האתגר – לא לעשות טעויות בהר הבית • פרשנות

מכת הפתיחה המוצלחת בחיסולו של בכיר הג'יהאד האיסלאמי בעזה המשיכה בפגיעות במערך השיגורים. חמאס לא מעוניין להתערב, אך מה שיקרה מחר בהר הבית, צום תשעה באב, עלול לגרור את הארגון ללחימה

זמן צפייה: 00:18

בשלוש הדקות הראשונות למבצע "עלות השחר" השיגה ישראל את התוצאה שרצתה: עריפה של שרשרת הפיקוד של הג'יהאד האיסלאמי בצפון הרצועה. עכשיו האתגר הוא איך להעביר את הזמן שנותר עד לשריקת הסיום, במינימום טעויות, ובעיקר לא לעשות טעויות מחר, ט' באב, בהר הבית.

ניכר כי מרגע שהסתיימה מכת הפתיחה המוצלחת עבר פיקוד הדרום לניהוג עדין ומרוסן של התקיפות. צה"ל פוגע בתשתיות של הג'יהאד האיסלאמי ומנסה לפגוע במערך השיגורים, אבל נזהר שלא לגרום לנפגעים מיותרים. גם ההגנה עובדת היטב וכיפת ברזל מצליחה לנטרל כמעט לחלוטין את הירי של הג'יהאד האיסלאמי, בתקווה שכך ימשך עד סוף הפעולה.

הרס רב לאחר תקיפת צה''ל בעזה
הרס רב לאחר תקיפת צה''ל בעזה | צילום: רויטרס

במקביל, צה"ל החל מהלילה ללחוץ גם על הגא"פ ביהודה ושומרון. מעצר הפעילים בכל רחבי הגדה נועד למנוע יציאה של פיגוע מהשומרון במהלך ימי הלחימה.

נכון לעכשיו, חמאס משדר חוסר רצון מוחלט להצטרף למערכה. איסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית, קרא אתמול מקטאר ל"סיום התוקפנות" ונשמע כמעט כמי שמדברר את העמדה הישראלית. האתגר הישראלי הוא להשאיר אותו מחוץ למערכה וכמו במבצע "חגורה שחורה" בנובמבר 2019 להעביר עוד כמה ימים של חילופי מהלומות עם הג'יהאד בלבד, עד להפסקת האש.

אסמאעיל הנייה, ראש הזרוע המדינית של חמאס
איסמעיל הנייה, ראש הזרוע המדינית של חמאס | צילום: רויטרס

הדבר היחיד שכרגע מאיים להכניס את חמאס למערכה הוא אירוע שייתפס כפרובוקציה בהר הבית ויש כבר מי שמתכנן את הפרובוקציה: ח"כ איתמר בן גביר מתכוון לעלות מחר להר והמשטרה תחליט הערב אם נכון לאפשר לו. המשטרה תצטרך מחר למנוע בכל מחיר חיכוך בין יהודים למוסלמים במהלך עליית היהודים להר.

ח''כ בן גביר בהר הבית
ח''כ בן גביר בהר הבית (ארכיון) | צילום: מנהלת הר הבית

אם יהיו אירועים בהר, חמאס, שגם ככה מותקפת על הפסיביות שהיא מפגינה, תתקשה לעמוד מנגד ותיגרר ללחימה – מה שיהפוך את "עלות השחר" מפעולה מוגבלת ללחימה בעצימות גבוהה יותר ועל פני ימים ארוכים.

נכון ליום שבת, אין לישראל או לחמאס עניין בהתמשכות המערכה ושתיהן מעוניינות לחתור לסיום. אם לא יהיו טעויות או אירועים בירושלים – ניתן יהיה לסיים את המבצע תוך ימים בודדים.