שבתאי מונה כממלא מקום בלבד – המשטרה והציבור ייפגעו • פרשנות

בסירובו לאשר את מינוי הקבע של תפקיד המפכ"ל, לקח גנץ את המשטרה כבת ערובה במשחק פוליטי – דווקא כשהיא מצויה במשבר מתמשך. השלכות הצעד: היעדר חקירות משמעותיות וקושי לבצע רפורמות במערכת

זמן צפייה: 03:07

ניצב קובי שבתאי מונה לתפקיד מ"מ מפכ"ל המשטרה למשך חצי שנה, ולא קיבל עדיין מינוי קבע - ויש לכך משמעות אדירה. ההחלטה על כך התקבלה בשל סירובו של ראש הממשלה החליפי בני גנץ לאשר את המינוי הקבוע - ובעשותו זאת הוא לקח את המשטרה בת ערובה במשחק פוליטי.

המשטרה נמצאת כיום במשבר עמוק ומתמשך - מצב שבו נדרש מפכ"ל קבוע יותר מכול, ובמיוחד לאחר שנתיים ללא מינוי קבע. בתור שר הביטחון, גנץ היה צריך לדמיין מה היה קורה לו לא היה רמטכ"ל קבוע, ובמקומו היו מאיישים את התפקיד באופן זמני, כדי להבין את חומרת הפגיעה.

ההשלכות של המינוי הזמני יפגעו, כאמור, במשטרה - אך לא פחות מכך גם בציבור. בהסתמך על השנתיים האחרונות שבהן עמד ממלא מקום בראש הגוף, נראה שהמינוי הזמני יביא לכך שלא יהיו חקירות משמעותיות, וכן לא יאפשר לשבתאי לקדם רפורמות בארגון.

עוד בחדשות 13:

בשל הקרע בממשלה: קובי שבתאי מונה לתפקיד מ"מ המפכ"ל לחצי שנה

ישראל הפכה למובילה במבצע החיסונים – בעולם שואלים כיצד זה קרה

רה"מ בריאיון: "לא שולל שריון מועמד ערבי, יש פוטנציאל למגזר"

ניצב קובי שבתאי, מפקד משמר הגבול
ניצב קובי שבתאי, מפקד משמר הגבול | צילום: דוברות מג''ב

אתמול, כאמור, אישרה הממשלה את בקשת השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה למנות את שבתאי לתפקיד מ"מ מפכ"ל המשטרה בלבד, לחצי שנה, ולא להעלות להצבעה את מינויו למפכ"ל קבוע. גם גונדר קטי פרי תמונה בינתיים לתפקיד מ"מ נציבת שב"ס. השניים ימלאו את תפקידי ממלאי המקום עד 30.6 או עד אישור למינוי קבע.

גורמים בכירים במשטרה הגיבו לנושא ומסרו: "אנו מביעים מורת רוח ואכזבה על הניסיון למנות ממלא מקום נוסף למשטרה, מדובר בפגיעה קשה בארגון ובשלטון החוק של מדינת ישראל. על כחול לבן לשים את הפוליטיקה בצד ולפעול למען האינטרס הציבורי".

מפכ''ל המשטרה הנבחר קובי שבתאי והשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה
מפכ''ל המשטרה הנבחר קובי שבתאי והשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה

"סברתי שנכון יהיה להביא את מינוי הקבע לאישור מיידי בממשלה, אחרי יותר משנתיים שבשני הארגונים מכהנים ממלאי מקום, וזאת בזמנים קשים ומאתגרים במיוחד לארגונים", אמר אוחנה לשרים. "לצערי, המדובר בממשלה פריטטית בה גוש כחול לבן צריך לאשר נושאים שעל סדר יום הממשלה, ואישור כזה לא ניתן על ידם. על כן אני נאלץ להביא בפניכם הצעה חלופית בהסכמה, למנות את השניים לממלאי מקום ראשי הארגונים, באמונה ובתקווה שבזמן הקרוב ביותר תינתן הסכמת כחול לבן להשלמת מינויי הקבע לשני הגופים הביטחוניים, המשוועים לכך כבר יותר משנתיים".