יירוט המטוס האוקראיני בשוגג – עדות לבהלה של איראן • פרשנות

בצל חיסול בכיר משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, נכנס המשטר בטהראן לכוננות גבוהה – וידם של כוחות הביטחון הייתה קלה על ההדק. כתוצאה מכך, ככל הנראה, הופל המטוס שהיה בדרכו לקייב

זמן צפייה: 00:43

חיסול סולימאני: יירוט המטוס האוקראיני השבוע הוא עדות להיסטריה ששררה בצמרת האיראנית לאחר הירי לעבר שגרירות ארצות הברית בבגדד – ואת המחיר שילמו 176 הנוסעים שהיו על מטוס הבואינג 737 שעשה את דרכו לכיוון קנדה.

המשטר בטהראן נכנס לכוננות גבוהה – והורה למערכות ההגנה האוויריות לפתוח באש לעבר כל גורם בלתי מזוהה בשמי המדינה, מתוך החשש הכבד לתגובה אמריקנית.

עוד בחדשות 13:

איראן הזהירה את נסראללה: "ייתכן שאתה הבא בתור"

איראן מתעקשת: המטוס האוקראיני לא התרסק כתוצאה מפגיעת טיל

גורמים בארה"ב: המטוס האוקראיני הופל מפגיעת טיל נ"מ איראני

Debris Of A Plane Belonging To Ukraine International Airlines, That Crashed After Taking Off From Iran's Imam Khomeini Airport, Is Seen On The Outskirts Of Tehran
זירת התרסקות המטוס האוקראיני, בואינג 737, בטהראן | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום ערכו נציגי רשות התעופה של איראן מסיבת עיתונאים, והתעקשו כי אינם אחראיים להפלת המטוס האוקראיני. "המטוס לא נפגע מטיל", נמסר. "הייתה אש במטוס לפני שהוא התרסק. הטייס יצר קשר עם מגדל הפיקוח כדי לחזור, אבל לא הספיק. אנחנו נלמד את הנתונים מהקופסה השחורה, אבל לא טיל פגע במטוס".

בתוך כך, המשנה לשר ההגנה הרוסי אמר היום כי "כרגע אין מספיק ראיות כדי להאשים את האיראנים בהתרסקות המטוס". כמו כן, נציגים מארצות הברית, קנדה וצרפת יגיעו לטהראן על מנת להשתתף בחקירת האירוע, ויצטרפו למומחים האוקראינים שכבר נמצאים ברפובליקה האסלאמית. חברת התעופה לופטהנזה הודיעה כי היא משהה את טיסותיה לטהראן בעקבות המצב הביטחוני המעורפל.

בד בבד, שר החוץ האמריקני מייק פומפאו שוחח עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, והציע את עזרתו בפרשה. זלנסקי הצהיר: "המידע שקיבלנו מארה"ב מסייע לחקירה", ושר החוץ האוקראיני מסר כי "נחליט יחד עם איראן איפה תנותח הקופסא השחורה. אוקראינה תבקש פיצויים אם יתברר שאכן מדובר בטיל שהפיל את המטוס".

זירת התרסקות המטוס האוקראיני, בואינג 737, בטהרא
זירת התרסקות המטוס האוקראיני, בואינג 737, בטהראן | צילום: רויטרס

ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, התייחס אמש להתרסקות המטוס האוקראיני, ואמר כי למדינתו יש מודיעין לפיו טהראן יירטה את המטוס, והוסיף כי ייתכן ומדובר בטעות. כזכור, המטוס שהמריא מטהראן היה בדרכו לאוקראינה, ומשם אמור היה להמריא בטיסת קונקשן לקנדה.

"דיברתי עם זלנסקי מוקדם יותר היום והבעתי את תנחומיי, הוא אמר לי שאוקריאנה פועלת על מנת לבצע חקירה יסודית בעניין", ציין טרודו. "הקנדים רוצים תשובות, אני רוצה תשובות והממשלה לא תנוח עד שנשיג זאת". "האיראנים אמרו שהם רוצים לשמור את הקופסאות השחורות באיראן, אבל החוקרים האוקראינים יקבלו גישה מלאה אליהן", הוסיף.

Canada's Pm Trudeau Attends A News Conference In Ottawa
ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו | צילום: רויטרס

באיראן מיהרו להכחיש את דברי טרודו. דובר הממשלה האיראנית, עלי ראביי, אמר כי "כל הדיווחים על יירוט המטוס הם חלק מלוחמה פסיכולוגית כלפי איראן. כל המדינות שאזרחיהן היו על המטוס מוזמנות לשלוח נציגים ולעבור ביחד עם נציגי חברת בואינג על תוכן הקופסאות השחורות".