לאחר יום מתוח: ישראל ניצבת מול גל של פיגועי יחידים • פרשנות

שרשרת האירועים שהתרחשה ביממה האחרונה מזכירה את רצף פיגועי הבודדים ב-2015 - מחבלים ללא רקע דתי או אידיאולוגי. מיגור התופעה יתאפשר ע"י בידול האוכלוסייה הפלסטינית ממחוללי הטרור

זמן צפייה: 02:33

גל הפיגועים שאירע היום (חמישי) מצביע על כך ששד האלימות הפלסטיני יצא מהבקבוק - וישראל ניצבת בפתחו של גל פיגועי יחידים דומה לזה שאירע ב-2015.

מדובר במחבלים ללא רקע דתי או אידיאולוגי. הפיגוע בהר הבית היה מתוכנן – חיפאי שמגיע עם נשק, פיגוע הדריסה נראה כמו ניצול הזדמנות: מזרח ירושלמי שראה קבוצת חיילם והחליט לפגוע בהם.

הלקח מהגל הקודם הוא שאפשר לגרום לתופעה הזאת לדעוך באמצעות מדיניות מחושבת ומרוסנת - כלומר, בידול בין האוכלוסייה הפלסטינית למחוללי הטרור, באופן שמאפשר לאוכלוסייה להמשיך לחיות. זה אתגר משמעותי שעומד בפני מערכת הביטחון.

עוד בחדשות 13:

"הסתערתי על המחבל": השוטר שנפגע בפיגוע בהר הבית שוחרר לביתו

"שום פיגוע לא יעצור אותנו": חיילי גולני הושבעו בבסיס החטיבה

תושב מזרח י-ם שטיפל בחיילים שנפצעו בפיגוע: "הדת לא משנה"

זירות הפיגועים
זירות הפיגועים | צילום: איחוד והצלה, דוברות המשטרה, רויטרס

הערב שוחרר לביתו מבית החולים לוחם מג"ב רס"ר ג', שנפצע בפיגוע הירי בהר הבית. "המחבל שלף אקדח והחל לירות לעברנו מספר כדורים", שחזר רס"ר ג' את האירוע. "למרות שנפצעתי מכדור בכתף - הסתערתי עם שוטר נוסף שהיה איתי בעמדה ויחד הבאנו לנטרולו".

עוד סיפר הלוחם כי "שניות לאחר הנטרול הגיעו הרבה כוחות שפינו אותי לטיפול רפואי. אני מקווה להחלים במהירות ולחזור כמה שיותר מהר לפעילות מבצעית".

כוחות בטחון בזירה בה התרחשפיגוע בשער פייסל סמוך להר הבית
כוחות בטחון בזירה בה התרחש פיגוע בשער פייסל סמוך להר הבית | צילום: דוברות המשטרה

זמן קצר קודם לכן הודיע צה"ל כי חאלד אל-טורמאן, המחבל שביצע את פיגוע הדריסה בירושלים במהלך הלילה נעצר בתום מצוד, והועבר לחקירת כוחות הביטחון. "כוחות הביטחון ימשיכו לפעול לשמירה על הביטחון במרחב ויפעלו לסיכול ניסיונות פיגוע וללכידת מחבלים", נמסר.

המחבל, בן 24, תושב מזרח ירושלים, הוא בעל חנות פרחים בקניון הדר שבבירה - ללא עבר ביטחוני וללא שיוך ארגוני. אל-טורמאן כתב בפייסבוק כשעה לפני הפיגוע: "מצאתי את התשובות שלי". ב-19 בינואר העלה לפייסבוק צילום על רקע הר הבית, וכתב: "יש דברים בלב שאף רובה לא יכול להרוג".

בתוך כך, בכיר פלסטיני מסר לגורם מדיני ישראלי כי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן יקיים הערב הערכת מצב, ויפעל למניעת יציאת המצב משליטה.