליח לייצר הפוליטיקאי, הממוקם היטב במרכז, הוא הניסיון של שני הצדדים הפוליטיים לפגוע בו.

הבוקר (שני) התעוררה צרפת לדרמה פוליטית שהרפובליקה החמישית לא ראתה מעודה. חודשיים אחרי הבחירות לנשיאות ובתום הסיבוב השני לאסיפה הלאומית, הפרלמנט הצרפתי, איבד הנשיא המכהן את הרוב שהיה לו בקרב המושבים.

לאחר הבחירות הקודמות לאסיפה בשנת 2017 החזיק מקרון יותר מ-300 מתוך 577 מושבים – מה שאפשר לו רוב מוחלט. ב"רעידת האדמה הפוליטית", כפי שהגדיר "לה זקו" - העיתון הכלכלי המוביל בצרפת, כעת הוא נותר עם 245 בלבד. מזכיר מדינה מזרח-תיכונית כלשהי.

מארין לה פן, מנהיגת מפלגת הימין הקיצוני ''האיחוד הלאומי'', צרפת
הכפילה את כוחה בפרלמנט פי 10. לה פן | צילום: רויטרס

המכה הקשה הגיעה חודשיים בלבד לאחר בחירתו מחדש לנשיאות, והיא הצבעה של חוסר אמון. כמה גדולה הביקורת של הבוחר על הנשיא? בבחירות האישיות הללו הודחו במחוזות שלהם שלושה משריו – הבריאות, איכות הסביבה והים. נשיאה היוצא של האסיפה, ריצ'רד פרנד, ושר הפנים לשעבר כריסטוף קסטנר – איבדו גם הם את מקומם. גם ראש הממשלה, אליזבת בורן, שמינה מקרון רק לפני כמה שבועות, קיבלה במחוז הבחירה שלה רק 52% מהקולות, כשמולה מתמודד סטודנט בן 22.

כשהתקשורת הצרפתית בוחנת את הסיבות לנפילה הגדולה מדברים שם על התחושה של הצרפתי ברחוב, שהממשל לא רואה אותו. במהלך כל הקדנציה נשמעו קולות רבים של חוסר שביעות רצון מהטיפול באתגרים הפנימיים של החברה הצרפתית. ראו ערך: מחאת האפודים הצהובים. כעת, דווקא בזמן הקמפיין, החליט הנשיא להתמקד במלחמה באוקראינה, במקום להשקיט את כעסו של העם - והוא שילם על כך.

המרוויחים הגדולים מהבחירות הללו הם הקיצונים. מימין, מרין לה-פן טרפה את הקלפיות וזינקה משמונה מושבים ל-89. ומשמאל ז'אן-לוק מלנשון, שאמנם סיים את הבחירות לנשיאות במקום השלישי, אבל הצליח להפוך את השמאל לגוש האופוזיציה הגדול ביותר באסיפה הלאומית עם 135 מושבים.

ז'אן לוק מלנשון, מנהיג קואליציית השמאל והירוקים ''NUPES'', צרפת
הפך למפלגה הגדולה באופוזיציה.מנהיג השמאל ז'אן לוק מלנשון | צילום: רויטרס

איך המצב הקשה של הנשיא על צרפת? אפשר להסתכל על ישראל ולהבין לבד. מקרון יתקשה מאוד לפתור את הנושאים המורכבים שעומדים לפתחו – רפורמה בפנסיה, יוקר המחיה, תקציבי החינוך ובתי החולים ועוד. ישראל עלולה לסבול מהיחלשות ידידה הטוב באליזה, שמאתגרים אותו יריבים משני הקצוות.

ארמל חיים
ארמל חיים | צילום: טל זליקוביץ'

את השינוי הצפוי ליהודי צרפת אפשר לראות מתגובת הקריף, ארגון הגג של יהודי צרפת: "הקיצוניים מכל הקצוות, מתווספים ל-53.77% מהאזרחים שלא הצביעו, חייבים להתרכז בעיקר. הפתרון הטוב ביותר, הוא להתאחד כולנו נגד הקיצוניות המסוכנת הזו".

ארמל חיים היא מומחית לתקשורת בינלאומית, ילידת צרפת

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com