מתקפת הטרור בסרי לנקה: דפוס הפעולה דומה לאל-קאעידה • פרשנות

דאע"ש אמנם קיבל אחריות על התקיפות, אך כיוון שלא ביצע בעבר פיגוע בסדר גודל כזה, יש לקחת בחשבון גם את ארגון הטרור האסלאמי - שהשלוחה הפקיסטנית שלו פעלה באופן דומה לפני כעשור במומביי

זמן צפייה: 01:01

מתקפת הטרור בסרי לנקה: דאע"ש קיבל אחריות היום (שלישי) על מתקפת הטרור בסרי לנקה ביום ראשון, שכתוצאה ממנה נהרגו 321 בני אדם ונפצעו כחמש מאות נוספים, אך למרות זאת, לא ניתן לשלול מעורבות של ארגונים אחרים. הנחת המוצא הייתה שלאחר שהמדינה האסלאמית תוכרע פיזית - הרעיון שעמד מאחוריה ימשיך לספק השראה לארגונים אחרים, שימשיכו לבצע "פיגועי השראה". 

במקרה של מתקפת הטרור בסרי לנקה, לא מדובר בפיגוע מסוג זה. הסיכוי שהקבוצה המקומית ג'מאעת אל-תוחיד אכן הצליחה להוציא לפועל לבדה פיגוע כזה במספר רב של מוקדים - הוא אפסי. אין ספק כי מדובר בחיבור בין-לאומי עם לפחות עוד ארגון נוסף. אחד הארגונים שאותם יש לקחת בחשבון ברשימת החשודים הוא אל-קאעידה. דאע"ש בעבר לא ביצע פיגועים בהיקף דומה לזה שראינו בסרי לנקה, אך מי שכן עשה זאת הוא אל-קאעידה, שהשלוחה הפקיסטנית שלו הוציאה לפועל פיגוע דומה במומביי לפני כעשור. במקביל, יש להתייחס ברצינות להצהרות של דאע"ש - שמרים מחדש את ראשו בסוריה ובעיראק. 

לעוד ידיעות בנושא >> 

ר"מ סרי לנקה: "יכולנו למנוע את המתקפות - או להקטין את מספרן"

"נגד הנוצרים": דאע"ש קיבל אחריות לפיגועים בסרי לנקה

ממשלת סרי לנקה: "הפיגועים - נקמה על טבח המסגדים בניו זילנד"

מפגעי דאעש בסרי לנקה
מפגעי דאעש בסרי לנקה | צילום: החדשות 13

מוקדם יותר היום, ראש ממשלת סרי לנקה, רניל ויקרמסינגה, אמר במסיבת עיתונאים כי "היינו יכולים למנוע את למנוע מתקפת הטרור, או לפחות את חלק מהפיצוצים", בהתייחסו למתקפת הטרור במדינה ביום ראשון, שכתוצאה ממנה נהרגו 321 בני אדם ונפצעו מעל ל-500. ויקרמסינגה אישר כי "כל אלו שנעצרו בחשד למעורבות באירוע הם אזרחי סרי לנקה". זאת, בניגוד לדיווח על אזרחים סורים שנעצרו במדינה. הוא אף אישר שדאע"ש נטל אחריות על ההתקפות ואמר כי "הייתה כוונה שנכשלה לפגוע במלון רביעי, ייתכנו מתקפות נוספות".

עוד אמר ויקרמסינגה כי "קיבלנו התרעה שמקורות מוסלמיים רוצים לבצע מתקפת נגד, בתגובה לטבח במסגדים בעיר קרייסטצ'רץ' שבניו זילנד". זאת, לאחר ששר ההגנה בממשלתו טען זאת מוקדם יותר ולאחר ששר בכיר במדינה אמר כי מאחורי הפיגועים עומדת רשת טרור בין-לאומית ושני ארגונים אסלאמיסטיים מקומיים, בהם ארגון ה-NTJ - עליו התקבלה התרעה בתחילת החודש שלא טופלה כראוי.

בתוך כך, נשיא המדינה, מייטריפלה סיריסנה, אמר כי הוא צפוי להחליף את בכירי מערכת הביטחון ביממה הקרובה, לאחר שלא שותף באזהרות לגבי התקיפות הצפויות. כמו כן, כוחות המשטרה במדינה הודיעו כי הם מחפשים אחר כלי רכב מסחריים שנושאים חומרי נפץ - ונכנסו לעיר הבירה קולומבו. ה-FBI, הבולשת הפדרלית של ארצות הברית, הודיעה כי היא מסייעת בחקירת האירועים.

הריסות הכנסיה בסרי לנקה לאחר הפיצוצים
הריסות הכנסייה בסרי לנקה לאחר הפיצוצים | צילום: getty images

לפי דיווחים בסוכנות הידיעות רויטרס, בכירים במודיעין ההודי יצרו קשר עם משרד הביטחון בסרי לנקה ביום התקיפה, והזהירו מפני התקיפות הצפויות. בהודו דווח שמידע אודות תקיפה אפשרית נמסר לרשויות בסרי לנקה כבר לפני שישה חודשים. בממשלת סרי לנקה ובמשרד החוץ ההודי סירבו להתייחס לדברים.

ארגון דאע"ש קיבל מוקדם יותר אחריות למתקפת הטרור. "מבצעי התקיפה שכוונה כנגד תושבי הברית הצלבנית והנוצרים בסרי לנקה שלשום הם מלוחמי המדינה האיסלאמית", נמסר מסוכנות הידיעות אעמאק, המזוהה עם דאע"ש. זאת, למרות ששר הביטחון בסרי לנקה הודיע כי ככל הנראה מדובר בארגונים מקומיים שביצעו את המתקפה בתגובה לטבח המסגדים בניו זילנד.

מקור ביטחוני מסר לסוכנות הידיעות של דאע"ש, "אעמאק", כי התקיפות של לוחמי האירגון פגעו בעיקר בכנסיות ובמלונות שבהם שהו בעלי אזרחויות זרות. עוד נטען כי במסגרת הפיגועים התפוצצו שבעה מחבלים מתאבדים והתפוצצו מספר מטעני חבלה. בנוסף, המקור הביטחוני מסר כי ארבע תקיפות בוצעו בבירה קולומבו. שתי תקיפות נוספות היו בשתי כנסיות בערים ניג'ומבו ובבטיקאלואה ובעיר דימאתג'ודה אחד מלוחמי דאע"ש התעמת עם קצין ועם שוטרים מקומיים. המקור הביטחוני טען כי בפיגועים נרצחו כ-350 נוצרים, בינהם 39 בעלי אזרחויות זרות, שלושה קציני משטרה ונפצעו יותר מ-600 איש.

נעל שנמצאה מחוץ לכנסיה בסרי לנקה לאחר הפיצוץ
נעל שנמצאה מחוץ לכנסיה בסרי לנקה לאחר הפיצוץ | צילום: רויטרס

בהודעת דאע"ש נכתבו שמות המחבלים שלכאורה ביצעו את המתקפות: "אבו עוביידה, אבו מוחתאר, אבו חליל, אבו חמזה, אבו בראא, אבו מוחמד ואבו עבדאללה הגיעו למספר מלונות וכנסיות, שם שהו תושבים של מדינות הברית הצלבניות. אבו חמזה תקף את כנסית אנטוני בקולומבו, אבו חליל תקף את כנסיית סבסטיאן בעיר ניג'ומבו, אבו מוחמד תקף את כנסיית ציון בעיר בתיקאלו. אבו עוביידה, אבו בראא ואבו מוחתאר פנו לעבר ריכוזי צלבנים בבתי המלון שנגרילה, סינאמון וקינג'זבירי במרכז העיר קולומבו ופוצצו מטעני נפץ ולאחר מכן את חגורות הנפץ שלהם. בעיר דימתאג'ודה אבו עבדאללה התעמת עם שוטרים והרג שלושה". על פי ההודעה, המתקפה הביאה למותם של קרוב ל-350 נוצרים ולפציעתם של 650.

כאמור, המסירי פרננדו, שר הביטחון של סרי לנקה, הודיע כי מחקירה ראשונית של האירועים שהתרחשו ביום ראשון עולה כי מדובר בנקמה על אירועי הירי שאירעו לפני כחודש בניו זילנד – אז נרצחו 49 מתפללים בשני מסגדים. לדבריו, שני ארגוני טרור מקומיים, בהם ג'מאעת א-תוחיד אחראים לפיגועים, אך מוקדם מכדי לשלול מעורבות של ארגון דאע"ש. במקביל, המשטרה הודיעה כי היא מחפשת אחר רכב מסחרי שנכנס לקולמבו, בחשד שהוא עמוס בחומרי נפץ המיועדים למתקפה נוספת.

בית מלון בסרי לנקה לאחר הפיצוץ
בית מלון בסרי לנקה לאחר הפיצוץ | צילום: טוויטר

כזכור, את הירי בעיירה קרייסטצ'רץ' שבניו זילנד ביצע ברנטון טרנט, אזרח אוסטרלי בן 28. בחקירת האירוע נבדק קשר של החשוד לארגונים גזעניים השייכים לזרם ה"עליונות הלבנה". על פי דיווחים בכלי תקשורת מקומיים, טרנט כתב מניפסט בן 74 עמודים נגד מהגרים ובעד עליונות לבנה.

יום אבל מצוין ברחבי סרי לנקה, לזכר ההרוגים בפיגוע המשולב שאירע ביום ראשון. דגלים בבנייני ממשלה הורדו לחצי התורן, והתקיימה דקה דומיה. בתוך כך, נמצא חפץ חשוד בתחנת רכבת בקולומבו הבירה. חבלני משטרה הגיעו למקום וביקשו מהציבור לשמור מרחק מהזירה. המשטרה ממשיכה בפעילות איתור האחראים למתקפה הקטלנית, ומניין העצורים החשודים במעורבות באירוע עלה ל-40.

כוחות ביטחון מחוץ לכנסיה בסרי לנקה בה אירע פיצוץ
כוחות ביטחון מחוץ לכנסיה בסרי לנקה בה אירע פיצוץ | צילום: רויטרס

משטרת סרי לנקה זיהתה אתמול את המחבל המתאבד שביצע את הפיגוע במלון שנגרילה שבבירה קולומבו. לדברי המשטרה, המחבל הוא אינסן סילבאן, בעל מפעל, שעל פי החשד היה בעל קשרים למפגעים האחרים. תשעה מעובדיו עוקבו לחקירה והושמו במעצר עד ה-6 במאי. בנוסף, הודיעה הבוקר המשטרה כי מצאה 87 מנגנונים להפעלת מטעני נפץ בתחנת האוטובוס המרכזית בעיר.

בתוך כך, עדי ראייה דיווחו כי פיצוץ אירע ברכב מסחרי סמוך לכנסייה בקולומבו שבה בוצעה אחת התקיפות ביום ראשון, זאת בזמן שחבלנים ניסו לנטרל את תכולתו - כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס. מוקדם יותר היום קרא האפיפיור פרנציסקוס לגינוי כלל-עולמי של המתקפות שאירעו אמש וכינה אותן "מעשים בלתי אנושיים".

מוקדם יותר נודע כי שלושה מארבעת ילדיו של המיליארד הדני אנדרס הולך פובלסן נהרגו בפיגוע אמש. הונו של פובלסן מוערך בשמונה מיליארד דולר, הוא האיש העשיר ביותר בדנמרק, ומנכ"ל ענקית הלבוש המקוונת "אסוס". לפובלסן ורעייתו אן היו ארבעה ילדים: אלמה, אסטריד, אגנס ואלפרד. לפי שעה, טרם ידוע מי מילדיהם שרד את המתקפה. דובר חברת Bestseller, שאף היא בבעלות פובלסן, אישר את הידיעה והוסיף: "אנחנו מבקשים לכבד את פרטיות המשפחה, בשל כך לא נענה לשאלות נוספות".

פיצוץ בכנסייה בסרי לנקה
פיצוץ בכנסייה בסרי לנקה | צילום: החדשות 13

בממשלת סרי לנקה מעריכים כי באירוע היו מעורבים גורמים זרים. "אנו לא מאמינים כי המתקפה יצאה לפועל על ידי מקומיים בלבד", אמר ראג'ית סנרטנה, שר הבריאות ודובר הקבינט במדינה. "ללא שיתוף פעולה מצד רשת טרור בין-לאומית – הפיגוע לא היה מצליח". דובר הקבינט העריך כי למתקפת הטרור אחראית הקבוצה המקומית ג'מאעת א-תוחיד.

שר הבריאות סנרטנה הודיע כי משפחות הקורבנות והפצועים יקבלו פיצויים וכי הכנסיות שנפגעו ישופצו על חשבון הממשלה. "הקבינט קיבל החלטה להעביר 100 אלף רופי לכיסוי הוצאות לוויות הקורבנות", אמר. "אנחנו לוקחים אחריות על הנפגעים, אנחנו מצטערים מאוד ועושים כמיטב יכולתנו לפצות את כולם".