איכות המורים לא תעלה על רמת שכרם המבישה

פערי השכר בין מורות ומורים ותיקים לבין מורות ומורים בראשית דרכם עומד על מספר בלתי נתפס של 170%. במצב שבו עבודה בתחום החינוך כרוכה בשכר ראשוני מביש, לא מפתיע שרבים מעדיפים לא לפנות לתחום ולחפש אלטרנטיבות הולמות | דעה

זמן צפייה: 16:14

כשנתיים וחצי לאחר פקיעת הסכם השכר הקודם, החל סוף סוף המו"מ בין משרד האוצר לבין הסתדרות המורים על הסכם שכר חדש. מהם האינטרסים של הציבור הרחב במשא ומתן הזה, ומה חשוב לנו כהורי התלמידות והתלמידים שייכלל בהסכם השכר החדש?

ראשית, חשוב לצמצם בהסכם השכר החדש את פער השכר בין מורות ומורים ותיקים לחדשים. פערי השכר בין מורות ומורים ותיקים לבין מורות ומורים בראשית דרכם עומד על מספר בלתי נתפס של 170%. הפער העצום הזה נובע ממבנה סולם השכר, המעניק משקל רב לוותק ולתוספות שכר הנצברות עם השנים. חשוב לנצל את חלון ההזדמנויות של הסכם השכר החדש להקטנת פערי השכר הללו, לא רק בשל העובדה שהם משקפים מבנה שכר לא הוגן, אלא בעיקר משום שיש להם השפעה שלילית על איכות המורות והמורים של הילדות והילדים שלנו.

צעירות וצעירים שצריכים לקבל החלטה על תעסוקתם העתידית בוחנים בעיקר את השכר ההתחלתי. במצב הנוכחי, שבו עבודה בתחום החינוך כרוכה בשכר ראשוני נמוך עד מביש, רבים מעדיפים לא לפנות לתחום זה ולחפש אלטרנטיבות, למרות שבמהלך השנים שכרם של עובדות ועובדי ההוראה נעשה הולם יותר.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2703222055' autoplay='0' credit='' desc='הפרק הראשון בפרויקט המיוחד - מורה ליום אחד' poster='' kid='1_z01dq7su' duration='817']

שנית, חשוב שהסכם השכר החדש יסייע בהתמודדות עם המחסור ההולך ומחמיר במורים לאנגלית, מדעים ומתמטיקה. כלכלת ישראל נשענת בעיקר על תחומי עיסוק הדורשים ידע במתמטיקה ובמדעים ויכולת של תקשורת בינלאומית בשפה האנגלית. תחומי העיסוק הללו מבטיחים את איתנותו של משק הישראלי ומציעים תנאי העסקה ושכר טובים במיוחד, ודווקא בהם מתקשים בתי הספר למצוא מועמדות ומועמדים להוראה.

הסכם השכר החדש יכול להציע למורות ולמורים תגמול דיפרנציאלי, בהתאם לתחום הדעת בו בחרו להתמחות, על בסיס היצע וביקוש. מי שיבחר להתמחות בתחום שלא חסרים בו עובדות ועובדי הוראה, כמו חינוך מיוחד או מדעי הרוח, יקבל שכר נמוך יותר ממי שיסייע לצמצום המחסור במורות ומורים במקצועות הנדרשים.

שלישית, חשוב שהסכם השכר החדש ירחיב את הגמישות שיש למנהלות ולמנהלים בהעסקתם של המורות והמורים. במצב הקיים כיום, המנהלות והמנהלים אינם יכולים לשנות את היקף ההעסקה של המורות והמורים בבית ספרם, וגם לא לתת בונוס על השקעה או הצלחה יוצאת דופן. את המורות והמורים המפוטרים ממערכת החינוך הישראלית מדי שנה בשל חוסר התאמה, אפשר למנות על אצבעות כף יד אחת, משום שפיטורין של מורה מתאפשרים רק לאחר מסלול מפרך ורב שלבים. אם תהיה בהסכם החדש גמישות רבה יותר בהעסקת המורות והמורים, יהיו למנהלות ולמנהלים כלים להבטיח איכות ותפוקות גבוהות יותר.

מחקרים מלמדים, כי מבין כל הגורמים הקשורים למערכת החינוך, הגורם המשפיע יותר מכל על הישגי התלמידות והתלמידים הוא איכות המורות והמורים. הסכם השכר החדש יכול לסייע למשוך אל מערכת החינוך את אלה שהיינו רוצים שיהיו המורות והמורים של ילדינו, ובכך לתרום להפיכתה של מערכת החינוך הישראלית לטובה ומצליחה יותר.

פרופ' חיים שקד הוא נשיא האקדמית חמדת, מכללה דתית לחינוך בשדות נגב

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news@gmail.com,