פוטין הוא היחיד שיכול לבלום את המבצע הטורקי בסוריה • פרשנות

המבצע הצבאי של ארדואן גרם לכורדים - בני הברית של המערב - לפנות למנהיגי סוריה ורוסיה כדי להתגונן מפני הנשיא הטורקי. כעת מסתמן כי הכוחות המשמעותיים באזור יהיו מוסקבה, דמשק - וטהראן

זמן צפייה: 07:16

המבצע הטורקי בסוריה: עזיבת הכוחות האמריקנים את צפון הסוריה, והמבצע הצבאי שבו פתח ארדואן באזור, שינו באופן דרמטי את מאזן הכוחות במזרח התיכון. פלישתו של ארדואן לסוריה לא נועדה לשנות את אופי המדינה הסורית – אלא לדחוק את הכורדים דרומה ולשבור את הרצף הגיאוגרפי המאיים על טורקיה.

האחרונים, בלית ברירה, פנו גם לדמשק וגם למוסקבה בניסיון להתגונן מפני הכוחות הטורקים. כעת מסתמן כי הכוחות המשמעותיים באזור יהיו רוסיה, סוריה ואיראן, ונראה כי פוטין הוא היחיד שיכול להביא להפסקת אש או בלימת הכוחות הטורקים.

עוד בחדשות 13:

טראמפ: "אאשר בקרוב הטלת סנקציות על טורקיה"

ארדואן: "נמשיך הלחימה בסוריה עד השגת הניצחון האולטימטיבי"

"חיל האוויר הרוסי הפציץ 4 בתי חולים בסוריה תוך 12 שעות"

מורדים סורים בגבול טורקיה
מורדים סורים בגבול טורקיה | צילום: רויטרס

הבוקר (שלישי) דווח ב"ניו יורק טיימס" כי שני בכירים אמריקנים מסרו כי גורמים במשרד האנרגיה והביטחון האמריקנים בוחנים את האפשרות לפינוי 50 נשקים גרעיניים טקטים שאוחסנו בטורקיה, בבסיס חיל האוויר אינצ'רליק תחת השגחת ארצות הברית. אינצ'רליק ממקום כ-400 מטרים מהגבול עם סוריה.

בתוך כך, סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, הודיע במהלך הלילה כי יסע בקרוב לטורקיה על מנת לדון במצב בסוריה. פנס הוסיף כי הנשיא טראמפ ביקש מעמיתו הטורקי ארדואן הפסקת אש מיידית במדינה, ומנגד שוחח גם עם קצין כורדי בכיר.

אמש, הודיע טראמפ כי יאשר הטלת סנקציות על טורקיה, בשל פלישתה לצפון סוריה. עוד הודיע טראמפ כי אלף החיילים האמריקנים שהיו אמורים לעזוב את האזור - יישארו בשטח כדי להשקיף ולפקח על המתרחש.

"פעולותיה של טורקיה מאיימות על אזרחים ומערערות את היציבות באזור. ארצות הברית תטיל סנקציות אגרסיביות נגד כל מי שיאפשר או יממן את המבצע הטורקי", אמר בהצהרה שפרסם הבית הלבן. "לא אהסס לרסק את הכלכלה הטורקית אם ההנהגה תמשיך בדרך מסוכנת זו".

מורדים סורים בצפון סוריה | צילום: רויטרס

ארדואן מסרב לסגת מהמבצע הצבאי

אתמול, התייחס נשיא איראן, חסן רוחאני, לפלישת טורקיה לצפון סוריה, ואמר: "אנחנו מבינים שלטורקיה יש חששות ביטחוניות באזור אבל אנחנו לא מקבלים את הדרך שבה היא פועלת. אנחנו מצפים מטורקיה להפסיק את המבצע", רוחאני הוסיף: "הבהרתי לארדואן כי הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הסוגיות הללו הוא פריסה של צבא סוריה על הגבול".

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, השיב לעמיתו האיראני ואמר: "טורקיה תמשיך את הלחימה בכוחות הכורדים בצפון סוריה, לא משנה מה יאמרו. אנחנו נחושים להמשיך את המבצע עד שנסיים את העבודה שהתחלנו – ונשיג את הניצחון האולטימטיבי בקרב".

נשיא איראן, חסן רוחאני, וראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא איראן, חסן רוחאני, וראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן | צילום: רויטרס (ארכיון)

יורי אושקוב, יועצו הבכיר של הקרמלין, התייחס למבצע הטורקי במהלך ביקור בסעודיה, והצהיר כי "הפעולה הצבאית של טורקיה חייבת להיות פרופורציונלית. הדבר החשוב ביותר לרוסיה הוא שהפעולות של טורקיה לא יפגעו במאמצים למצוא פתרון פוליטי למלחמה בסוריה".

במקביל, הסנטור האמריקני לינדזי גרהאם אמר אתמול כי שוחח עם ראש בית הנבחרים, ננסי פלוסי, על התקיפה הטורקית בסוריה - והשניים הסכימו כי יש להטיל סנקציות דו-מפלגתיות על טורקיה. ראש הסנאט, מיטש מקונל הודיע כי ייפגש עם סנאטורים בכירים במטרה לדון בהתפתחויות באזור. "נטישה של המערכה ונסיגה של כוחות אמריקנים מסוריה תייצר תחייה מחדש של דאע"ש", הזהיר מקונל. "נסיגה כזאת גם תגרום לוואקום כוח רחב יותר שינוצל על ידי איראן ורוסיה, תוצאה קטסטרופלית לאינטרס האסטרטגי האמריקני".