החוק שנועד לטפל בבעיית האלימות במשפחה ולא רק בסימפטומים

הצעת החוק שאושרה השבוע בכנסת קובעת כי בן זוג אלים שהוצא נגדו צו הרחקה יעבור טיפול בתום תקופת ההרחקה. חוות הדעת תאפשר לשופטים להעריך מסוכנות וכך למנוע את מקרה האלימות הבא שעשוי להסתיים אף ברצח

אלימות
אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

השבוע הורשע מקסים טל ברצח אשתו מריה בקריית ביאליק לפני כשנתיים. הרצח אירע למרות שמריה התלוננה במשטרה על אלימות. היא קיבלה נגדו צו הרחקה למשך חודש ומעט אחרי סיום תקופת ההרחקה בן זוגה חזר הביתה, מימש את איומיו ורצח אותה. מוות מיותר שאולי היה ניתן למנוע.

למרבה הצער, לא מדובר כאן במקרה בודד, אלא דוגמה לתסריט בלהות שחוזר שוב ושוב, שממחיש עד כמה החוק הישראלי לא הצליח עד היום לתת מענה לבעיות של אלימות במשפחה: אישה מתלוננת למשטרה על אלימות מצד בן זוגה. בית המשפט מוציא לגבר צו הרחקה לחודש. לאחר תום תקופת ההרחקה, אותו גבר, עם אותן בעיות של אלימות ושליטה בכעסים, חוזר הביתה לבת זוגו וממשיך להיות אלים, לעתים עד מוות.

אלימות במשפחה היא תופעה שחוצה מגזרים, שעוברת מדור לדור. פעמים רבות ילד שראה את אביו מכה את אמו, יתפוס את ההתנהגות המזוויעה הזו כנורמטיבית וינהג באלימות כלפי אשתו אחרי שיגדל ויינשא בעצמו.

על מנת לשבור את המעגל הזה לא מספיק להרחיק אדם מביתו לזמן קצר. יש צורך בטיפול רגשי-התנהגותי שישנה את דפוס ההתנהגות השלילי הזה מן השורש. זה בדיוק מה שטענה ח"כ עאידה תומא סלימאן מהרשימה המשותפת, שהגישה לכנסת תיקון לחוק לענייני משפחה יחד עם ח"כ איימן עודה וח"כ עופר כסיף.

התיקון לחוק שאושר השבוע מבטיח שבן הזוג האלים הנמצא בתקופת הרחקה יעבור טיפול. מדובר בחקיקה חשובה שיש בכוחה לתת מענה אמיתי לבעיה כאובה. בשונה מהמצב שהיה קיים עד כה, החוק לא מטפל רק בסימפטומים, אלא בבעיה עצמה. אם עד היום ניתנו צווי הרחקה לגברים או פינו נשים למקלט לנשים מוכות, על פי התיקון החדש, מטפלים במחולל הבעיה – הגבר עצמו.

על פי החוק, שייכנס לתוקפו בעוד 6 חודשים, אדם שהוצא נגדו צו הרחקה בגין אלימות במשפחה יישלח להערכה על ידי עובד סוציאלי מגייס ומעריך, שיאבחן את הגבר ויתאים עבורו את המסגרת הטיפולית המתאימה. התקציב להפעלת המערכת הטיפולית יגיע ממשרד הרווחה.

עו''ד הילה וינטרוב
עו''ד הילה וינטרוב | צילום: מיכל קושרוב

בית המשפט יקבל מהגורם המטפל דיווח על התקדמות הטיפול. מידע זה יאפשר לשופט להעריך את מסוכנותו של בן הזוג האלים במהלך הדרך. אם בית המשפט מחליט שלא לשלוח לטיפול, עליו לנמק מדוע בחר לקבוע כך מטעמים מיוחדים.

זהו צעד חשוב ומבורך בדרך לשבירת מעגל האלימות במשפחה בישראל וכולי תקווה שענייני תקציב וביורוקרטיה לא יעכבו את יישומו של חוק חשוב זה.

עו"ד הילה וינטרוב מתמחה בדיני משפחה

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news@gmail.com