איציק סעידיאן הוא האקטיביסט של 2021 • דעה

הוא לא הלך בראש חוצות ובפעולה אחת קיצונית הוא ניצח את כולם. סעידיאן הפיח תקווה עבור מאות אלפי נכי צה"ל ובני משפחותיהם. אופק צח, בן להלום קרב ממלחמת יום כיפור, על גיבור השנה שלו

זמן צפייה: 01:33

פְּעִילָנוּת, כך מכנה האקדמיה ללשון עברית את המילה אקטיביזם. בחיים עצמם, אנחנו פוגשים את האקטיביסטים בכל מקום - בפוליטיקה, בכלכלה ובסביבה, מגרטה תונברג ועד הסטודנטים השאפתנים, מתארים ליזמות במנהל עסקים ועד אומת ההייטק. למען נשים, למען זכויות להט"ב, למען החלשים, המוחלשים, ישראל השנייה, העניים באפריקה, MeToo ומה לא. האקטיביסטים בכל מקום.

אבל ב-2021 הופיע כאן אקטיביסט אחד, קצת שונה, שבפעולה קיצונית אחת ניצח את כולם. הוא לא הלך בראש חוצות, הוא בכלל לא רצה להמשיך לחיות, אבל בשריפתו ציווה את השינוי. בפעולה אחת - הוא שינה מציאות של עשרות אלפים.

כבן לנכה צה"ל, הלום קרב ממלחמת יום הכיפורים, אני מבין מה עבר בראשו של איציק סעידיאן, כשהלך והצית עצמו מחוץ למשרדי אגף השיקום של משרד הביטחון. אני מבין את תחושת הניכור והביזיון, כשוועדות רפואיות אטומות מנסות להוכיח שאתה רמאי.

איציק סעידיאן
איציק סעידיאן

אני מבין את תחושת הפחד, כשאחת לכמה שנים מגיע מכתב הביתה: "מצבך השתפר, לכן אחוזי הנכות שלך ירדו". מבין את חוסר האונים כשלא מאושרת זכאות לטיפול פסיכולוגי לבני ובנות זוג של הפצועים או כשממתינים חודשים לבדיקות ואישורים ואין עם מי לדבר. זו רק חלק מהמציאות שנכי צה"ל בישראל נאלצו להתמודד עמה. עד שאיציק סעידיאן שרף את עצמו.

הפעולה של סעידיאן העלתה לכותרות את אחד הנושאים החשובים ביותר והולידה את תחילת הפתרון שלו מייחלים האנשים שנשארו בשדה הקרב, אבל המשיכו לחיות. זה אמנם לא מושלם ורפורמת "נפש אחת" עדיין לא מספקת את הפתרון המלא, אבל איציק סעידיאן עשה מעשה - ובלהבות האש שחרכה את גופו, הוא הפיח תקווה בהמוני ישראלים.

לכן, איציק סעידיאן הוא האקטיביסט של 2021, שלי ושל עוד מאות אלפי נכי צה"ל ובני משפחותיהם. השבוע הוא גם קם, יצא מחדרו, שתה משקר קר והתרגש. נקווה שהשנה הקרובה תהיה השנה שלו, כי מגיע לו.

אופק צח הוא תחקירן בחדשות 13

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news@gmail.com