בועת ההיי-טק: נכשלת במבחן? קבל עשרות אלפי שקלים

לא מעט מועמדים מגיעים לריאיונות עבודה בהיי-טק הישראלי עם דרישות שכר מוגזמות שכלל לא תואמות את התפוקה שתקבל החברה מאותו מועמד. זה לא מונע מחברות לקבל את הדרישות. החברה נפגעת – וגם המועמד. יש דרך לתקן את התופעה • דעה

 הייטק סטארטאפ
אילוסטרציה | צילום: Envato Elements

בימים אלו אנחנו מגייסים הרבה. חלקם מפתחים, חלקם אנשי סייבר הגנתי וחלקם אנשי סייבר התקפי. במעט מאוד מקרים מגיעים אלינו מרואיינים מדהימים, עם יכולות גבוהות וצניעות מקצה לקצה. במקרים רבים משמעותית, הדברים שונים. אלו גרמו לי לפרסם את שרשור בטוויטר המביע את התסכול, הן בצד המראיין והן בצד המרואיין.

לדעתי הציפייה היא להתאים את הריאיון למרואיין. התהליך בנוי בצורה שבה המראיין נדרש לבחון את המועמד על ידי שאלות מובילות סביב הניסיון שלו וכמה עמוק הוא מבין את הדברים שעשה עד כה במהלך הקריירה. עולם הסייבר השתנה מאוד והריאיונות אינם קונבנציונליים.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1602222106' autoplay='0' credit='' desc='מהפכת העובדים. הסדרה של אודי סגל' poster='' kid='1_1lxh9j64' duration='656']

קבלה לעבודה בחברת Apple, שמכילה פרוטוקולים וביורוקרטיות, אינה דומה לקבלה לעבודה בחברת סטארט-אפ ישראלית. גם בגלל הביקוש הגבוה וגם הצורך של החברה בגידול מהיר. אלו הביאו את המועמד להתחיל בשכר גבוה משמעותית לעומת שנים קודמות. המילים "8200", "מגשימים", "גאמא" וכדומה יכולות להביא את המראיין להתרשמות גבוהה יותר וזו תחזק את מעמדו של המועמד.

אבל מהי הטעות? מועמדים רבים מגיעים עם יחסי ציבור ענפים, חיזוק ממעגלים קרובים והוכחות בשטח כי ניתן לבקש 30,000 שקל לעבודה ראשונה בתחום ו-50,000 שקל לעבודה שניה. המקרה קרה לנו לא פעם ולא פעמים, אלא עשרות. המועמד, לצערי, לא מניד עפעף לנוכח העובדה שהוא לא ענה נכון על 80% מהשאלות, רובן בסיסיות מאוד, ובסיום השיחה דורש שכר שכמובן אינו תואם את התפוקה שהחברה תקבל.

לצערי הרב, חברות עדיין טועות ומגייסות את המועמדים בשכר אסטרונומי וטייטלים מפוצצים, שבסופו של יום גורמים לסיטואציה שלא רק פוגמת בחברה, אלא גם במועמד עצמו. נסיקה גבוהה מדי עלולה להביא לאכזבה קשה והרגשת תסכול, שכן מועמד עלול להגיע למשרה לאחר שנחשב כמומחה בחברה הקודמת ללא שום הצדקה.

עידו נאור
עידו נאור | צילום: צילום: ניר סלקמן

הפתרון פשוט. אני ממליץ למראיינים לבחון טוב את המועמד ללא כל קשר לקרדיטים שלו. מהצד של המועמד, אני ממליץ לחפש מקום עבודה שמכיל אנשים טובים יותר ממנו ולאו דווקא להיות "כוכב עולה" בתחילת הדרך. תמיד יהיה מקום שבו אפשר למצוא אתגרים. מעבר לזה, חשוב לחפש דווקא את הביקורת הבונה ופחות טפיחות על השכם, ככה מועמד יוכל לקבל פידבק אובייקטיבי ואמיתי לגבי היכולות שלו.

עידו נאור הוא המנכ"ל והבעלים של חברת Security Joes המתמחה בניהול משברי סייבר והפעלת צוותי תגובה בחירום

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news@gmail.com