ההצבעה באו"ם - סטירת לחי מצלצלת

אודי סגל מסביר מדוע זו לא רק החלטה מדינית מדאיגה, אלא סגירת חשבון של ממש בין אובמה לנתניהו בתום 8 שנים של מחלוקות

החלטת מועצת הביטחון של האו"ם - והעובדה שארה"ב לא הטילה וטו - היא סטירת לחי מצלצלת לנתניהו ולמתנחלים. הנשיא אובמה סוגר חשבון אחרי 8 שנים של יחסים עכורים, אחרי הרבה מאוד עימותים עם ראש הממשלה, וברגע האחרון לפני שהוא מעביר את המושכות לטראמפ - הוא החליט לסגור חשבון עם ישראל ועם נתניהו.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

אובמה הפר את ההבטחה שהוא והאמריקנים נותנים כבר שנים: לא ניתן לקבל החלטות חד צדדיות נגדכם במועצת הביטחון. הסיכום של ארה"ב היה "אנחנו יכולים שלא להסכים, אבל באו"ם לא נאפשר לרוב האוטומטי לעשות החלטה חד צדדית נגד ישראל"; הפעם ארה"ב אפשרה זאת. זו הסיבה שנתניהו מדבר על כך שהייתה פה קנוניה ושהפקירו את ישראל, הוא מדבר על תחושה אמיתית, ויש שיגידו שנתניהו גם קנה זאת ביושר.

אבל אובמה העביר פה מסר לא רק לישראל אלא גם לנשיא הנבחר דונלד טראמפ. ספק אם אובמה היה מאפשר מהלך כזה אם קלינטון הייתה מחליפה אותו. במילים אחרות, ייתכן שאובמה עשה זאת כמצבה להליך השלום הקורס שהוא הוביל ולעובדה שהוא משוכנע שטראמפ לא יוכל לעשות הליך מדיני חלופי. כך אובמה מפריע לו במהלך האחרון שלו מול כל אומות העולם באמירה שלו נגד ההתנחלויות.

מה השלכות החלטה? ועצת הביטחון (רויטרס)
מה השלכות החלטה? ועצת הביטחון (רויטרס)

אובמה רצה להכניס משהו למורשת שלו, אבל אם זו המהות שלו היא די עלובה. במשך 8 שנים הוא לא הצליח כנשיא להביא לתזוזה במו"מ בין ישראל לפלסטינים, ולמרות שניסה הוא נכשל פעם אחר פעם, עד שלבסוף הרים ידיים. הוא אפשר את ההחלטה הזו, שאומרת שיש הבחנה בין ישראל ולבין השטחים שנכבשו ב-1967. כלומר, מועצת הביטחון החליטה החלטה נגד מדיניות ההתנחלות, קוראת להפסקה מוחלטת של ההתנחלויות בכל מקום - וכוללת בתוך מושג "ההתנחלויות" את כל השטח - כולל ירושלים על שכונות כמו גילה, ואפילו את הכותל המערבי.

המשמעות המדינית: ניצחון לפלסטינים

בישראל רואים בהחלטה הזו החלטה קשה שתעודד הרבה מאוד תופעות קשות מבחינתה. כך למשל, היא תהווה דלק לתנועות החרם כמו ה-BDS, אבל המשמעות המעשית של ההחלטה היא מוגבלת. ההחלטה הזו היא בעיקר הצהרתית - הצהרה שאומרת שהעולם קובע שההתנחלויות אינן חוקיות.

להצהרה הזו יכולה להיות השלכה עקיפה על תביעות נגד ישראל בבית הדין בהאג, זה יכול לעודד מהלכים של סנקציות וחרם כי ההחלטה קוראת למדינות השונות לעשות הפרדה מוחלטת בין ישראל לשטחים שנכבשו ב-1967, כלומר לא להכיר בכך שאותם שטחים מהווים חלק מישראל. כדי שההחלטה תוכל להפוך לסנקציות על ישראל, יצטרכו במועצת הביטחון לקבל החלטות נוספת - אלא שבעוד כחודש ייכנס לבית הלבן דונלד טראמפ, שלפי הצהרותיו לא יקדם הצעות כאלו.

אודי סגל
אודי סגל

משמעות נוספת של ההחלטה היא המשמעות המדינית. העולם אומר לישראל שאם היא מנסה לקדם פתרונות שונים או מהלכים חלופיים - כמו מהלכים חד צדדיים של סיפוח או אזרוח - העולם לא נמצא שם, העולם נשאר עם החלטת שתי המדינות לשני עמים וההחלטה הזו היא החלטה שמסמלת את העובדה שאין פתרון אחר מלבד מדינה פלסטינית והסכם עם מדינת ישראל.

השלכה מדינית הנוספת היא כמובן הניצחון הפלסטיני. הפלסטינים השפילו את נתניהו ואת ישראל ואותתו -"העולם איתנו. אתם חושבים שאתם יכולים לעשות עניינים עם טראמפ, אבל אנחנו מאותתים שהעולם איתנו בדרישה הצודקת שלנו להקמת מדינה ריבונית פלסטינית ביו"ש". הפלסטינים קיבלו היום חיזוק לעובדה שלא כדאי להם לבוא למו"מ ישיר עם ישראל, שהם יכולים להגיע להחלטות נגד ישראל בזירות בינלאומית - ושיש להם מסלול חלופי.