חיסול אל-בגדאדי: ההישג הראשון של טראמפ בזירה הבינ"ל • פרשנות

אחרי שורה של מכות שקיבל נשיא ארה"ב, בהן הביקורות הקשות על הנסיגה מטורקיה, אי פריצת דרך מול איראן והליך ההדחה שנפתח נגדו - לראשו של מנהיג דאע"ש יש עבורו חשיבות גדולה במיוחד

זמן צפייה: 06:26

חיסולו של מנהיד שאע"ד אבו בכר אל-בגדאדי מהווה ניצחון משמעותי וראשון עבור נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, לפחות בחודשים האחרונים, אחרי שורה של מכות שקיבל. בהן, ביקורת חריפה בהקשר של הנסיגה מסוריה כולל מסנאטורים רפובליקנים, קרב הדחה קשה שמתנהל נגדו, ואי פריצת דרך מול איראן וצפון קוריאה. אבל כעת - טראמפ הצליח להביא משהו, הוא הביא את הראש של אל-בגדאדי והחשיבות של זה היא אפילו גדולה יותר.

הציבור האמריקני יודע לזהות אויב. הם זיהו באל-בגדאדי יריב, היריב הזה חוסל, וטראמפ הביא את הראש. על חיסולו של בן-לאדן אובמה הכריע את הבחירות לנשיאות בשנת 2012. אל-בגדאדי הוא אמנם לא בן לאדן, אבל זה בהחלט משמעותי עבורות והרפובליקנים מקווים שזה יסייע לו גם בקרב ההדחה, וגם בכלל.

שאלה גדולה שנותרה היא האם הייתה עסקה בין ארדואן לבין טראמפ באותה שיחת טלפון שבה טראמפ איפשר לו להיכנס לסוריה.

תיעוד מהמקום שבו נטען כי חוסל אבו בכר אל-בגדאדי
תיעוד מהמקום שבו נטען כי חוסל אבו בכר אל-בגדאדי | צילום: חדשות 13

המנהיג חוסל - אבל הרעיון לא | פרשנות, צבי יחזקאלי

מנהיג דאע"ש אמנם חוסל במבצע מרשים, אבל לא מדובר בארגון של מנהיג אחד. אל-בגדאדי הוא אכן החליף הראשון שטבע את המונח שהמון מוסלמים חולמים עליו – מדינה אסלאמית, וזה יאמר לזכותו. הוא הלך ונעלם בזכות האמריקנים, אבל דאע"ש עדיין נשאר בשטח. שלוחת דאע"ש בסיני לדוגמה עדיין מוציאה לפועל המון פעולות טרור במצרים, יש גם בתימן שלוחות ובאפריקה וכמובן באפגניסטן.

אבו באכר אמנם נעלם – הרעיון נשאר והוא ימשיך. אמנם פחות במערב כי המערב התמגן, אבל צריך להמתין ולראות מה קורה הלאה. הוא ידע שבאיזשהו שלב יגיעו אליו ולכן הוא השאיר צבא. ויש עוד בשורה לא טובה - מכל האזורים שאל-בגדאדי נעלם מהם בין סוריה לעיראק, נכנסו איראנים ושיעים - ועבור ישראל הם צרה גדולה לא פחות. אל-בגדאדי היה כאב ראש של מדינות ערב, הכאב ראש לא הלך כי אסלאם קיצוני הוא חלק מתפיסת האסלאם עצמה. הבעיה של דאע"ש נשארה, ולנו כישראלים אפשר לומר – היה עדיף את אבו בכר כשכן ולא את נסראללה.

אבו בכר אל-בגדאדי, מנהיג דאע''ש
אבו בכר אל-בגדאדי, מנהיג דאע''ש | צילום: טוויטר

כזכור, לאחר דיווחים הלילה לפיהם מנהיג דאע"ש חוסל במבצע אמריקני בצפון סוריה, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נאם בבית הלבן ואישר את הדברים: "אמש, ארצות הברית עשתה צדק עם הטרוריסט מספר אחד בעולם, אבו בכר אל-בגדאדי מת". עוד אמר נשיא ארה"ב כי אל-בגדאדי "מת לאחר שרץ לתוך מנהרה ללא מוצא, כשהוא בוכה, צורח וזועק. הוא מת כמו כלב, כמו פחדן".

"ארה"ב חיפשה אותו במשך שנים ארוכות", המשיך טראמפ, "תפיסתו הייתה העדיפות העליונה של הממשל שלי. הכוחות המיוחדים ביצעו פעולה מסוכנת בשעת ליל והצליחו במשימתם. הם היו מדהימים. המתחם פונה לגמרי באותה עת, 11 ילדים פונו מהבית ולא נפגעו. מי שנותר היו אל-בגדאדי ושלושה מילדיו שהוא גרר איתו למוות ודאי. הכלבים שלנו רדפו אחריו, הוא הדליק את חגורת הנפץ שלו והרג את עצמו ואת שלושת ילדיו". טראמפ ציין גם כי שתי נשים מתו במהלך המבצע וסיפר: "היו שתי נשים שלו שלבשו חגורות נפץ שלא התפוצצו. היה קושי רב משום שהן היו עם חגורות נפץ עליהן".